• Euphoria

Hur snabbt och hur har ni fått hjälp..

Jag konstaterades i april i år ha pco. I mars hade jag helt säkert ägglossning, hade ordentliga ägglossningsmärtor, därefter är jag osäker på om jag haft ägglossning eller ej.
    Slutade röka vid nyår och har sedan dess haft hyggligt jämn och kort cykel, ca 32-35 dagars.

Verkstaden påbörjade vi också i april. Jag borde ha ägglossning nu i dagarna, om jag har någon, så vi försöker för fullt

Om vi inte lyckas denna gång vill jag söka hjälp, eftersom jag har pco borde de väl inte be mig försöka på egen hand längre hoppas jag? Jag vill ju veta om jag ens ägglossar. Hur lång tid kan jag räkna med att det tar efter att jag kontaktat kk, och vad kommer att hända? Det är kliniken i Falun jag söker hjälp hos.

Någon som vill dela med sig om hur er resa sett ut?

• Svar på tråden Hur snabbt och hur har ni fått hjälp..
  • JWN

Jag kan dela med mig:
    Jag ringde till gyn i sept -07 för jag ville kolla upp min mens, då jag ej hade blött på ca 8 månader.....

Då ställdes jag i kö till en fertilitetsutredning på en gång, eftersom jag och min man hade försökt skaffa barn till och från i ca 3 år.....som sköterskan sa: det brukar hänga ihop så det är lika bra att kolla allt på en gång.
    Det tog tre månader innan jag kom till en gyn-läkare som konstaterade PCO-S och jag fick med mig pergotime-tabletter hem , dec -07.
    Åt tre kurer på raken, blev inte gravid, spolade äggledarna i Maj -08 och skickades även en remiss till IVF i maj. Blev nekad IVF pga högt BMI.

Gick ner de kilo som krävdes över sommaren och fick remissen godkänd i aug-08.
    Behövde dock aldrig göra ivf då jag blev spontangravid i augusti-08.

Födde en liten kille i maj -09.

• Agoo

Anmälde oss till ofrivillig barnlöshetsutredning december -08 och har fortfarande inte fått hjälp. De vet om min PCO men de har ca 6 mån väntetid.
    Kanske kan du hitta information på landstingets hemsida? Det var där jag & min sambo hittade all info och även där som vi fick anmäla oss via ett formulär med frågor.

• MrsHW

Jag fick konstaterad PCO-S i slutet av förra året, de sa "hör av dig när ni vill ha barn", ringde nu innan sommaren, vi har lämnat blodprov och spermaprov nu i sommar, ska tillbaka i sept för att prata igenom hur vi ska gå till väga.
    Konstigt att det är så olika beroende på landsting... Alla borde väl få hjälp när de vill..

• Caterinek

Hörde av mig till gyn nov 07 eftersom min mens varit borta i ca 1 år. Fick tid i december då det konstaterades PCOS. Fick pergotime startade i februari. Efter 3:de kuren blev jag gravid (blev gravid i mars) Fick en dotter januari 09.
    'Startar ny pergotimekur imorgon för att försöka oss på ett syskon till vår dotter...

• Agoo
    MrsHW skrev 2009-08-25 20:38:52 följande:
    Jag fick konstaterad PCO-S i slutet av förra året, de sa "hör av dig när ni vill ha barn", ringde nu innan sommaren, vi har lämnat blodprov och spermaprov nu i sommar, ska tillbaka i sept för att prata igenom hur vi ska gå till väga. Konstigt att det är så olika beroende på landsting... Alla borde väl få hjälp när de vill..
    Ja jag kan säga att det är ganska frustrerande... Speciellt när man inte får tag på någon att prata med. Har ringt kontaktpersonen ett antal ggr för att få veta vart i kön vi står men får inget svar och de ringer inte heller upp fast att de säger att de ska göra det
  • MrsHW
    Agoo skrev 2009-08-26 08:52:30 följande:
    Ja jag kan säga att det är ganska frustrerande... Speciellt när man inte får tag på någon att prata med. Har ringt kontaktpersonen ett antal ggr för att få veta vart i kön vi står men får inget svar och de ringer inte heller upp fast att de säger att de ska göra det
    Men kan ni inte vända er till privatkliniker då? Det brukar finnas ett antal. Kolla på eniro.se
  • Agoo
    MrsHW skrev 2009-08-26 20:51:22 följande:
    Men kan ni inte vända er till privatkliniker då? Det brukar finnas ett antal. Kolla på eniro.se
    Jo de skulle man kunna göra.. e iof inte så insatt i de dock... Man förlitar sig ju ändå på de vanliga sjukhusen o så.. Hur som helst måste vi snällt vänta till 1 september då de drar igång nya utredningar.. då tänker jag sitta i telefonen tills jag får ett svar om när vi får hjälp!
  • Anemona

Slutade med p-piller i april i år. Ringde min privata gynekolog i augusti när mensen fortfarande strulade och var oregelbunden med en massa mellanblödningar och spottings. Var där i dag och fick konstaterat PCO och blev direkt erbjuden provtagning, behandling med två olika tabletter (som jag inte kommer ihåg vad de heter...) äggledarspolning. Var orolig för att inte bli tagen på allvar men nu gick oron över till att gälla hur det här skall gå...

• Euphoria

Tack för era svar
    Men nu verkar det som att jag kanske slipper söka hjälp, för den här gången lyckades vi och jag är gravid

• Anemona
    Euphoria skrev 2009-09-03 14:34:51 följande:
    Tack för era svar Men nu verkar det som att jag kanske slipper söka hjälp, för den här gången lyckades vi och jag är gravid
    grattis!
Svar på tråden Hur snabbt och hur har ni fått hjälp..