• Bjornis

Blev du gravid trots kort lutealfas?

Blev du gravid trots kort lutealfas? Jag har 9-10 dagars lutealfas och har även spottings en eller två dagar innan mens. Alltså börjar jag spotta redan dag 8. Jag börjar få lite panik nu. Är rädd att jag är infertil och googlar mig fram till alla möjliga diagnoser. Vi har försökt bli gravida sedan i maj. Jag skulle vilja få upp lite hopp och vill veta om det finns någon/några som blivit gravida trots kort lutealfas (och kanske spottings)? Eller är det progesteron som hjälper? Hjälpte det dig? Tacksam för alla svar jag kan få!

Ps. hade råkat fråga samma sak på helt fel ställe. därför finns det två likadana trådar...

• Svar på tråden Blev du gravid trots kort lutealfas?
  • frida198004
    liten giraff skrev 2012-09-24 18:48:21 följande:
    hej tråden!

den verkar inte så aktiv längre, men jag tänkte säga att den kändes bra att läsa igenom. har kort lutealfas själv, 7-9 dagar. kanske finns några där ute som är aktiva eller ser tråden nu när den hamnar *överst* igen när jag skriver :) ni som skrivit tidigare, hur har det gått? finns det några andra där ute med kort fas som kämpar? moooot plusset! 
    jag hade också kort lutealfas (6-9 dagar ca) men smörjde med progesterall och blev gravid i augusti förra året och har nu en 6-månaders bebis! dock ska tilläggas att jag också har PCOS och gick och fick akupunktur mot detta. Vet inte vad som fick det att funka till slut (kanske kombinationen?) men det funkade i alla fall! Ge inte upp!
  • liten giraff

Frida: tack för att du delade med dig av det :) jag har varit på utredning nyss och ska tillbaks för svar i januari.. får se vad de visar då.. kanske börjar med krämen om de inte hittar nåt fel!

• Bjornis

Jag gick också på akupunktur med sonen men inte med bebisen i magen...

liten giraff: Lycka till nu!! 

• frida198004
    liten giraff skrev 2012-12-06 22:19:17 följande:
    Bjornis: Tack, jag fick faktiskt + i tisdags!!! Några dagar efter utredningen :)
    Grattis! vad roligt!
  • Hanna26

Hej! Hoppas någon är kvar här och kan svara mig. Jag slutade med p-piller i september, har sedan dess haft mens tre gånger varav alla dom tre startade på dag 8 efter ägglossning. Idag är det dag 11 efter ägglossning men har fått negativt när jag testade imorse. Har haft mycket mensvärk (vaknade inatt av mensvärk) men ingen mens kommer.

Har fortfarande hopp att jag kan vara gravid? På torsdag är det 14 dagar sen ägglossning, om jag testar negativt även då är det bara att vänta in mensen då?

Jag frågar här för känns som det blir lite annorlunda när man har kort lutealfas kring när man ska testa och när det borde vara positivt om jag skulle vara gravid.

• PINGLAN35

Hej Hanna 26, hur gick det för dig efter detta inlägg? Jag har exakt samma situation som dig. Började dock försöka i maj. Har haft 8-9 dagar utom senast då jag hade 9 eller 10.

Nu är jag inne på ÄL +11 eller 12 och vågar inte testa. Har känns som att jag ska få mens i över en vecka men inget händer. Men inga andra symptom heller som ömma bröst eller illamående eller så...

Så vansinnigt jobbigt att vänta!!! ????

• Lillamy321

Hej!

Måste dela med mig av lite hopp i dessa tider. Ser att det är en gammal tråd men vet själv hur man greppar efter varke-googlehalmstrån när det bara inte vill gå. Nu kommer en liten novell, håll i er. 

Jag hade en lutealfas på 8-10 dagar max. Ägglossning som fungerade (dock oregelbunden som tusan ett tag, kom en gång på dag 26, för att några månaderna senare stabilisera sig). Hade även problem med mellanblödningar från ÄL till mens. Har alltid haft mellanblödningar men blev värre när vi började försöka skaffa barn. Obs. att jag aldrig haft MF (vad jag vet) utan hade svårt att få ägget att fästa överhuvudtaget.

