• pönz

Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!

Nu har jag inte kollat om det redan finns en sån här tråd men skit samma.

Det har precis börjat en avlösare hos oss och nu har jag massa funderingar. Undrar därför om ni som också har avlösare kan berätta lite. (nu menar jag alltså avlösare i hemmet, inte PA)

Vad har ert barn för funktionshinder? Ålder?
    Hur många timmar avlösare har ni?
    Hur har ni fördelat timmarna?
    Har ni andra barn i familjen?
    Vad gör ni när avlösaren är hemma hos er? Är ni hemma? Går ni ut?
    Vad gör avlösaren och barnet? Massa exempel vill jag ha.
    Får avlösare ge medicin eller måste den deligeras på nåt vis?
    Funkar avlösare på så vis att den gör ALLT med barnet, även dagliga behov, eller funkar den mer som en "lektant" eller "lekfarbror" som kommer hem ibland?
    Äter avlösaren hemma hos er, äter hon/han med barnet, tillsammans med er?
    Åker avlösaren iväg nånstans med bil eller buss tillsammans med barnet (typ dagsutflykter)?
    Har avlösaren egen nyckel till ert hem?
    En jättedum fråga, men bjuder ni typ på kaffe när ni dricker kaffe själva? Och liknande.
    Får avlösaren följa med om ni vill åka hela familjen på nån utflykt?
    Om ni har djur, fixar avlösaren med djuret också om ni inte är hemma? Alltså jag menar typ bara ge mat och såna smågrejer, om hon/han ser att det behövs.

Ja det blev lite frågor, egentligen undrade jag mer, men om någon är jättesnäll och svarar så kanske jag spinner vidare...

Jag tycker det känns lite konstigt att ha en främmande människa hemma här medans man ska pyssla med vardagliga ting, känns som att jag vill kolla hela tiden vad de gör men det är ju liksom inte tanken. Hoppas det släpper. Och hoppas att avlösaren inte tycker att det känns konstigt att jobba här heller...

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!
  • mulena
    pönz skrev 2009-08-31 15:33:01 följande:
    Tack snälla för alla era svar Är det bara jag som är konstig eller... jag tycker än så länge att det inte känns speciellt "avlösande" när hon är här. Alltså hon är väldigt duktig och snäll och tar hand om Amir hela tiden, MEN, vi måste i princip separera på oss hela tiden eftersom annars springer lillebror efter dem och drar i henne och vill ha hennes uppmärksamhet. Om vi är hemma alla samtidigt så blir det att vi får springa efter lillebror och typ säga "nej hon ska leka med amir, inte med dig" och det är ett jävla schå. Så då blir det stressigt eftersom man hela tiden måste tänka efter vad vi kan hitta på, eller vad de kan hitta på, så att vi inte är i närheten av varandra.Jag vill ju helst bara egentligen sitta hemma vid datorn och njuta av tystnaden, men man kan ju inte skicka ut dem i åska eller snöstorm
    jorå, vår avlösare går ut även om det är regn eller snö. Sonen älskar när det regnar. Har man bara bra kläder så funkar det bra, men vi brukar också beställa en färdtjänsttaxi ibland till dem så de kan åka direkt till ett museum eller nått annat kul om det är jätte dåligt väder. Vi behöver den vilan när de är borta. Ofta tar vi Lördag och arbetar med sonen hela dagen och har avlösning 5 timmar på söndagen, då gör de utflykter och vi får lung och vila här hemma.
    Som jag läser i dit inlägg verkar jobbigt. Försök att göra som vi, separera er. Ni kan ju gå ut med lillebror eller så kan ju avlösaren gå ut. Den här hösten har det ju varit fantastiskt fint väder
  • malvas mam
    pönz skrev 2009-08-31 15:33:01 följande:
    Tack snälla för alla era svar Är det bara jag som är konstig eller... jag tycker än så länge att det inte känns speciellt "avlösande" när hon är här. Alltså hon är väldigt duktig och snäll och tar hand om Amir hela tiden, MEN, vi måste i princip separera på oss hela tiden eftersom annars springer lillebror efter dem och drar i henne och vill ha hennes uppmärksamhet. Om vi är hemma alla samtidigt så blir det att vi får springa efter lillebror och typ säga "nej hon ska leka med amir, inte med dig" och det är ett jävla schå. Så då blir det stressigt eftersom man hela tiden måste tänka efter vad vi kan hitta på, eller vad de kan hitta på, så att vi inte är i närheten av varandra.Jag vill ju helst bara egentligen sitta hemma vid datorn och njuta av tystnaden, men man kan ju inte skicka ut dem i åska eller snöstorm
    Det här känner jag så väl igen! Malva har en lillasyster som är två år yngre än henne. De har lekt jämt! När plötsligt en avlösare dök upp och bara skulle leka med Malva så blev det ju helknasigt... Skulle de gå ut på tomten, så var jag ju också tvungen att följa med, eftersom avlösaren bara passade Malva, inte lillasyster, alltså inte mycket till avlösning... Jag tycker att de borde se HELA familjens behov, men det är ju bara Malva som har rättigheter här...

