• smurfarna

Vara hemma eller vara på förskolan?

Hej!

Jag har en son som blir 2 år i september. I tisdags började vi med inskolningen, men redan från början har jag varit osäker på om jag verkligen vill det. Det är nämligen så att han ska bli storebror i November och då känns det som att han lika gärna kan vara hemma med mig och sitt nya syskon. Jag känner väl mest att jag skulle vilja ha honom hemma med oss, men alla runt omkring mig verkar tycka att han BEHÖVER träffa barn i sin egna ålder. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra då det känns som hela världen kommer tycka jag är en hemsk mamma om jag låter honom vara hemma med mig. Samma personer påpekar även att jag kommer tycka det är jobbigt att vara hemma med två barn, men jag vet inte och tror inte att jag kommer tycka det. Min fråga är helt enkelt, är jag hemsk mot min son om jag låter honom vara hemma med mig ett år till? Vissa säger även att jag kommer bromsa hans utveckling om jag inte låter honom gå på förskola...

Jag känner mig jätte kluven, min man tycker att jag ska göra det som känns bäst...men jag vet inte. Vad är bäst för min son??

• Svar på tråden Vara hemma eller vara på förskolan?
  • Mälaröbo

Ja du, inte en helt enkel fråga. Dessa val gör ju många utifrån sina egna behov och sitt dåliga samvete, och inte alltid utifrån barnet behov.
    Om sonen trivs på dagis kan du väl låta honom vara där tills bebisen kommer och sen känner du efter?
    Vill du ha honom hemma kan du ju trappa ner igen.

• SaramedM

Avbryt inskolninge, ta hem honom och njut av möjligheterna ni har nu

Du ger honom världens chans tycker jag

• Melva

Jag tog hem dottern när hon fick syskon. Hade vi inte behövt pengarna från min a-kassa så hade hon heller inte fått börja hos dagmamman öht. Sen fick hon vara hemma till det hon var 4 år. Igår började hon inskolning på förskolan.
    Jag är fortfarande hemma med hennes småsyskon, men det finns inte längre någon kvar i hennes ålder på ÖF och det blir svårare och svårare att hitta någon för henne att leka med. Därfår får hon börja nu.

Mao, jag tycker gott han kan få vara hemma med dig och syskonet. Han missar inget.

• Angel73

Vill du så ha honom hemma givetvis, en tvååring har inget behov över att vara på förskolan över huvudtaget, barn i den åldern leker inte med varann utan brevid varann. Tänk vad skönt att slippa ut i kallt väder i vinter vid en viss tid för att åka/gå iväg till förskolan. Skulle det inte funka att ha honom hemma av någon anledning så sök ny plats för honom då.

Lyssna på ditt hjärta och skit i vad andra tycker, tids nog är barnen så stora ändån så att de MÅSTE iväg.

• smurfarna

Tack för svaren, jag skulle vilja ha honom hemma. Får prata mer med min man om det, jag vill bara göra det som är bäst för honom. Känns som om det vore en fin möjlighet för honom att lära känna sitt syskon och vänja sig vid den "nya" familjen. Frågan är ändå, BEHÖVER han förskolan eller kan han få lika roligt med oss hemma...Han verkade tycka det var roligt men som idag så var vi där i 1.5 timmar och när jag sa att vi skulle hem så sprang han mot skorna och ville hem. Han verkade tycka att det var lite stimmigt med alla barnen och höll för öronen när andra barn skrek för högt, men han lekte ändå och hade roligt...vet verkligen inte..nu känns det som om jag bara svamlar...Det kanske bara är JAG som har separationsångest vill inte att det ska hondra honom från att göra det som är bäst för honom...

• katjasruta

Eftersom detta inlägg ligger under hemmaförälder så får du ju antagligen mest svar från föräldrar som är hemma med sina barn och anser att det är det bästa för barnen. Jag jobbar på en småbarns avdelning med barn mellan 1-3 år, 2-3 åringarn har stor glädje av varandra och leker inte bara "bredvid" varandra. Vi har jätteroligt ihop både barnen och personal och barn. Har själv varit hemma med mina barn, men nu när jag jobba r på förskolan och ser hur roligt barnen har tillsammans så känner jag att förskolan också är ett bra alternativ för barnen.
    Eftersom du ändå påbörjat inskolningen så kan det väl vara en bra idé att låta sonen gå på förskolan fram till födseln, låta honom vara hemma en tid med dig och syskonet, kanske några veckor och känna efter hur det känns för er. Känns det bra så är det bara att säga upp platsen, eller så får han gå 15 timmar.

