• felix le chat

    a-kassa och jobba svart...

    Jag var på kräftskiva i går kväll och vaknar arg och irriterad - inte en bra start på dagen.

    orsaken till irritationen är "bekanta" till mej. På ytan är dom en helt vanlig familj
    med 2 barn, radhus, torpstuga på landet två bilar, pensionsförsäkringar,åker till Thailand på vinter-semester osv. Nu är dom inte en vanlig famlj.

    På papret är dom inte samanboende, han hyr en 2:a i samma område som är uthyrd i andra hand, så dom bor faktiskt ihop. Hon går på socialbidrag som ensamstående med 2 barn + bostadsbidrag + underhållsbidrag från F-kassan.
    Hon har tidigare jobbat i stor-kök men sedan sjukskriven och nu arbetslös utan a-kassa.

    Mannen är till yrket målare, på sommaren säger han upp sig från sitt jobb som målare och jobbar svart samtidigt som han har a-kassa. Han får in svart/rent ca.
    20.000:- kr i månaden " - ibland 25-30.000:- en bra månad " som han sa igår plus då hans a-kassa på 17.000:- Det blir med min matematik minst 37.000:- rent i månaden. Dom gånger han blir kallad till möten el.dyl på A-kassan fixar han intyg från kompisar som har firmor att han varit där på jobbintervju.
    Framåt hösten när a-kassan börjar ta slut ( 6mån ) eller bli lägre söker han jobb som anställd och det verkar inte vara något problem för en erfaren målare att få jobb. Sedan jobbar han ihop nya a-kassedagar och karusellen börjar om på nytt.

    Dom tycker uppenbarligen att dom är smarta och det är ingen hemlighet bland bekanta hur dom gör. Kontroller verkar vara obefintliga och i en stor kommun i Stockholm verkar inte den sociala kollen vara sårskillt hård. Jag tippar på att om detta vore i en mindre ort skulle säkert någon ha anmält/skvallrat till någon myndighet. Nåja förbannad blir man i alla fall. Nu skall jag hem till farsan och plocka körsbär, fadern skola icke stå på stege på ålderns höst.
    Fan vet vad jag skall göra med alla körsbären dock, verkar finns hur mycket som helst i år. Kanske skall försöka sälja ett par hinkar till mina "bekanta" ? Dom verkar ju ha pengar och hon har väl tid att sylta och göra marmelad som är hemma hela dagarna ?

  • Svar på tråden a-kassa och jobba svart...
  • pappaX2

    Ja fan det är sånt som svider. Tycker inte att man skall utnyttja systemet medan andra tycker det är helt ok. Samtidigt så undrar man ju hur samhället har råd att inte kolla upp bättre att systemet efterföljs. Själv är jag bara hopplös, tom när jag var nyskild tvåbarnsfar, student, inget extrajobb så sökte jag inte ens bostadsbidrag fastän jag skulle få det. Innan när jag arbetslös levde jag oxå på besparingar, idiot som man är :)

  • felix le chat

    livet leker skrev 2009-08-15 09:04:10 följande:


    ring o skvallra till A-kassan..
    Nu har inte jag tålamod att sitta i telefonkö i 3-4 timmar och vänta på att någon skall svara i telefon. Jag har lixom ett jobb att sköta må-fre 8-5 ....
  • livet leker

    felix le chat skrev 2009-08-15 09:07:05 följande:


    livet leker skrev 2009-08-15 09:04:10 följande:
    Nu har inte jag tålamod att sitta i telefonkö i 3-4 timmar och vänta på att någon skall svara i telefon. Jag har lixom ett jobb att sköta må-fre 8-5 ....
    Skicka ett mail då
  • livet leker

    Ring Soc o försäkringskassan oxå Så blir hon av med bostadsbidraget.Det brukar vara liten kö till FK. Soc vet jag inte.

  • felix le chat

    Träffade den s.k. bekanten i går på affären. Han var sur.
    Blivit erbjuden en tjänst i köket på ett sjukhus som han tackat nej till så nu försvinner A-kassan i slutet på september. Ajaj.

  • A Andersson

    felix le chat skrev 2009-09-14 21:16:12 följande:


    Träffade den s.k. bekanten i går på affären. Han var sur. Blivit erbjuden en tjänst i köket på ett sjukhus som han tackat nej till så nu försvinner A-kassan i slutet på september. Ajaj.
    rätt åt han
  • Stormorsan

    Fast 17 000 kr i månaden ut får ingen ut netto i A-kassa. Max 680 kr per dag minus skatt, 20-22 dagar i månaden.

  • jjd1979

    Hej
    Ring a-kassan! A-kassan har nästan ingen telefonkö till skillnad mot Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan.

  • jjd1979

    Det högsta man får ut är 1200 kronor per dag, 5 dagar i veckan. Inte 680 kronor.. Så den summan som trådstart är högst rimlig! 

Svar på tråden a-kassa och jobba svart...