• I April I

För oss som har svårigheter med att bli gravid efter utomkvedshavandeskap!

Hej!

Jag vill gärna komma i kontakt med andra som, precis som jag, fått X och som sedan haft svårt att bli gravid igen...

Man kan ju även titta in och lämna in en solskenshistoria, så att man vet hur det KAN vara

Jag fick två utomkvedshavandeskap inom loppet av några månader. Det första ägde rum i okober 2004 och det andra i januari 2005. Vi det första X:et gjorde man titthålsoperation och då blev jag av med höger äggledare.

Vi det andra gjorde man snitt och jag blev sjukskriven under 6 veckor (denna gång tog man bort hörnan av livmodern - på höger sida). Jag hade 1,5 liter blod i buken och fick akut blodtransfusion.

För ca. 2 veckor sedan fick jag ÄL-spolning på den friska äggledaren och nu går jag och hoppas på mirakel. Det känns jobbigt att man varit så nära bägge gångerna och att det blev så dramatiskt de bägge gångerna.

Kanske finns det någon som jag?
    Kram

• Svar på tråden För oss som har svårigheter med att bli gravid efter utomkvedshavandeskap!
  • Anne M
    Tråden flyttad till oförklarlig barnlöshet (Svårt att få barn).
    /Moderator Panda
  • Caar

hej,

jag hade ett x juni 2003, gjorde en titthålsoperation. De tog inte bort äggledaren men det är nu stopp i den pga ärrbildning. Jag gjorde en spolning av äggledarna i samband med ifv undersökningar.

Har tyvärr inte ens kommit i närheten av att bli gravid efter mitt x trots ett ivf och ett fet. Läkarna kan inte se något fel, men tydligen kan det vara så att äggen har något fel på sig så att de inte kan fästa. Men förhoppningsvis finns det nåt superägg som kommer ge mig en bebis snart :)

• Kilt

Hej!
    Här är en till..... jag blev opererad för utomkvedshavandeskap för 1 månad sen,
    där dom var tvungna att ta bort den vänstra äggledaren! Jag har läkt ihop bra, förutom en infektion i navelsnittet, som jag fått bukt med nu.

Det tog 1 1/2 år för mig/oss att bli gravid, så det var ju klart man blev ledsen, när man äntligen lyckats.

Igår fick jag igång mensen igen efter operationen, sen är det väl bara attt sätt igång igen.
    Fst jag känner mig inte så hoppfull eftersom det tog så lång tid att bli gravid och jag är ju 42 år! Jag har ju inte så mycket tid att spela på, men vi kämpar på ett tag till : - )

• Karlavagnen

Hej.
    Fick ett x för några år sedan. Slutade med buksnitt och bortoperarad äggledare. Graviditeten hade jag fått till med hjälp av Pergo eftersom min mens alltid varit oregelbunden, och äggstockarna har PCO-utseende.

Iallafall så blev jag spontant gravid några måndare senare. Utan Pergo, helt otroligt. Allt gick bra och vi fick vårt efterlängtade barn.

Nu sedan något halvår vi bestämt oss för att försöka få ett syskon. Med endast en äggledare, och problem med ägglossning, samt att jag är nu 35 år, hoppas vi ändå att det ska gå vägen.

Började med Pergo förra månaden. Blev ingen bra äggblåsa. Denna månad - perfekt äggblåsa på rätt sida! Så nu är det BIM på torsdag, och gissa om jag håller tummarna. Fast jag är realist, och inser att man inte ska hoppas för mycket första månaden.

Det var min bakgrund kortfattat.
    Lycka till alla andra också!

• Herus

Jag hade ett x som upptäcktes i onsdags.. Jag va i v 6 och jag började att blöda.
    Dom behövde inte gå in med titthål utan allt kom ut av sig själv..

Hade ett mf innan som oxå kom ut av sig själv i v 6..
    Vet inte om det va X men inte vad dom såg då iallafall..

Nu undrar jag om ni vet om det är större risk att man får X igen??
    Ska till min läkare på onsdag för jag vill verkligen ha svar på det här.. Kommer ju vara livrädd nästa gång jag får +...

Kan ju tillägga att mig första + åt jag pergo och det andra +:et hade jag egen äl..

• lys

solskenshistoria - är det väl inte men den slutade lyckligt; utomkved-98 blev av med en öggledare 1,5l blod i buken akut operation. Utomkved juli-2002 operation men sparade äggledaren, utomkved dec-2002 ivf blev av med äggledaren. ivf feb 2003 lyckades!!!
    och är gravid igen genom ivf.

• I April I

Tack, för att ni delar med er! Jag lider med er alla...

Vad härligt at det gått så bra för vissa av er.

Tror ni att Pergo är något för mig? Jag har regelbunden mens och ÄL enligt stickor (fast är det är väl inte säkert att man släpper ägget, trots att stickorna ger utslag?)

Vi funderar på IVF som nästa sak, men jag undrar om man alltså ska testa Pergo först (fast det kanske itne är lönt).

Kram

• Blåklinten

Jag fick ett x förra sommaren och gjorde titthålsoperation och de tog bort min högra äggledare. Dessutom sa kirurgen att min vänstra äggledare inte såg alls bra ut heller så det var ganska jobbigt. Vi beslöt oss för att ändå fortsätta försöka men jag var helt säker på att jag skulle få ett x till i den vänstra äggledaren. Efter fyra månader fick jag ett tidigt missfall och då började hoppet spira (låter hemskt men så var det) eftersom det verkade innebära att min äggledare funkade ändå. Efter ytterligare fem månader blev jag gravid igen och nu är jag i vecka 28 med tvillingar. Om jag inte hade blivit gravid då eller gången efter skulle jag fått göra en utredning. Nu blir jag jättearg när jag tänker på vad kirurgen sa till mig och hur knäckt jag var då. Det tar längre tid att bli gravid när man bara har en äggledare, men det är svårt att vara tålmodig när man längtar så mycket och börjar bli lite till åren (själv är jag 35).

• I April I

Tack, för att du delar med dig Blåklinten! Vad underbart att du väntar tvillingar GRATTIS!!!

Ja, visst är det jobbigt att vänta när man vill något sååååå mycket!

Kram

• aylaen

hej jag har haft ett ex (för ca två månader sedan) eller två.(det första för ca 7 år sedan)..om dom nu kan försvinna av sig själv..det var inte klart om det var ex eller missfall första gånge men jag tror missfall..
    men nu har jag en äggledare kvar som såg okej ut enligt läkaren men vi kommer göra ivf och om inte det funkar kanske vi tar en brejk och spolar min kvarvarande äggledare och hoppas på att det sker på naturligt sätt...
    men det känns som den är rätt igentäppt.

Svar på tråden För oss som har svårigheter med att bli gravid efter utomkvedshavandeskap!