• Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Vi läser löpande om hur köttindustrin behandlar djuren. Berättelser om hur djur och fåglar på olika sätt missköts och får leva under ovärdiga förhållande, för att sedan transporteras trångt under långa sträckor till slakteriet, där det inte alltid går direkt värdigt till. För att inte tala om hur det går till i andra länder som Sverige importerar kött ifrån. I Danmark t ex där denna nyhet kom fram och väckte avsky.
    www.veggiemind.com/kottet-pa-din-tallrik-ett-torterat-djur/

Skäms du som köttätare när du läser om detta, eller försöker du blunda för sanningen? Kan man verkligen känna sig som en godhjärtad människa när man konkret finansierar denna typ av industri?

• Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?
  • Dorian Ertymexx
    Idealisten skrev 2009-08-21 23:02:48 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 22:14:39 följande:
    Jo men då är det en stor skillnad, det att man dödar av barmhärtighet, inte för att djuret ska få ligga som ens måltid på tallriken...
    Att dränka kattungar ser jag inte direkt som barmhärtighet, men vad vet jag...
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-08-21 23:07:26 följande:
    Det är ju det jag säger. Jag tror inte heller att köttätare har lägre empati än veganer (hur skulle man mäta den förresten?), men jag är övertygad om att väldigt många bara ser köttet som mat och inte som något som tidigare levde.
    Fast det är ju återigen lika sant för en paprika. Nog för att en paprika kanske inte har lika mycket medvetenhet, men det är väl liv för det?
  • Idealisten

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 23:21:04 följande:

Att dränka kattungar ser jag inte direkt som barmhärtighet, men vad vet jag...
    Vem har sagt det? Och varför skulle det vara av barmhärtighet, det är ju mer eller mindre mord, i vilket fall en avrättning.
    Nu pratar jag om djur som är sjuka, påkörda etc och där ägare, veterinärer eller jägare väljer att avliva djuren, för att dom lider.
  • Idealisten

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 23:21:51 följande:

Fast det är ju återigen lika sant för en paprika. Nog för att en paprika kanske inte har lika mycket medvetenhet, men det är väl liv för det?
    Hallå, finns det någon där?
  • Pelleping

Om det inte är meningen att vi ska äta djuren varför är de då gjorda av kött?

• FannyGioia
    Pelleping skrev 2009-08-22 08:04:03 följande:
    Om det inte är meningen att vi ska äta djuren varför är de då gjorda av kött?
    Då är det alltså meningen att människan ska ätas också?
  • FannyGioia

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 23:21:51 följande:

Jag skulle inte dra ett likhetstecken mellan en gris och en paprika, nej. Vi kan ha en relation till ett djur. Vi kan kommunicera med och älska ett djur. (Det finns säkert människor som älskar sina växter, men jag har svårt att se att det skulle vara på samma sätt.)
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-08-22 11:06:30 följande:
    Då är det alltså meningen att människan ska ätas också?
    Oja! Fråga tigrarna och likmaskarna och myggen bara! ;)
  • FannyGioia

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-22 12:15:34 följande:

Oja! Fråga tigrarna och likmaskarna och myggen bara! ;)
    Myggen är svåra att låta bli... /Norrlänning
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2009-08-22 16:54:01 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-22 12:15:34 följande:
    Myggen är svåra att låta bli... /Norrlänning
    Sån't är livet liksom. :/
  • Filifjona

Nej, jag tycker inte det. Äter inte kött av den anledningen. Det är synd om djuren.

• Idealisten
    Filifjona skrev 2009-08-22 18:39:22 följande:
    Nej, jag tycker inte det. Äter inte kött av den anledningen. Det är synd om djuren.
    Du är godhjärtad, och framförallt konsekvent.
  • Mongol

lenken har blevit bort tagen....
    men fragan er kluven, manga religiosa och andra som anser sig att vara godhjertade ater kott som alla andra fran den hemska bransjen.
    Sjelv eter jag bara vilt och en och annan gang kravmarkt kott, men 95 procent veganskt.
    Alla i vesten med en fungerande hjarna borde studera lite nermare vad man er med pa och med sina pengar konsumerar.. Ignoransen er sa stark att den som gor det och ocksa pratar om det nermast blir sett pa som konstig
    Dokumentasjonen er det inte brist pa, kolla fx in den norska dokumentaren: Smaken av hund sa far man se hur rumsren den nordiska industrin igentligen er!!
    Vill man se skreck exemplen fran varlden er det bara att pa in pa PETAs hemsida. men det er inte for den kansliga...   
    Helt klart tycker jag att man skall borja med att utesluta, kylling, gris, pels och ej kravmarkta egg fran sin konsumption och sitt  samvete

• ahahahahaj

Kort och gott: Nej. Varför ska man stödja att döda djur bara för att "det är gott".Finns många substitut och det är enkelt att vara vegetarian idag.

• anelih

Jag äter endast svenskt kött. Väljer vegetariskt när möjlighet ej finns. Äter kött ca 3-4dagar i veckan. Detta gör jag MEDVETET för att stödja svensk näring, svenska lantbrukare, djurskydd och biologisk mångfald.

Jag anser mig godhjärtad. Var veg i drygt 10år innan jag insåg att det finns "bättre" sätt att stötta djur på. Jag valde att börja äta kött igen för att alternativet om alla djurvänner slutar äta kött kommer de fortfarande finnas de som "inte bryr sig". Om det bara är personer som inte bryr sig kommer inga krav på djurhållning finnas. Resultatet blir att svenska lantbrukare går i konkurs(glada djur kostar) och importen av billigt kött kommer öka ytterligare. Att stödja bra djurhållning gör att fler djur får leva under bra förhållanden. Jag är tacksam för allt kött jag har på min tallrik och skulle aldrig någonsin kasta kött, då jag tycker de e en större synd att låta djuret dö i onödan.

På väldigt många håll i världen dör människor av proteinbrist så tycker de e naivt att säga att det är så lätt att hitta alternativ. Men detta kanske bara gäller oss svennar? Dessutom finns det otroligt många arter som kommer helt UTROTAS om vi skulle helt sluta med betesdjur(naturbete). Alternativ för att spara dessa arter och hålla deras populationer livsdugliga utan betesdjur är inte realistisk.

Men ja, dåligt samvete finns där PGA det är en INDUSTRI. Klart svenskt kött har brister men de e ju absolut bättre än resten av EU. Och väljer hellre att inte stötta import.

Sen tror jag ju absolut det finns massa människor som inte är intresserade av djurrätt men ändå anser sig vara godhjärtade............

Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?