Vi ska just börja med samma sak, har en kille på snart 2 1/2 och ett syskon som kommer vilken dag som helst. Vi brukar läsa, sen sjunga - olika länge beroende på hur mycket tid och ork man har. Testade dock att köra en sagobok för 3 dagar sen och det har varit super. Hittills vill han lyssna på Nalle Phu, men vi har även köpt bambi. Det är typ musik-cd-böcker, som man har en liten bok till. Nu är han lite för liten för att läsa all text i boken (vi bläddrar dock och jag läser en lite kortfattad variant) men han vill verkligen ha på sagan på cd senare. Antar att det är lite mer trygghet att jag/maken sätter på den när vi går ut ur rummet. Första dagen skrek han "igen igen" så vi fick sätta på igen, men nu hör jag att den slutat och han fortsätter att ligga och snacka. Men målet är att det ska bli mindre dramatiskt när vi går ut ur rummet och mer en naturlig avslutning som han vänjer sig med.
Och visst, han har kunnat somna så lätt förut med och vi har ofta bara kunnat lämna rummet, MEN det har varit väldigt upp och ner och ibland kopplat till en massa gråt och "pappa/mamma sitta här". Ibland får vi ränna ut och in flera gånger. Om detta blir samma succe som det nu verkar så gör det ju att vi verkligen kan ha en mysstund med honom på allt från 10-20 min och sen slippa springa fram och tillbaks. Underlättar ju när man på egen hand ska lägga honom sen då man har en till.
Så mitt tips är Nalle Phu. Men vill gärna ha andra tips, samt vart man hittar dem. Dessa har jag hittat på leksaksaffären, typ Brio (fast det heter ju ngt annat numera). Finns även på BR har jag sett. Söker dock efter andra varianter, med kanske lite mer musik och mindre saga. Finns det?