• MammaMikaela

14 åring vill vara liten - HJÄLP

Hejsan!
    Det är såhär att min son som är 18 och min dotter på 14 år är väldigt nära varandra, men jag har märkt att min dotter på 14, vill vara mycket mer liten än vad hon egentligen är, hon vill vara liten flicka för storebror.
    Storebror ska alltid få bestämma, när hon ska vara hemma och när hon ska sova.
    Vet inte riktigt om det är något som är fel ?
    Svara gärna, behöver hjälp med detta.
    (Obs: har pratat med henne om det, men hon nekar bara och säger att det inte alls är så).. Behöver hjälp.

• Svar på tråden 14 åring vill vara liten - HJÄLP
  • gaffsan

Har storebror fått flickvän ? Eller ägnar sig mer åt polarna nu ?
    Kan vara ett sätt för lillasyster att behålla storebror ,när han får andra intressen och växer ifrån henne ?

• Syster C

Första tanken: Finns det en pappa med i bilden? Eller använder hon storebror som pappagestalt? Kanske vill känna sig lite omhändertagen.

Hur är hon i relation till andra, förutom brodern? Vill hon bli "bestämd över" då också. Kanske har låg självkänsla och inte tror sig kunna fatta bra beslut själv?

Bara spekulerar....

• MammaMikaela

Han har flickvän och är mycket med kompisar också, nästa varje dag, men nu på senaste veckorna har han varit mer hemma.

Ja, pappa finns med i bilden, men jobbar ganska mycket och kommer hem sent på kvällen, men han jobbar ju inte varje dag, och när han ej jobbar är han jätte mycket med familjen.

Hon vill inte att någon annan ska bestämma förutom storebror, hon säger inte hans namn, utan kallar honom för Storebror, vet inte riktigt om det är ett normalt beteende, men känns dumt att tänka att det är konstigt.
    Hon vill gärna känna sig liten när han är med, sedan när han inte är hemma så är hon jätte stor tycker hon själv och kan ta eget ansvar för allting som hon ska göra eller gör.

• SCSI

Att inte kalla sina syskon för namn är väl rätt normalt? Jag sa sällan annat än syrran till min storasyster när vi växte upp - särskilt inte i högstadiet/gymnasiet, då etiketter av nån anledning kändes väldigt viktiga.

Försöker minnas hur det var att vara 14... man står mellan att vara liten och att vara stor, och det där ansvaret som hänger över en, kravet på att vara stor och fatta egna beslut, är rätt tungt ibland. Det kan säkert vara önskvärt med en säkerhetsventil, en känslomässig oas där man avsäger sig allt ansvar och låter nån annan bestämma. Och det är alldeles säkert lättare att lägga över det ansvaret på nån som formellt inte har och aldrig har haft nåt ansvar för en. Mellan tonåringar och föräldrar pågår en frigörelseprocess som säkert gör det svårt att kliva i och ur olika roller i den relationen?

Vad tycker brorsan om situationen?

• MammaMikaela

Han tycker självklart om att bestämma över sin lillasyster så hon inte gör "dumma" saker.
    Hon vill gärna vara liten, vara med sin storebror hela tiden och så fort han börjar bli irriterad börjar hon gråta och så får han trösta henne och sånt hela tiden.
    Han tycker det är okej, till en viss grad.
    Undrar hur det kommer bli när han flyttar hemifrån bara..

• The sea refuses no river

Så länge hennes beteende inte leder till någonting negativt så är det väl ingen fara?

Att det är "onormalt" spelar väl ingen roll, det normala ska väl inte alltid eftersträvas.

Tycker du att hon verkar må dåligt eller far illa så är det ju en annan sak.

• Ärla Minou

The sea refuses no river skrev 2009-08-20 00:39:28 följande:

Så länge hennes beteende inte leder till någonting negativt så är det väl ingen fara?Att det är "onormalt" spelar väl ingen roll, det normala ska väl inte alltid eftersträvas.Tycker du att hon verkar må dåligt eller far illa så är det ju en annan sak.
    Tycker jag är ett jätteklokt inlägg. Visst oroas man ofta över sina barn men det kan vara klokt att ställa sig sådana här frågor ibland...spelar det verkligen någon roll?
Svar på tråden 14 åring vill vara liten - HJÄLP