• Linda Lyon

Fôda barn i EU land--> Flytta till Sverige och fa mammaledighet?

Hej,

är det nan som vet om man kan fa svensk mammledighet baserad pa inkomsten man haft i annat EU land innan födseln (om dessutom födseln sker utomlands).

Jag jobbar i Frankrike sedan 4 ar pa lokalt kontrakt men sonderar läget lite för att eventuellt flytta tillbaka till Sverige den dagen jag far barn (efter fransk mammaledighet pa 3 man).

Tack pa förhand!

• Svar på tråden Fôda barn i EU land--> Flytta till Sverige och fa mammaledighet?
  • FreeForAll

Satt precis och tittade på detta själv, så här är det enligt försäkringskassan:

"Finns det krav på att du ska ha bott eller arbetat en viss tid i landet för att få föräldrapenning, kan du räkna med den period du arbetat i Sverige. Dessutom får du räkna med de perioder du arbetat i ett annat EU-land, när du flyttar hem till Sverige igen."

• mamma i malaga

För att få FP i Sverige när ditt barn har fötts utomlands ska du kunna dokumentera att du inte fått några pengar från Frankrike, du kan alltså inte först ta 3 betalda månader där och sedan få pengar i Sverige. Själv skulle jag haft FP innestående för min 2 1/2 åring då vi nu flyttat permanent till Sverige, men jag kommer inte få något då jag hade 4 månaders betald mammaledighet i Spanien med honom.

• jsmfb

Det finns någon här på FL som fick FP baserat på sin inkomst i annat EU-land men jag fick inte det utan första 180(?) dagarna vi tar ut här är på lägstanivå. Man skall nog ha lite tur med en handläggare som läser reglerna på det sätt som passar en. Jag har pratat med flera och inte lyckats få det till att jag skall få en högre ersättning, då de hänvisar till att man för att få högre nivå måste ha jobbat i Sverige under en viss tid precis innan födseln.

Om det är någon som har bra tips på hur man skall få ett annat beslut så dela gärna med er! Nu jobbar jag i o f s heltid och vi tar någon vecka här och där, så det är inte så tungt att få låg ersättning, men ändå.

• mia567

Jag är inte helt säker på att det stämmer att du inte kan få ngt i Sverige när du flyttar hem till Sverige.

Min dotter är född i Sverige och jag tog ut svensk föräldrapenning 60 dagar innan hon föddes och en månad efter. Sen flyttade vi till Österrike, och för att få föräldrapenning här behövde vi en blanket (E411) som bevis på att Sverige inte längre gav oss pengar. Om vi flyttar tillbaka till Sverige behöver vi ett intyg på hur mkt pengar vi fått härifrån för att dom ska kunna beräkna vad vi har kvar att kunna få för svensk föräldrapenning.

Så var det för oss, fast skillnaden är kanske att min dotter är född i Sverige.

• Mullet

Jag födde barn på Irland efter att ha bott och jobbat där i fem år. När dottern var 4 månader så flyttade vi hem till Sverige. Enligt försäkringskasssan så hade jag bara rätt till lägsta nivån och de drog bort dagarna för de fyra månader jag fått betalt på Irland och sen fick jag alltså lägsta nivå resten av dagarna. Enligt den handledare jag hade så spelade det ingen roll att det var i ett EU land jag jobbat i tidigare, man måste ha jobbat i Sverige precis innan födelsen (en vecka hade räckt).

• Tessideluxe

Jag ringde till socialdepartmentet eftersom jag inte fick svar från FK.
    Så här sa dom till mig:

Om du föder ett barn i ett annat EU-land och bor där så har du rätt att ta ut föräldrapenning enligt regler i det landet. Om du sedan flyttar hem så får du mellanskillnaden i svensk FP. Om man bor på Irland är man har rätt till 6 månader betald ledighet så får man sin FP minus 6 månader.

Ang ersättningen så får man inte sin FP baserad på lönen i det andra EU-landet, däremot så får man tillgodoräkna sig den tid man jobbat i EU-landet. Om man uppfyllt arbetsvillkoret och sedan kommer tillbaka till Sverige och får en antällning här, och jobbar minst 1 dag, så får man FP baserat på sin svenska lön. Om man inte har ett jobb i Sverige så får man lägsta ersättningen.

Detta är de reglers om gäller nu. Även A-kassan har samma regler. Om du jobbat i annat EU-land så får du tillgodräkna dig de dagarna om du kommer hem och får ett kortare jobb och sen blir arbetslös. Problemt med FP är ju att hitta ett jobb som man sedan ska sluta ifrån för att ta ut FP. Men rent teoretiskt är det möjligt att komma hem och jobba en dag och sedan fortsätta ta ut FP baserad på sin nya lön.

Svar på tråden Fôda barn i EU land--> Flytta till Sverige och fa mammaledighet?