• Barba Söt

Allvarligt - hur känns ägglossning?

Jag har väldigt sällan, om någonsin, ägglossning (pga övervikt och PCO). Nu har jag för andra månaden i rad haft känningar... liksom i ryggslutet/sidorna. Är detta ÄL - eller vad är det? Test är ju liksom ingen idé eftersom de kan vara missvissande för oss PCO:are... så vad kan det vara? Man kan ju inte låta bli att hoppas eftersom jag gått ned en del i vikt. Förra månaden så gick det även över i i framundermagen (förstår ni) ner mot ljumskarna? Är det ÄL?

Efter 3 års önskande vore det fantastiskt om jag kunde få ÄL och bli gravid... men man känner sig ju som en tonåring när man inte riktigt vet hur såna här vanliga "kvinnosmärtor" känns. Så snälla, guida mig!

• Svar på tråden Allvarligt - hur känns ägglossning?
  • LiselottePCOS

Har du haft mens mellan gångerna?
    Om inte kan det vara något annat. Hör med något sköterska eller läkare på en vårdcentral. Kan de ej svara boka tid hos gyn.

• Sunblast

Hur är det med kroppstemperatur för oss PCOare, om vi får ägglossning ökar den med 0,3-0,5 grader då? Någon som vet?

• Barba Söt

Har mens hyfsat regelbundet... ibland sparsamt, ibland rikligare (sammanfaller med smärtsammare menstruationer)

• LiselottePCOS

Ja kroppstemp ökar inget undatag.

• ASLH

Har du kollat flytningarna när du har smärtor i "framundermagen"? Jag har inte varit med om det själv (PCOs) ännu men jag har läst att andra tjejer kollar så. Den ska vara genomskinlig och trådig.

• Barba Söt

Fast jag är för dum för att fatta flytningar...tycker typ de ser olika eller lika ut lit varstans i månaden....

• RedTopaz

Kanske borde du testa med äl- tester iaf då och då för att se om du får utslag jämt?
    På mig funkar testerna för det mesta.
    Tillsammans med tester, koll av slidsekret och läge på livmodertappen kan jag avgöra om det är äl på g eller inte.

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • RedTopaz
    Barba Söt skrev 2009-08-18 21:46:22 följande:
    Fast jag är för dum för att fatta flytningar...tycker typ de ser olika eller lika ut lit varstans i månaden....
    Precis just det de är! När de är vita och inte så "blöta" är ingen äl på g men får du klart mer hala och genomsknliga börjar det närma sig och när du får riktigt mkt och kan sätta ihop tumme och pekfinger (med sekret på) och det bildas en tråd på minst 3cm så är det på g (som rå äggvita!). Känn på tappen ca varannan- var trdje dag efter att du kissat, då kommer du att känna att den ändrar läge. Ju längre upp den är desto närmare äl. När den är helt nere är mensen på väg/ har satt igång.
    Ganska billigt och bra sätt att ha koll...

MEN vi med pco kan ha en cykel där kroppen försöker ägglossa flera gånger men inte lyckas och då blir det bara lite halt men man får aldrig de där riktiga trådarna.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Barba Söt
    RedTopaz skrev 2009-08-24 00:20:54 följande:
    MEN vi med pco kan ha en cykel där kroppen försöker ägglossa flera gånger men inte lyckas och då blir det bara lite halt men man får aldrig de där riktiga trådarna.
    Aha, så är det hos mig.... jag får då aldrig till några 3 cm... och tappen har jag ingen aning om var den är någonstans...Suck, man är alldeles för okunnig om sin kropp...nästa gång jag är hos gynekologen ska jag be denne att peta på min tapp...
Svar på tråden Allvarligt - hur känns ägglossning?