Hemma med två barn, bara jobbigt?
Vi väntar syskon till vår son som kommer att vara två år då, och inte har börjat på dagis ännu. Egentligen hade vi tänkt skola in honom då, men eftersom det blir ny bebis och jag ändå är hemma så känner jag att jag hellre vill ha sonen också hemma. Min mamma och två av mina vänner stöttar mig och tycker jag gör rätt. Min man stöttar mig också (fast han har inte lika starka åsikter som jag) och kommer att gå ner i arbetstid något (idag delar vi 50/50 på arbetsveckorna och en av oss är alltid hemma). Men alla andra är väldigt skeptiska och har väldigt starka åsikter om detta. Den vanligaste kommentaren är "tror du inte det blir jobbigt?" eller "tror du inte han har roligare på dagis?" En del tycker till och med att vi är taskiga mot sonen som har honom hemma.
Jag vet att jag har rätt i mitt beslut att jag åtminstone vill prova ha båda hemma, men jag vill gärna ha råd och synpunkter från er som verkligen varit med om det. Jag förstår att det säkert är jobbigt ibland, men det måste ju vara roligt också?
Vi bor i lägenhet men på markplan med egen uteplats och är ute mycket. Vi har många vänner i sonens ålder, flera bor till och med i samma hus. Alla kommer dock att gå på dagis nästa år då bebisen kommer. Men jag tror ändå vi kommer att träffa dem mycket på eftermiddagar och helger.
Sonen har åtminstone hittills (19 månader) varit väldigt glad och lättsam för det mesta. Han tycker om att pyssla själv med sina saker ibland, framförallt utomhus. Annars är han med och hjälper till med tvätt/mat, eller så läser vi, sjunger eller gör något annat tillsammans. Vi har en inhägnad uteplats med större gemensam gräsmatta utanför och på vår egen uteplats kan han leka under uppsikt även om jag lagar mat (eller ammar etc).
Så, hur har ni som varit hemma med två barn tyckt att det har varit? Har ni ångrat er? Känns det som att era barn missat mycket när de väl börjat i dagis/skola?