Hur som helst påbörjade vi efter ca 1 år en utredning. Allt visade sig vara normalt hos mig och mina sambo. Jag hade en teori om att progesteronet skulle vara för lågt pga min korta lutealfas + blödningar, dock hade jag rätt höga värden progesteron. Gyn bokade in mig för spolning och ville börja stimulera med hormonsprutor trots att jag hade fungerade ÄL (tog test varje månad), vilket jag inte ville. Kändes fel när min kropp egentligen gjorde som den skulle. Frågade om vi kunde få något för blödningarna och gyn föreslog, samtidigt som hon sa "detta kommer nog inte funka" att jag skulle ta Crinone (progesteron-gel) för att se om det förlängde lutealfasen. Tror mest hon gav oss det för att vi var så desperata efter något. Skulle börja efter ÄL och fortsätta om jag blev gravid.

ÄL kom som en klocka för tredje månaden i rad efter att ha varit oregelbunden flera månader innan dess, vilket bara det var halleluja. Började med Crinone och fick inga blödningar, halleluja nummer 2. Så skönt! Vi var under denna tid på semester, vilket gjorde att vi kunde släppa alla tankar lite mer. 

Hade bestämt jag inte skulle ta test förens några dagar efter bim då hoppet tändes eftersom jag inte blödde. På bim-1 vaknade jag dock tidigt och kunde inte hålla mig. Tänkte att det var bättre att ta smällen och böla ut eftersom det var en söndag, så man slipper bli besviken på jobbet. Tog ett test (sticka), väntade 5 min och nä, blankt. Eller? Tittade igen, nästan så jag undermedvetet sett nåt som inte fanns där, men jo där var det. Ett sjukt svagt rosa streck bredvid kontrollstrecket. I min "nä men det är nåt spökstreck"-rant i huvudet kom jag på att jag hade ett digital test i förrådet. Rotade fram det och väntade 5 minuter till. Vågade knappt kolla men när jag gjorde det så var det tydligt: Gravid 1-2! 

Alla tankar man tänkt om hur man ska berätta för sambon försvann, tänkte samla mig en stund innan jag gick i sovrummet (han sov fortfarande) men bara fortsatte gå när jag väl tagit mig från toaletten. Fick nån typ av panikattack där i sovrummet så förmådde mig bara att slänga fram testet innan jag fick lägga mig på golvet och djupandas, stackars min sambo! Men ja, så fick han veta. Tur han är van vid min dramatik så han inte blev allt för rädd :)

Är idag i v.10 och fick se bebisen förra veckan och höra hjärtat, är så tacksam. Håller tummarna att det ska gå hela vägen nu, men ville ändå såhär tidigt skänka lite hopp till er som har liknande problem. Är övertygad att Crinonen gjorde skillnaden för mig, uppenbarligen spelade det ingen roll att jag hade höga värden progesteron från början. Förstår det inte gör skillnad för alla, men för mig fungerade detta. Fortsatte förresten med Crinonen fram till v.8 innan jag vågade sluta (gyn tycke jag skulle sluta mkt tidigare än så, men vi ville fasa ut då man såklart är nojig).

Crinone, Lutealfas, Mellanblödningar
  • Cashili33

Ni som använt progesteronkräm, har ni konstaterat haft lågt progesteron eller har ni gått på kort lutealfas?
    Finns det risker med att använda krämen om man ej har brist?
    Kan man riskera att få missfall om man tex använder för lite/mkt av krämen?

Är det vid 10 dagar lutealfas ni börjar använda krämen?

• ensamärstark

Ser att tråden är gammal men andra kanske vill höra :)

Jag har kort lutealfas. Börjat alltid få spottings på Äl+6/7 och sen kommer mens runt Äl+10

Har lyckats bli gravid nu! Med hjälp att letrozole (andra försöket, 10e totalt)

Och denna cykel fick jag spottings på Äl+5 så trodde det var kört.

Men plussade Äl+9!!

Hade spottings i någon vecka som sedan försvann men har dock fått lite blödning vid ett par tillfällen efter.

Är i dagsläget endast i vecka 6 och fick liten blödning senast idag. Återstår och se om det blir bebis här

• SpändFörväntan

Jag har också kort lutealfas (10 dagar).

Har tre friska barn och ska testa imorgon och se om det blir ett fjärde också, så jag är klart ett bevis på att man kan bli gravid trots kort lutealfas :)

Svar på tråden Blev du gravid trots kort lutealfas?