• Indijamen

Tipsa mig om era bästa CD-sagor inför sänggåendet

Vår kille (3 år på fredag) ska få börja pröva att somna själv med en CD-saga.
    Tidigare har vi alltid läst för honom och sedan legat bredvid tills han somnat.

Igår prövade vi för första gången, med den enda CD-sagan han har (stackars barn, hihi): Mumin och Trollkarlen. Insåg när han ropade på mig efter stund att den är ju lite småläskig och framförallt läses den med stor inlevelse och mycket ändring av tonläge.

Nu behöver jag er hjälp med tips på bra men monotont upplästa, "sövande", sagor att lyssna på vid sänggåendet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tipsa mig om era bästa CD-sagor inför sänggåendet
  • Hillevi

varför inte läsa en bok och sen säga gonatt och låta han somna själv?

här hemma funkar det, vi läser en bok, sjunger en sång, säger gonatt och går ut ur rummet... visst, ibland kanske inte det går men oftast... och kan hända man får gå in igen, stoppa om och säga gonatt..

kan iof tillägga att vår son e yngre, han fyller 2 år i oktober...

• Indijamen

Tack Hillevi, men nu var det lugna CD-sagor jag var ute efter.

• aprilbebbe

Vi ska just börja med samma sak, har en kille på snart 2 1/2 och ett syskon som kommer vilken dag som helst. Vi brukar läsa, sen sjunga - olika länge beroende på hur mycket tid och ork man har. Testade dock att köra en sagobok för 3 dagar sen och det har varit super. Hittills vill han lyssna på Nalle Phu, men vi har även köpt bambi. Det är typ musik-cd-böcker, som man har en liten bok till. Nu är han lite för liten för att läsa all text i boken (vi bläddrar dock och jag läser en lite kortfattad variant) men han vill verkligen ha på sagan på cd senare. Antar att det är lite mer trygghet att jag/maken sätter på den när vi går ut ur rummet. Första dagen skrek han "igen igen" så vi fick sätta på igen, men nu hör jag att den slutat och han fortsätter att ligga och snacka. Men målet är att det ska bli mindre dramatiskt när vi går ut ur rummet och mer en naturlig avslutning som han vänjer sig med.

Och visst, han har kunnat somna så lätt förut med och vi har ofta bara kunnat lämna rummet, MEN det har varit väldigt upp och ner och ibland kopplat till en massa gråt och "pappa/mamma sitta här". Ibland får vi ränna ut och in flera gånger. Om detta blir samma succe som det nu verkar så gör det ju att vi verkligen kan ha en mysstund med honom på allt från 10-20 min och sen slippa springa fram och tillbaks. Underlättar ju när man på egen hand ska lägga honom sen då man har en till.

Så mitt tips är Nalle Phu. Men vill gärna ha andra tips, samt vart man hittar dem. Dessa har jag hittat på leksaksaffären, typ Brio (fast det heter ju ngt annat numera). Finns även på BR har jag sett. Söker dock efter andra varianter, med kanske lite mer musik och mindre saga. Finns det?

• Indijamen

Aprilbebbe! Ni har haft precis samma rutiner som oss och nu samma tankar med CD-saga. Tack för tipsen! Jag ska kolla in leksaksaffärerna efter Nalle Puh och Bambi.

Hoppas vi får fler tips!

• pigglet

böckerna om "lillebror" finns även på skiva. Superfina berättelser som läses rakt upp och ner av en kvinna (författaren?). Vet inte författaren, men böckerna heter bl.a. "lillebror och nalle" och "lillebror och Billan".

Alfons tycker jag också om.

"Dagspöket" är fina och lugna - roliga att lyssna på även som vuxen.

Finns också en samling skivor som heter typ "sagor för små barn". Bilderböcker som läses, tex "ture", "gittan"...

• Momaroria

Ett tips är att låna cd-sagor på biblioteket!
    Du får låna dem lika länge som du får låna barnböcker, dvs 4 veckor.
    och det bästa är att det inte blir böter om du glömmer lämna tillbaka
    dem i tid. Så är det i alla fall där vi bor.
    Min dotter älskar att lyssna på Bamse och vi har lånat samma saga om och om igen.

• ewis1

Jag lånar också på biblioteket, det är jättebra och finns en del att välja på. Här kan man låna om böcker via internet så man behöver inte gå och låna om en bra saga :)

• Indijamen

Men ååh, vilka bra tips, tack allesammans!!
    Att jag inte själv tänkt på Bibblan, där brukar vi ju låna filmer mest hela tiden (fastän de får man bara låna en vecka åt gången). Det är ju suveränt för att testa vilka sagor/filmer den lille mannen fastnar för, så kan man ju köpa någon av dem sen.

Tack ska ni ha!

• JennyL29

Bamse sagorna är ju en favorit hos min 4åråing

Även Nalle Puh och disneysagorna

• lillaC

Min son är fyra år och lyssnar på skiva ibland innan han ska sova. När vi sätter på saga tar det ganska lång tid att somna, medan musik gör att han somnar snabbare... Mamma Mu musikskivan är favoriten!

• Asereht

Min nyss fyllda sjuåring lyssnar på Bamse och Beppes godnattsagor som han älskar. Lite kul att mina gamla grejor kan användas igen. Vi har även en del Astrid Lindgren sagor där hon själv läser och de är så mysiga att lyssna på tycker jag, jag har alltid gillat hennes röst.

♥ Grabbarna Bus, Syrran & Bulans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • plommon

Har själv kört med cd-sagor sedan ungen var ett par veckor gammal. Funkar fint med Astrid Lindgren som läser om Emil eller Pippi. Även om han är bara 1 år tycker han om olika röster och berättande. Annars finns en hel serie av "småsagor" man kan låna på biblan eller beställa.

• Graboid

Vi har en hel hög med Disneysagor, köpt de flesta på ICA MAXI, 2 för 99:- (är såna med böcker). Har även en del från Goboken (om Klara, Tessa, Ville och Bambu). Alfons, Bamse och Pippi går också hem. Emil fick man ju nyligen med Aftonbladet också.

Vi brukar läsa en bok och sedan får de turas om att välja en saga att lyssna på och det är uppskattat. Brukar ha väldigt låg volym på så småtrollen måste vara tysta för att kunna höra sagan. ;) Tror det är en ganska skön nervarvning, blir inte samma "måste sova nu"-grej då när man har stoppat om dem och gått ut.

Bra att ha i övrigt med, för några dagar sen hade jag med mig största tjejen på ett jobbmöte, gick hur bra som helst att sitta still i 1,5 timme med lite målarböcker och en drös med sagor+cd och lurar. :)

Svar på tråden Tipsa mig om era bästa CD-sagor inför sänggåendet