Beror ju också mycket på hur han är, är han social och utåtriktad, eller ett mer stillsamt barn?

• Karl Fazer
    smurfarna skrev 2009-08-19 16:02:53 följande:
    Tack för svaren, jag skulle vilja ha honom hemma. Får prata mer med min man om det, jag vill bara göra det som är bäst för honom. Känns som om det vore en fin möjlighet för honom att lära känna sitt syskon och vänja sig vid den "nya" familjen. Frågan är ändå, BEHÖVER han förskolan eller kan han få lika roligt med oss hemma...Han verkade tycka det var roligt men som idag så var vi där i 1.5 timmar och när jag sa att vi skulle hem så sprang han mot skorna och ville hem. Han verkade tycka att det var lite stimmigt med alla barnen och höll för öronen när andra barn skrek för högt, men han lekte ändå och hade roligt...vet verkligen inte..nu känns det som om jag bara svamlar...Det kanske bara är JAG som har separationsångest vill inte att det ska hondra honom från att göra det som är bäst för honom...
    Nej två-åringar behöver inte förskolan. Självklart behöver han stimulans och träffa andra barn men om det finns öppen förskola tex så kan du gå dit. Jag skulle definitiv valt att vara hemma längre om jag hade den möjligheten. Förskolan är en stimmig och stressig miljö för så små barn.
  • Angel73

Jag har också jobbat med småbarn på en förskola och jag anser att de har inget direkt utbyte av förskolan i den åldern inte mer än vad man kan ge dem hemma.
    Varför testa att skola in och skapa denna separationsångest hos ett litet barn om man nu troligen vill ha barnet hemma......är det inte bättre att göra tvärtom....testa hemma först??

• smurfarna

Jag har pratat med min man om detta och vi har kommit överens om att han ska gå denna veckan och nästa...sedan så får vi och vår son känna efter om det är det vi vill. För att svara på din fråga katjasruta, så är min son väldigt utåtriktad och social. Han tyr sig både till vuxna och barn lätt och är väldigt pratglad. Personalen har sagt att han har en väldigt glad och bubblig personlighet och blir glada av att se honom. Dock så vill han ha mycket av fröknarnas upp märksamhet som han givetvis inte kan få eftersom dom måste fördela det jämnt mellan barnen vilket jag självklart förstår. Samma sak kommer det ju bli här hemma när syskonet kommer, men det kanske blir lättare att handskas med det på förskolan om han blir van vid att han får en del av uppmärksamheten hemma. Jag vet inte helt enkelt, jag får känna efter och se tillsammans med sonen. Jag älskar tiden med min son och det känns som om att han snart ändå inte kommer kunna vara hemma, men nu har han den möjligheten..frågan är om jag ska ta vara på den lite till eller om det är dags att "släppa" taget om honom på det sättet...Jag vill inte vara ett hinder för honom heller, d.v.s i hans utveckling då jag fått höra ifrån många att det är exakt det jag kommer vara om jag låter honom vara hemma. Tack så mycket för att ni är snabba på att svara för jag behöver verkligen synpunkter..både för och nackdelar med varför han bör eller inte bör gå på förskolan.

• Svärdlilja

Smurfarna jag vill bara ge lite andra synpunkter att tänka på eftersom jag harvarit i exakt samma sits. Jag lät dottern börja på dagis och det är sdet största misstag jag gjort i mitt liv!

Inskolningne finkade kanon men eftersom hon var femtontimmarsbaran och blev sjuk väldigt ofta fick hon aldrig ngn chans att bli trygg så hon ville ldrig gå dit. Från att ha varit en jättesocial person inte rädd för något blev hon precsis tvärt om, ledsen och rädd och otrygg!

