• Skrutt74

Se hit ni som gjort äggledarspolning!

Ska i september få mina äggledare spolade och jag undrar hur det går till och om det gör vansinnigt ont??

Jag blev uppmanad att ta två värktabletter ca 1 h före ingreppet och jag hoppas ju att det kommer att räcka. Men gyn varnade att om ngn av ledarna är stockad och de försöker spola upp den så kan det göra ganska ont.

Så nu vill jag få era historier, ni som varit med om detta! Tack!

• Svar på tråden Se hit ni som gjort äggledarspolning!
  • Hannathu

Jag kände väldigt lite när de spolade kändes snällare än vanlig mensvärk

Men det kan ju variera enormt från person till person

• Skrutt74

Jag anar att dina äggledare inte var stockade, Hannathu?? Eller?

Finns det någon här vars äggledare varit stockade och hur ont gjorde det då? Och stor chans har man att bli gravid om det är stockat?

• Amazina

Mina var också öppna och jag hade inte heller ont. Jag vet dock att vissa har upplevt det som ganska smärtsamt. Om det är stopp i äggledarna och det är enda orsaken till att man inte blir gravid så är ju chanserna goda efteråt! När jag gjorde det sades det att man har störst chans att bli gravid just den cykeln man spolat men då får man ju snabba sig på eftersom man ofta spolar i samband med ÄLdagarna.

Jag måste även säga att det var ett intressant ingrepp! Man fick följa hela proceduren på ultraljudsskärmen och det var så härligt att se det fria flödet i äggledarna!

• Skrutt74

Tack Amazonas! Jag hoppas ju verkligen att mina ledare är öppna och att inga andra fel hittas. Och naturligtvis hoppas jag att det inte kommer att göra vansinnigt ont!{#lang_emotions_smile} Jag fick min mens igår och ska ringa gyn.pkl. i morgon för att se om de hinner spola denna cykel, annars får jag vänta till slutet av september eftersom jag har så långa cyklar.

• Hannathu

Nej mina var öppna och fina.
    Tror de spolade dag 7-8 någonting så att de inte skulle riskera att spola bort ngt

Det var lätt att fokusera på ngt annat eftersom man fick se allt och de dessutom undervisade kandidater så de förklarade ju verkligen allt och kandidaterna ställde massor med bra frågor som man egentligen ville ha svar på men som man aldrig kommer på när man är där.

• TextKarin

Jag tyckte att det kändes ungefär som mensvärk, lite kraftigare men så var det också en väldigt kort smärta (när de förde in slangen). De hittade inga förträngningar.
    Jag tyckte också att det var en spännande upplevelse att följa ingreppet på skärmen. Gynekologen var väldigt rar och pedagogisk, och mot slutet av undersökningen sade han: "här ser jag att det finns ett ägganlag. Det blir nog klart på tisdag så då kan det vara lämpligt med samlag". Det lilla anlaget är nu sex månader och ligger och snarkar bredvid sin pappa

• Apolline

Oj, jag höll på att tuppa av för att det gjorde så fruktansvärt ont. Fick kramp i livmodern. Hade gärna haft det ogjort. Men jag hade fri passage iaf.

• Abrakadabra

Jag hade stopp i ena äggledaren, det gjorde vansinnigt ont när de försökte spruta kontrastvätska där. Men, den smärtan försvann så fort de slutade (kände mig lite mörbultad och ynklig efteråt men jag skulle absolut göra undersökningen igen ifall det på något sätt hade kunnat hjälpa mig att bli gravid).
    Oroa dig inte för undersökningen, den varar inte länge och även om du skulle få ont (vilket de flesta inte får) så är det kortvarigt, de kan dessutom pausa lite och sedan börja spruta igen om du skulle få alltför ont.

• JWN

Jag har också spolat mina äggledare och jag tyckte inte att det alls gjorde ont, hade då tagit 2 alvedon innan och en smärtstillande tablett i rumpan 1 timme innan undersökningen. Den i rumpan var även avslappnande...

Det som jag tyckte kändes lite var när gynekologen blåste upp ballongen och lite mensvärk hade jag nog dagen ut .

• Cånrad

Jag har fått mina sprutade totalstopp i båda och det gjorde gräsligt ont vill jag lova. Nån grav var det inte tal utan det blev IVF som lyckats på första försöket har BF 100126:)

• Ulrika G

Mina är också sprutade och resultat stopp i den ena och trångt i den andra. Gjorde otroligt ont, svimmade och höll på...! Dock blev jag gravid i cykeln som var påbörjad, fick dock ett missfall i v.8. Har nu en son efter ivf och är nu naturligt gravid med nr2, trots äggledarproblemen.

Lycka till!!

• Terppa

mina äggledare var inte igenstockade MEN det gjorde så inihelvete ont! Fyyyfan det var nog i klass med födslovärkarna nästan, vrålade rakt ut i bilen hela vägen hem. Gynen sa att det berodde på att vätskan trängde ut i bukhålan och spände emot livmoderväggen.

Gör inte om det frivilligt iaf!

• Skrutt74

Hej!

Tack för alla svar! Min spolning gck riktigt bra. Inga stopp någonstans, vilket var huvudsaken. Lite ont gjorde det nog, men inte outhärdligt. Här (i Finland) spolar de livmodern med koksalt och sedan sätter de luft genom äggledarna. Spolningen spände lite, men luften gjorde mera ont. Men nu är det avklarat och jag hoppas på ngt resultat i höst!

• Terppa

ok! På mig sprutades kontrastvätska in för att se att det flödade fritt. Skönt att det gick bra för dig.

• Sommarlöv

Jag hade stopp i min ena äggledare och jag tyckte att det gjorde fruktansvärt ont. Grät av smärtan. Men det var värt smärtan för jag blev gravid två veckor efter spolningen. Idag är jag i vecka 40+3

Svar på tråden Se hit ni som gjort äggledarspolning!