• elisalundbergh

Man utan uppehållstillstånd

Hej!

Satt o sökte lite på google om uppehållstillstånd o annat då jag kom in på familjeliv. Såg att flera här har diskuterat problem omkring familjemedlem utan uppehållstillstånd i Sverige. Min man åkte tillbaka till sitt hemland i juni för att ansöka om uppehållstillstånd. När han hade sin intervju där sa sv. ambassaden att det skulle dröja 8 veckor tills allt är klart, men när jag ringer migrationsverket ger de mig ingen information om vad som händer förutom att handläggningstiden är 6 månader.

Jag är så fruktansvärt deprimerad pga av saknaden till min man och av att inte veta vad som pågår.

Är det ngn som har tips på hur jag ska klara mig igenom denna jobbiga period tills allt har ordnat upp sig?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Man utan uppehållstillstånd
  • Monsterpannkaka

Hej
    Min tjejkompis(som jag delar lägenhet med) har precis gjort allt det där!

Ambassaden i hans hemland har en handläggningstid på 8 veckor, för att skicka allting fram och tillbaka torr jag.
    Men migrationsverket här har en handläggningtid(från att ärendet öppnades, första första gången) på 6 månader.. vilket innebär att det ska vara avslutat inom 6 månader.
    Det tog en liten stund, men sen fick hon ett brev från migrationsverket där de begär att hon ska fylla i ett formulär o berätta om deras relation etc.. så att de kan se att det faktiskt stämmer.
    Men sen, efter hon hade skickat in det gick det rätt fort. Och nu är han här, på heltid (:
    Får du absolut inget gensvar från migrationsverket om ett par veckor, tycker jag att du ska ringa o fråga vad du kan förvänta dig.

Det är en superjobbig period du har framför dig, väntan o ovissheten är förskräcklig. Försök att hålla ut, och minns det ni har tillsammans o varför ni vill att det här ska fungera bra.
    Håll fast vid det som är bra.

Styrkekram!

Anna

• jag1

hej...
    Min man och jag har just fått besked att han får komma till mig i sverige....har varit psykiskt jobbigt att vänta men nu när väntan är över har det stärkt vårat förhållande och vi vet båda två att vi verkligen vill leva tillsammans och kan ta itu med problem som dyker upp efter vägen...om man inte varit är i den situationen att inte själv få bestämma när man ska få leva med den man älskar så kan man inte förstå är min slutsats...

det gäller att vara envis som tusan jag har gjort så många besök på migrativ lämnat in bilder och skrivit personliga brev för att styrka att vi ska få en så kort handläggning som möjligt och det lyckades
    tog bara 3 månader men sååå långa månader...mitt råd är alltså var envis....

det som från början var ett klart irriterat nej vi kan inte behandla ärendet fortare och att handläggningstiden är under sommarmånderna 6 till 8 månader...och det går inte att ändra på det är många som vill ha förtur.....fast ok det fanns ju lite andra skäl också som kanske gjorde att dom gav förtur ...men det gäller att verkligen bevisa att
    det är du och han och att ni vill dela framtiden ihop...

känns som om jag har berättat allt om oss utom vårat sexliv dåSkrattandefattades bara det.....finns nog inga par som blir så noggrannt kontrollerade som vi som blir förälskade i en man från ett annat land...
    önskar er lycka till och att migrationsv. ska få mer resurser kortare fikaraster så handläggningstiden inte ska behöva vara upp till åtta månader det är inte rimligt...alldeles för lång tid....
    och frågorna är inget att oroa sig för om man verkligen älskar varandra så vet man vem den andra är.....

och helt ärligt man kan leva med en man i 20 år och ändå inte veta eller förstå allt den människan tänker eller gör....med eller utan frågeformulär....

lycka till....kram

Svar på tråden Man utan uppehållstillstånd