Det var jättejobbigt att få ihop amning och sovtider med att hämta på dagis och det var ett rent h...e med alla sjukdomar storasyster drog hem till lillebror stup i kvarten. Nu har vi sagt upp dagis och jag är hemma med båda 3 och 1,5 år. Dottern är som en helt annan person nu, härligt att slippa all stress och alla sjukdomar!

Således jag tycker verkligen att du skall ta vara på tiden du kan ha honom hemma, jag tror inte han behöver dagis. Tänk på att hemma kommer de att vara två att tävla om uppmärksamheten de kan få på dagsi är de förmodligen VÄLDIGT många fler om samma sak...

• SaramedM
    smurfarna skrev 2009-08-19 16:02:53 följande:
    Nej han behöver inte förskolan
    och med tanke på alla infektioner han kommer att dra hem till bebisen under vintern är det ytterligare ett skäl att ha honom hemma
  • trötter22

en 2åring kan du lätt roa själv. det finns ju lekplatser och öppna förskolan ni kan gå till.

• mammamutilltre

Tycker absolut att du ska ha din son hemma, jag skulle inte tveka en tvååring behöver sin mamma /pappa/hemmet mer än förskolan.

Jag ska bli mamma för fjärde gången i början av nov och tänker ta hem mina killar som blir tre år för att slippa all stress som det innebär med lämning och hämtning och istället kunna ta det lungt och njuta av lugna mornar mm.

• Hemmaföräldern

Nej han behöver inte förskolan. Titta in på hemmaforaldrar.se så hittar du många andra som också delar den uppfattningen. Var sak har sin tid. Låt syskonen få växa upp tillsammans och ha honom hemma så att ni växer ihop som familj.

En annan viktig bit är smittor. Dagis är en riktig smitthärd och många smittor kräver antibiotika och nu med svininfluensan i antågande, så är det viktigt att tänka på alla smittor som kommer att släpas hem till dig och den nya bebisen. Det är också jobbigt att behöva släpa upp honom varje morgon för att gå till dagis. Nej, njut av dina barn så länge du kan. Du får bygga upp din vardag som hemmaförälder istället :)

• Anne69

Klart han inte behöver förskolan - han är ju bara två år. Och om du nu kan välja, så ha honom hemma. Nu väntar höstens alla infektioner´+ influensan, det är ju inget du direkt vill ha hem till en nyfödd. Så följ din känsla!

Har själv haft barnen - nu 1 o 3 år - hemma och det har funkat hur bra som helst. O visst, det är jobbigare att ha två barn än ett men det är lika mycket roligare också!

• smurfarna

Just nu har han gått till förskolan och det har gått bra. Det enda som har kännts jobbigt är att han gråter vid lämning, men han blir glad efter en stund. Jag ringer förskolan när jag kommer hem. Det känns otroligt jobbigt då jag känner mig som en hemsk mamma som överger sin son...för att göra vad? Men på morgonen springer han alltid in i rummet och skriker "gå" "barnen". Han är ivirg att få gå dit men sedan kan det vara tufft när jag ska gå ifrån förskolan. Det finns dagar då han faktiskt inte vill gå och då stannar han hemma med mig och myser. Om han inte säger att han vill till förskolan eller barnen som han säger så frågar jag...ibland så säger han ja andra gånger så säger han nej tack...då lyssnar jag på honom och ger honom det valet. För han kan få det så än så länge..tills vi båda jobbar...vi har iaf tagit beslutet att ha honom hemma några veckor innan BF och sedan en till två månader efter att lillebror kommit. Vill han vara hemma och inte gå till förskolan så kommer vi att ta ut honom därifrån och så får han börja tillsammans med lillebror. Men som sagt just nu så får tiden och min son visa vad som är bäst...

• Sarah84

Dottern skolades i för 1 årsen. Fick en son för 2 veckor sedan & dottern går 15tim/vecka på dagis. Det funkar jätte bra för oss..

• angela23

Hej 15 timmar i veckan e skönt för dig så du kan få tid med den lille själv oxå..
    men förstår dina tankar sj ha man tänkt nu med alla bakterier å virus som härjar kanske de e bättre att dem e hemma...men dem vill gärna vara på dagis så då får dem det
    Lycka till!!

Svar på tråden Vara hemma eller vara på förskolan?