• Casssandra

När kan man börja ge Gyllenmust havrevälling??

Min son är snart 11 månader och här på bvc har dom talat om för mig att han inte ska dricka ren mjölk till maten men att i maten är det inga problem.
    Nu undrar jag om han blir dålig av Gyllenmusts havrevälling eftersom den ska blandas med mjölk?

Är det för tidigt, går den att blanda med vatten?

• Svar på tråden När kan man börja ge Gyllenmust havrevälling??
  • MiniFröberg

Är det vanlig "vuxenvälling" du menar? Den rekommenderas väl först från ca. 5-år om jag inte minns fel?

• Jesster

Anledningen till att mjölk ska undvikas till maten är den dels är järnfattig, dels hämmar upptaget av järn från den övriga maten. Det är inget farligt och det går jättebra att ge mjölk till middagen då och då. Mjölk till maten rekommenderas (rekommendation är ingen regel) från ca 1 år och det sker ju inget magiskt med mjölken på 1-årsdagen

Mjölkprodukter rent allmänt kan ges som mellanmål från ca 6 månader.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Casssandra

Ja, jag menar nog vuxenvällingen. Visste inte att det var det. Fick det av min svärmor då sonen är riktigt hungrig på kvällarna innan läggdags och då rekomenderade hon Gyllenmust som hon gett till sin yngste son när han var bebis. Då blandades den med vatten och det är därför jag undrar. Så 2.5 dl "ren" mjölk är inte farligt?? Här säger nämligen bvc att man ska vänta me mjölk tills dom är 1.5 år.

• Jesster

Antar att du är ant emot pulvervälling, annars så innehåller den ju alla näringsämnen ett barn behöver samt är mättande. Är dessutom busenkel att blanda

Men nej, ren mjölk är inte farlig. Den innehåller mycket protein som en del barn kan ha lite svårt att bearbeta men det åthjälps av att koka till mjölken lite. Nu vet jag inte hur "hemmavälling" görs men jag antar att den värms eller kokas.

Den som söker han finner - www.google.se
  • DanielaM

förr gav man nog den vällingen då min mamma sagt att jag ska ge de till våra barn på kvällen för min syster gillade de och hon va så rund o go..och mina e så små o taninga..
    men vi testade på sonen vid 1års ålder..han gillade inte de,..
    mjölk kan dem väl börja dricka vid 1årålder..

• jennylinda

om ni inte vill blanda ut gyllenmusten med mjölk kan ni använda er utav tex.
    havredryck. Funkar bra.

• tomsfru

var på en föräldraträff på bvc där någon hade samma funderingar och de svarade att mjölken inte är farlig på något sätt från 6 månader, tvärtom är den näringsrik, utan att anledningen till att man inte rekommenderar det som måltidsdryck är att den ger barnet en känsla av mättnad som gör att de kan äta sämre. dessutom har de sen ett tag tillbaka börjat järnberika mellanmjölken så näringen i den är inget problem i sig.

Svar på tråden När kan man börja ge Gyllenmust havrevälling??