• gravid85

Hur göra hand och fotavtryck

Vill göra hand och fotavtryck i gips. Tänkte mig sånt där man först gör avtryck i någon form av lera (play doh?) och sedan häller i gips.

Men jag behöver veta HUR man gör leran, blandar gipset (för lagom konsistens) och hur man får loss gipset när det är klart....

Så snälla hjälp mig

• Svar på tråden Hur göra hand och fotavtryck
  • Myran33

Hej!

Jag använde vanlig trolldeg, ett recept med alun. (har det tyvärr inte här men du kan säkert hitta det på nätet)
    Jag la trolldegen i en form, ex ett glasspaket eller någon annan lagom stor med en form som man önskar. La ett par cm. Sen tog jag avtrycket och tryckte ner handen/foten. Sen fyllde jag med gips så det blev ca 1 cm tjockt överallt.
    Sen fick det stå över natten och dagen efter tog jag bort det. Degen som blev kvar skrubbade jag bort med en gammal tandborste.

Man kan även sätta fast nån stickers eller annan sak samt skriva namn och datum (obs spegelvänt!) i trolldegen innan man häller i gipsen.
    Hoppas du blev lite hjälpt.
    Det är så skoj att ha avtrycken :)

Innan gipset har torkat kan du även sätta fast nån hängare eller göra ett liteet hål så att du kan sätta upp på väggen. Skriv gärna datum med på baksidan!

Lycka till!

Svar på tråden Hur göra hand och fotavtryck