Min råd, åk iväg med lillebror om du kan! Passa på att göra saker utanför hemmet som lillebror kan följa med dig på. Med åren har detta löst sig för oss, eftersom lillasyster nu är 5,5 år och själv kan vara ute på tomten, så behöver jag inte längre följa med ut. Hon kan ju ta hand om sig själv ute och avlösaren passar Malva. Nu när lillasyster är så pass stor och självgående så händer det att avlösaren "väljer" att även ta med henne när de går till lekparken eller svampskogen, men det är mycket för att Malva självklart vill ha med sin lillayster också!

//Anna med Malva
  • Ejnie

Nu har vi väl tur men vår soc-tant var tydlig med att det ju inte är någon avlösning att bara få hjälp med ett barn när vi har en lillebror också och dessutom en avlösare som inte tycker det är ngt prbl att ta med båda två. Och som dessutom kan IBT och tränar med sonen.
    vår soctant sa ungefär att vi kan ju göra på något praktiskt sätt och att vi inte behöver berätta detaljerna för henne...

• Nattljus
    Ejnie skrev 2009-09-08 14:20:07 följande:
    Nu har vi väl tur men vår soc-tant var tydlig med att det ju inte är någon avlösning att bara få hjälp med ett barn när vi har en lillebror också och dessutom en avlösare som inte tycker det är ngt prbl att ta med båda två. Och som dessutom kan IBT och tränar med sonen. vår soctant sa ungefär att vi kan ju göra på något praktiskt sätt och att vi inte behöver berätta detaljerna för henne...
    Vilken toppenavlösare!
  • SaramedM
    Ejnie skrev 2009-09-08 14:20:07 följande:
    Nu har vi väl tur men vår soc-tant var tydlig med att det ju inte är någon avlösning att bara få hjälp med ett barn när vi har en lillebror också och dessutom en avlösare som inte tycker det är ngt prbl att ta med båda två. Och som dessutom kan IBT och tränar med sonen. vår soctant sa ungefär att vi kan ju göra på något praktiskt sätt och att vi inte behöver berätta detaljerna för henne...
    nått sånt sa hon till oss också, att det hon inte vet mår inte hon dåligt över
    vi har fått våra timmar och får använda dom som det passar familejn
  • Mor till Ella

hej!
    Tänkte höra mig för om några bra tips, tänkte söka en tjänst som avlösare i hemmet till ett barn.
    Jag är utbildad undersköterska med inriktning sjuka barn. jag arbetar 75% på ett gruppboende för gravt handikappade och har gjort det i ca 9 år.
    jag har själv 2 barn på 5år och 6 månader.
    Jag har arbetat som barnflicka under tiden jag gick i gymnasiet.
    Vad krävs det för utbildning för att vara avlösare?

tacksam för svar

• anne h
    Mor till Ella skrev 2009-09-12 23:32:52 följande:
    Vad krävs det för utbildning för att vara avlösare?tacksam för svar
    Ingen.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • pönz
    Mor till Ella skrev 2009-09-12 23:32:52 följande:
    hej! Tänkte höra mig för om några bra tips, tänkte söka en tjänst som avlösare i hemmet till ett barn. Jag är utbildad undersköterska med inriktning sjuka barn. jag arbetar 75% på ett gruppboende för gravt handikappade och har gjort det i ca 9 år. jag har själv 2 barn på 5år och 6 månader. Jag har arbetat som barnflicka under tiden jag gick i gymnasiet. Vad krävs det för utbildning för att vara avlösare? tacksam för svar
    Som sagt man behöver ingen utbildning men det låter ju helt klart som att du har bra erfarenheter!
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • annika eriksson

Snälla kan någon berätta hur ni sökte och fick beviljat en avlösare i hemmet och vilket handikapp erat barn har? HAr en dotter med downs syndrom och med autism och behöver verkligen få råd om hur jag ska få igenom en ansökan om avlösare.. vill ni inte svara i tråden får ni gärna maila mig privat.... Snälla jag behöver faktiskt hjälp
    drakvinga@live.se

• Mumin80

Prata med kommunens LSS-handläggare, du ansöker om åtgärder som avlösare eller avlastning. Dom gör en utredning och beviljar (förhoppningsvis) de insatser ni vill ha/behöver. 

Vi har en fyraårig dotter med autism, och har beviljats 30h avlösning per månad. 

Nästa steg efter att ha beviljats avlösning är att hitta en avlösare hur det ser ut varierar i olika kommuner, hos oss får man själv välja utförare. Så i vårt fall har vi valt en privat utförare och dom håller just nu på och rekryterar en avlösare. Dom har främst sökt bland t.ex. studenter som läser specialpedagogik och liknande och därför är intresserade av bara 30h per månad och av att jobba med/kan nåt om autism. 

Om vi hade känt någon som vi ville ha som avlösare själva så kunde dom ha anställt den personen åt oss. 

• annika eriksson

hur formulerade du dig i när du beskrev problemet ..och att ni behövde avlösare.. tycker det är supersvårt att förklara vilket press det är på hela familjen med småsyskon som får stryka på foten och jag som inte har en sekund för mig själv

• Mumin80

Lss-handläggaren gjorde ett hembesök en kväll och mötte E samt pratade med oss, och då kunde vi prata om problemen, vad vi behövde hjälp med osv och handläggaren kunde observera själv också.  

Själva ansökan var sen mest en formsak. Vi bifogade också psykolog- och läkarutlåtandena från utredningen.  

Svar på tråden Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!