• sarsparis

Är vår son verkligen så stor?? hur stora är era 1 ½ åringar?

Jag är bara lite nyfiken.....Vi får alltid höra att vår 1 ½ åriga kille är så lång och bastant, han började dagis idag och även där sa en fröken att han var en stooor kille.

Men är han verkligen så stor??? Han är 85 cm lång och väger 14 kg. Jag ser honom inte som stor och förundras varje gång vi får höra att han är så stor.....

• Svar på tråden Är vår son verkligen så stor?? hur stora är era 1 ½ åringar?
  • Ananaspaj

Majken har just fyllt två, är väl ca 86-87 cm lång och väger knappa 12 kg (11.8).

Vet inte om det är lagom eller lite...men det är klart att hon är mindre än din. Men hon är tjej..
    Hennes storebror som är 8 år snart vägde nästan 12 kg när han var nio månader!!! Han var fet! Idag är han 135 och väger 27 kg! Som en pinne.

• Bam

Min son blir 1½ nu i november. Han är 88 cm och väger 15,2 kg.

Sometimes when i´m alone i google myself.
  • katt tass

ja i min lilla värld är det stort då min snart treåring bara är ca 85 cm och väger kring 12 kg.... men hon är liten.

• konkelbär

När min dotter var 22 månader var hon 84.5 cm lång och vägde 13.2 kg. Hon ligger exakt i mitten på tjockaste kurvan både på vikten och längden.

Tror inte att TS's son är överdrivet stor, han håller sig nog inom kurvorna.

• Bam
    Bam skrev 2009-11-07 12:58:10 följande:
    Min son blir 1½ nu i november. Han är 88 cm och väger 15,2 kg.
    Måste tillägga att han har 26-27 i skor.
  • konkelbär
    Bam skrev 2009-11-07 13:03:01 följande:
    Måste tillägga att han har 26-27 i skor.

Min tjej fyller 2 om en månad och har storlek 23
  • challe 1

min tjej på sin 18 månaders kontroll : 89cm 12 kg

• challe 1

challe 1 skrev 2009-11-07 13:06:23 följande:

min tjej på sin 18 månaders kontroll : 89cm 12 kg
    fel 13 kg.
  • Pysselgalningen
    konkelbär skrev 2009-11-07 13:05:36 följande:
    Min tjej fyller 2 om en månad och har storlek 23
    min yngsta har just fyllt 1 å har 24 i skorna

vår "lilla" tös är stor för sin ålder/viktkurva med sina dryga 80cm o 12kg. Man kan ju fundera på hur stor hon kommer vara vid 1½
  • Bam
    Pysselgalningen skrev 2009-11-07 13:11:13 följande:
    min yngsta har just fyllt 1 å har 24 i skorna vår "lilla" tös är stor för sin ålder/viktkurva med sina dryga 80cm o 12kg. Man kan ju fundera på hur stor hon kommer vara vid 1½
    Oj.
    Vi får hoppas att våra barn slipper ha specialgjorda dojjor när dom är vuxna.
  • mimamima

Min dotter är precis 1 1/2 och hon väger 10 kg och är 78cm lång. Hon ligger ett snäpp únder medelkurvan. Men hon följer sin kurva och det är väl det som är viktigast. För mittenkurvan är ju en medelkurva, inte en "normal" kurva....:o)
    Så var inte orolig om han följer sin kurva..

• Helle76

När äldsta tjejen var 1,5 år så var hon 85,5 cm lång och vägde 12.,8 kg

• Figaro73

Vid 12,5 månader var min son 85 cm lång och vägde 13,4 kg. Nu är han 14 månader och är väl en 87-88 cm lång och väger säkert 14.4 kg. Visst är din kille stor men inte onormal!

• Isabelsmamma

min dotter är 2 år och 3 månader, får alltid hör a att hon är stor och lång.
    Hon väger nu runt 19 kg och är runt 100 cm lång(sist jag mätte!)
    Så jo till och med jag tycker hon ser ut som en 3-4 åring men det gör inget alls, blir bara lite jobbigt när man ska köpa kläder.
    Hon var förstås 63 cm när hon föddes så

• Kakaotjuven

Ja, men det är väl absolut i det högre spannet.

Vår son hade liknande mått vid 18-månaderskontrollen.

Han var 91 cm lång och vägde knappt 14 kg. 
    Och vi har också alltid fått höra att han är lång för sin ålder. 

• AlienMomma

Min 3 åring är 93.5 cm lång o bäger 14 kg. Han va ca 75 cm lång när han var 1 år. Lillebror har samma kläder nu som stotebror hade när han var 1 år o kunde gå 🤣
    Min 7 månaders är 9 kg o 70 cm lång.
    Barn är Såååå individuella. Storebror ligger 1 snäpp under normkurvan, lillebror 1 snäpp över, så dom ligger 2 kurvor ifrån varandra.

• Anonym (Jag)
    Kakaotjuven skrev 2026-02-18 09:44:27 följande:

Ja, men det är väl absolut i det högre spannet.

Vår son hade liknande mått vid 18-månaderskontrollen.

Han var 91 cm lång och vägde knappt 14 kg. 
    Och vi har också alltid fått höra att han är lång för sin ålder. 

BVC visar väl kurvorna? Nu är tråden gammal men TS borde väl kunna se vid BVC-kontrollerna om han är ovanligt stor eller inte :)

Jag tycker det låter stort men mina har varit ganska olika stora. Mina har varit störst och tjockast för sin ålder när de är bebisar , sen smalnat av när de börjar gå och springa runt och jag ammar mindre. Men det där med storlek är så olika och ganska stora variationer inom vad som anses normalt , BVC kan ju svara på om de är ?normalstora? eller inte. 

• GILIA24

Någon kan säga att POP overallen str 92 blir liten om barnet blir 95 cm I slut av vinter.  Jag har köpt redan overall POP str 92 och nu är jag orolig för att den blir liten i februari. 

Overall
Svar på tråden Är vår son verkligen så stor?? hur stora är era 1 ½ åringar?