• Anna 3

    Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007

    Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007

    Vi är en bunt mammor som fått barn sommaren 2007 och bor i Stockholm. Vi träffas och fikar, hittar på saker och utbyter erfarenheter. Ett glatt gäng underbara mammor med våra söta barn som ploppat ut i juni-juli 2007. Nu har flera av 07orna dessutom blivit storasyskon och flera är åter hemma föräldralediga!

    Nya som gamla hälsas välkomna!

    13 juni - Snorpan73 (Anna)- Nellie, storebror Calle 3 år, Fredhäll
    18 juni - after8 (Helena) - Simon, Liljeholmskajen
    2 juli - Beccis88 (Rebecca) - William, Kungsängen
    5 juli - lindarius (Linda) - Yasin, storebror Simon 12 år Sätra
    7 juli - pazzaragazza (Fia) - Mimma, storebror Tino 3 år, Solna
    8 juli - anhna (Anki) - Hanna, storebror Hugo 3 år, Vasastan
    9 juli - mama77 (Åsa) - Tilde, brorsor Leon 6, Ras 5, Östermalm
    16 juli - pasadena - Vilma
    18 juli - ak o krypet - Sara, Norrmalm
    24 juli - mumsi (Maria) - Olivia, Enskede
    25 juli - AnkFisk - Ida, storasyster Hanna 3 år, Norrort
    28 juli - Stålis77 (Helena) - Alicia, Nacka
    29 juli - Anna 3 - Molly, Sätra

  • Svar på tråden Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007
  • after8

    Pasa - ja, jag sattes omgående på Levaxin. Och precis, det kan ta väldigt lång tid innan medicinen är inställd som den ska :(

    Men går hos min vanliga bm än så länge, fast det blir ju en del läkarbesök och provtagningar. Även RUL kommer göras av en läkare och inte en bm. Sen är det nog bara att hoppas på det bästa.

  • Mumsi

    After8: vad tråkigt, hoppas allt går bra med den lille/a.
    Vi har inte köpt vinteroverall än men skor, förra året hade vi en overall från pop och den var bra så vi köper nog därifrån i år igen. Blir garanterat ingen storlek 98 till O.
    Nu har hon på sig fodrade regnbyxor, fleecejacka och fodrad regnjacka samt höststövlar och mössa och halskrage. Regnkläderna köpte jag på Kapp Ahl och jag är helnöjd. Vantar är knepigt men än så länge har hon vanliga tygvantar. Vi har ett par från förra året som E köpte på Willys, hör och häpna, de är lite tjockare men inte vattentäta men kanon. Måste leta efter dom.

    Sedan kan jag berätta att O förhoppningsvis ska bli storayster i slutet av april, bf är 23 april. Var på mitt andra ultraljud i torsdags och det var en liten krabat där som låg med benen i kors, öppnade och stängde munnen och rörde sig, är i vecka 14 nu.
    Är fortfarande lite nojig, har haft 2 missfall det senaste året men de var ju i vecka 7 och 8 men jag kan ändå inte slappna av helt. Ska bli skönt när jag kan känna av den lille/a därinne.

    Har inte gjort KUB-test, vi vet inte hur vi skulle göra om det blev dåligt resultat så då struntade vi i det och jag tänker fortfarande inte vaccinera mig mot influensan.

  • after8

    Men grattis Mumsi! Nästan samma tid som jag :)

    Vi fick se liten också på ultraljud igår, vi gjorde KUB-test som såg bra ut. Visst är det skönt att se hjärtat ticka och armarna flaxa lite. Håller alla tummar nu att allt fortsätter gå bra för er!

  • aok

    Åh härligt mumsi, GRATTIS!!!!! Nu kommer allt gå bra den här gången ska du se, värsta tiden är ju över.

    after8: Hoppas att du får ordning på sköldkörteln med medicinen nu.

    Ikväll ska vi bara vara hemma och slappa, jag har varit rät mycket själv med barnen den här vecka och S har sovit dåligt så jag ör helt slut. (J den lilla ängeln sover bra som vanligt)

  • Pasadena

    Grattis mumsi !!! Vad roligt Förstår att du är nojig men det sägs väl att om man ser dem sprattla och är så långt gången som du är man i princip säker. Fast hel säkert kan det väl aldrig vara med någon graviditet :-/ Håller alla tummar jag har!

