• Anonym (Våga?)

Självmedicinera med Prednisolon?

Nu är det såhär att jag och sambon inte blir gravida trotts försök i flera år, och jag tror mer och mer att det kan bero på mitt starka immunförsvar. Några gånger har jag känt hur immunförsvaret går igång ca en vecka efter ÄL (lätt feber, öm i kroppen) och då tror jag att det hindrar ägget från att fästa.

Min läkare (vi har gjort utredning men de hittade inget fel) säger att man misstänker att immunförsvaret kan spela in men att det inte finns några studier som visar att det är så, alltså kan de inte ge någon behandling mot starkt immunförsvar. (Tror dock att de gör det på vissa privatkliniker???)

Men, jag har ett gäng tabletter Prednisolon 10 mg som bäst före datum snart går ut på. Har fått den utskrivna pga en stark allergisk reaktion jag hade för några år sedan.

Nu funderar jag på att självmedicinera med dessa tabletter och skulle vilja ha tips från någon som känner till hur man ska ta dem.

När ska man börja? Vid ÄL eller senare? Och när ska man sluta? Jag har alltså aldrig blivit gravid så problemet i vårt fall är inte mf, utan att det inte blir något alls, eller blir något som inte kan fästa.

Vågar jag göra detta ö h t eller kan det vara farligt på något sätt?

Kan man kombinera Prednisolon med Pergotime (som jag äter nu)?

Många frågor, hoppas på att någon vet något!

• Svar på tråden Självmedicinera med Prednisolon?
  • Anonym (Prednisolon)

Har bara läst sista sidan i tråden.
    Jag fick prednisolon i samband med IVF. Började i samband med hormonstimuleringen och fick 10 mg/dag. Blev gravid och skulle då fortsätta till och med vecka 12 och då trappa ner till 5 mg i några dagar och sedan sluta helt. Fick samtidigt progesteron och Trombyl men det hade jag också haft flera gånger då jag inte blev gravid eller fick missfall. Med prednisolon gick det bra för första gången.

• Lillsnörpa
    callimero skrev 2009-08-21 15:09:43 följande:
    Jag har redan haft ET, är på RD 7 så det kanske är lite sent påtänkt?
    Oj svårt att svara på. För min del var det just vid infästning som det skulle hjälpa till...
  • Lillsnörpa

Anonym (Prednisolon) skrev 2009-08-21 15:10:24 följande:

Har bara läst sista sidan i tråden.Jag fick prednisolon i samband med IVF. Började i samband med hormonstimuleringen och fick 10 mg/dag. Blev gravid och skulle då fortsätta till och med vecka 12 och då trappa ner till 5 mg i några dagar och sedan sluta helt. Fick samtidigt progesteron och Trombyl men det hade jag också haft flera gånger då jag inte blev gravid eller fick missfall. Med prednisolon gick det bra för första gången.
    Falun?
  • Anonym (Prednisolon)
    Lillsnörpa skrev 2009-08-21 15:14:44 följande:
    Anonym (Prednisolon) skrev 2009-08-21 15:10:24 följande: Falun?
    Nej, men en av deras hemortsläkare
  • Anonym

Ts har du lyckats? Vågade du att självmedicinera?

• Anonym (Våga?)
    Anonym skrev 2009-09-24 13:06:53 följande:
    Ts har du lyckats? Vågade du att självmedicinera?
    Nix, tänkte att om det skulle funka så är det inte så smart att äta Pergo samtidigt, kan bli hur många barn som helst. Jag har egen ÄL så de tycker tydligen att jag ska äta Pergo just för att lossa flera ägg samtidigt.

Förra månaden åt jag stora doser omega 3 men det gav inget resultat, ska prova det igen!
  • Anonym (Våga?)
    callimero skrev 2009-10-23 09:32:27 följande:
    Hur har det gått ts??
    Har inte testat än men nästa månad kanske, tror jag är inne på min sista pergokur nu!
Svar på tråden Självmedicinera med Prednisolon?