Jag gissar att när du fick diagnosen planerade du inte att skaffa barn just då? I så fall ville väl inte gyn skrämma upp dig genom att berätta allt som kan medfölja diagnosen, för det behöver ju faktiskt inte innebära några problem att få barn för just dig. Och precis som hon sa så finns det mycket hjälp att få. Däremot kunde gyn ha sagt typ "Kom tillbaka när ni planerar barn om du inte har regelbunden mens då" eller åtminstone berättat vart du i så fall skulle vända dig.
Jag har väl alltid anat att något var "fel" med mig då jag aldrig har haft regelbunden mens om jag inte har ätit p-piller men eftersom jag inte planerade barn då brydde jag mig inte om att ta reda på anledningen. När vi sen tog beslutet att börja försöka och jag bara hade haft mens 2 ggr på 8 månader, varav 4 månader sen sista mensen, sökte jag först till en privat gyn för att kolla upp det. Hon konstaterade "PCO-äggstockar" men då mina blodprover var normala tyckte hon inte att det skulle klassas som PCO-s (vilket de sen på sjukhuset sa emot då jag ju inte har regelbunden ägglossning, de tyckte att jag var ett solklart PCO-s-fall). Hon berättade lite snabbt om vad PCO är men poängterade på samma sätt som din att det inte behöver innebära några problem, får man bara ägglossning så har man samma chans som alla andra att bli gravid. Däremot fick/ville hon inte ge annan hjälp än p-piller eller tabletter för att framkalla blödningar, hon sa att rutinerna här i Örebro är att man ska hänvisa till en "riktig" fertilitetsutredning på sjukhuset istället om man behöver hjälp med tex ägglossningsstimulering. Så jag fick ett recept på Gestapuran (ung samma som Provera), tack och hej och hör av dig igen om du vill ha flera kurer.
Så visst, lite besviken kände jag mig just då över att inte få mera hjälp eller info där utan liksom du läste jag mig till allt på egen hand. Men med facit i hand så var det bra att hon skickade oss vidare direkt, annat hade bara varit slöseri med tid då vi i slutändan behövde ivf för att få barn. Fördelen med att ha fått diagnosen var att vi inte behövde försöka själva i 1 år innan vi fick komma in på utredning, när jag nämnde PCO när jag skulle ställa oss i kön så frågade hon inte ens hur länge vi hade försökt själva utan sa bara att vi skulle bli kallade så snart de fick en ledig tid, vilket blev efter knappt 2 månader.
Alla gyn har inte så bra kunskap om just PCO, snarare är det väl ganska få som verkligen kan sin sak om diagnosen, de flesta vet bara grunderna och inte så mycket mer. Känner du att du behöver en kunnig gyn som stöd så sök dig vidare till en annan med mer kunskaper!