    Idag fick jag mig en tankeställare, vi var ute och promenerade i säkert 1,5 timme och V började klaga mot slutet och ville bli buren. Somnade direkt i min famn när jag lyfte upp henne men då kände jag hur kall hon var om händerna (hon hade bara ett par tunna på sig eftersom hon satt i vagnen). När vi kom in tog jag av henne galonstället och gummistövlarna och hon var alldeles ISkall om fötter och upp mot benen och jag fick gnugga länge för att få upp värmen Usch from nu är det overall och vinterskor som gäller, oavsett om hon sitter eller går!

  • Anna 3

    Grattis Mumsi! Håller tummarna för att allt går bra!
    After8 - jobbigt att inte må bra... hoppas medicinen funkar bra fort!

    Idag när vi var ute klagade Molly på att det var kallt, då hade hon ändå fleecefodrat gallonställ och jag tyckte inte att det var särskillt kallt... Hum, kanske bäst att ha overall framöver. Vi har pop-overall strl 92, kommer nog att funka hela vintern.

  • Stålis77

    Grattis Mumsi! Vad kul, om allt går vägen blir det (åtminstone?) tre aprilbebisar i tråden då!
    after8, låter jobbigt, hoppas det går att åtgärda med medicinen.

    Vi valde att inte göra KUB-testet och har heller inte gjort något annat ultraljud ännu, så vi läääängtar till det "vanliga" som vi fått tid för 9:e november! Jag börjar se rejält gravid ut nu, men mår bra efter att jag kommit över det initiala illamåendet, yrslet och tröttheten.

  • anhna

    Stort grattis mumsi! Jag förstår att det är oroligt men eftersom det ser så bra ut så här långt så kommer det nog gå jättebra!

    after8, hoppas att det går fort att hitta rätt medicinering!

    Vad spännande det kommer att bli här i mars!

    Inga andra som funderar på syskon? Vi är helt nöjda, så här kommer det inte att bli fler barn, men jag vet att när Hanna var under året så pratade både jag och sambon (mest på skämt) i och för sig om en trea, men nu känner vi båda att nej, två är helt perfekt för oss. Helt otroligt så känner jag inte ens ett sug när jag ser små söta bebisar, det trodde jag aldrig skulle kunna hända!

    Hanna får ha sin vinteroverall nu, hon är rätt stillasittande ute, sitter oftast i sandlådan och har alltid varit frusen av sig. Sen är det rätt skönt oxå, inte en massa lager med kläder att tänka på, vilket är skönt iom att hon inte är helt med på noterna att klä på sig... Hugo däremot har oftast sina skalkläder på sig men han rör sig på ett helt annat sätt plus att han alltid varit rätt varm av sig.

  • Pasadena

    Nope, inga syskontankar här inte Jagtycker det är fullt upp med en och jag vill ge henne all uppmärksamhet den lilla tid vi ändå har tillsammans. Tror inte jag skulle fixa koordinationen med två barn faktiskt. Men jag är ju en funderare och klurare som tragglar hur man ska göra med det ena och det andra så det skulle bara bli kaos för mig med en till. Just nu Kanske när hon hon blir lite större att jag känner att jag vill men just nu är jag inte ett dugg sugen på bebis, inte ens när jag ser andra

  • Mumsi

    Måste bara berätta en sak. O har sovit hos oss rätt mycket senaste tiden och vi har inte något emot det, är mysigt så hon får sova hos oss så ofta hon vill. I natt sov hon hos oss men vaknade på natten och sa: -vill inte sova mammas pappas säng, sova olivas säng. Så jag flick flytta över henne och sen sov hon där. Känns bra att hon själv ville sova i sin säng.

  • after8

    Känns ju bra när de trivs i sina egna sängar. Simon pendlar dock lite fortfarande mellan sin nya stora säng och spjälsängen, men vi tycker också att han får betämma själv. Ett problem vi har dock, som jag tänkte se om ni har lösning på, är att han alltid sparkar av sig täcket, redan efter 10 min, han vill absolut ha benen ovanpå. Vilket är ok när han lägger sig och några timmar framåt då han är supervarm men han vaknar varje natt mellan 4-5 nu, förmodligen av att han fryser, han är iskall om benen. (han drar även gärna upp pyjamasbyxorna...) Och ibland lyckas jag lägga på honom täcket och han sover ett bra tag till men ibland sparkar han bara med benen och vägrar ha täcket, med resultatet att han vaknar och vill gå upp, ibland lite för tidigt för han är ju fortfarande rätt trött och skulle kunna sova längre om han bara försökte.

    Funderar på att köpa större täcke :)

  • aok

    Sara har vuxentäcke i sin juniorsäng. När hon somnar duger bara hennes gallerfilt "illa ticke", så vi stoppar om henne när hon har somnat till ordentligt.

    Kan passa på att tala om att nattningarna går mycket bättre nu. Så länge jag sitter med henne i sängen så försöker hon inte gå upp längre och det tar max 30 min innan hon somnar. Så nu har jag inte behövt att gå ifrån och mata J och börja om från början igen. Två kvällar i veckan nu så har t o m L fått natta henne! Sååå skönt att slippa natta i timmar varje kväll Fast om jag är hemma själv funkar det inte. S kommer inte till ro med J i sängen också. J kommer inte till ro när S är i närheten och vill absolut inte bli lämnad själv. Så de kvällarna har ingen somnat före 23,

  • Stålis77

    A vill inte heller ha täcke och vägrar pyjamas/tröja/byxor. Hon är ofta kall om främst benen på morgonen men verkar inte lida av det, så tills vidare låter vi henne hållas.

    Hon har för övrigt en "nakenfas" - tar av sig ALLA kläder och springer runt näck hemma... tydligen ibland även på dagis... Har någon av er råkat ut för något liknande?

    Plötsligt har hon också fått ett enormt intresse för att gå på toa/potta; blöjan har varit mer eller mindre torr varje gång de senaste dagarna så idag fick hon gå till dagis i bara trosor för första gången. Det känns nästan lite "läskigt" att släppa iväg henne så, men någon gång måste man ju göra det. Det gäller främst att påminna, för hon kommer inte alltid på själv att hon måste gå. Nattblöja kommer hon däremot få fortsätta med ett tag, liksom om vi ska åka bil en längre sträcka eller så. Men det skulle vara sååååå skönt att slippa blöjbytena!

  • Anna 3
    Stålis77 skrev 2009-10-29 10:55:19 följande:
    Hon har för övrigt en "nakenfas" - tar av sig ALLA kläder och springer runt näck hemma... tydligen ibland även på dagis...
    Hehe

    Jag och Otto träffade på anhna på stan i måndags! Vi pratade lite löst om att träffas och fika en måndag men jag måste ju hämta Molly tidigt och så har vi ju babysimmet på fm... Men jag och ak har lunchat ibland efter babysimmet så en lunchdate hinner vi ju med. Så anhna, ak och andra som kan och vill - ska vi ta och luncha någon måndag?!
  • lindarius

    Grattis Mumsi vad kul.
    A här är det bara bra med oss. Tänkte bara kika in och säga hej.
    Läsa lite om er vardag och uppdatera mig.

  • aok

    Idag har Sara varit på minisim för första gången. Gick väl sådär - hon vägrade hoppa ner i bassängen L fick simma runt och hämta leksaker till henne och när passet var slut DÅ ville hon bada och L hade stora problem att få hem henne. Hoppas verkligen att det går bättre nästa gång, men det tror jag. Det första hon sa när hon kom hem var -Jag gå bada!

  • Pasadena

    ak, vad kul!
    V är en sån badkruka nu så det är inte klokt. Hon blir hysterisk så fort man drar på badvattnet och skriker att hon INTE VILL BAADAAA. Igår fick jag göra det ändå, under stor protest för hon har inte badat sen.....dacke dog.
    Funderar på att dra med henne till simhallen för att försöka bryta det negativa men tror inte hon kommer att våga sig ner i bassängen alls utan mest vilja sitta i min famn..

  • Anna 3

    Hehe, vad lustigt att Sara och Molly agerade lika... Molly var i vattnet typ en minut sedan skulle hon bara sitta på kanten och titta på och leka med leksakerna, sen när de andra barnen gick upp ville hon i och bada, men det fick hon ju inte då. Som sagt, hoppas på mer badvilja nästa vecka. Då kommer de att bada samtidigt också

    Ses imorgon! Otto tycker i alla fall om att bada.

    Måste berätta att Otto började gå när han var 9 mån 3 v! Lite onödigt tidigt tycker jag... men han är supernöjd

  • Stålis77

    A är inte heller så sugen på att bada hemma, men hon ääääälskar simhallen... vi har börjat åka en gång i veckan och A "simmar" runt med armpuffar (man får inte ens hålla i henne).

    Vi var på ultraljud förra veckan och fick första titten på mini i magen. Allt var bra och jag blev bara framflyttad 2 dagar (bf 8 april). Vi ville ta reda på könet men det gick inte för hon/han låg med korsade ben.

    Vad roligt Anna 3 att Otto redan börjat gå!

Svar på tråden Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007