• Ellisizza

Känner man bebisen under förlossningen?

Är orolig att något ska hända bebisen under förlossningen. Har hört att hjärtljuden kan sjunka under värkarna och tycker att det låter obehagligt.

Nu innan förlossningen lugnas man ju av att man känner bebisen röra sig ofta. Hur blir det under förlossningen? Kan man känna rörelser mellan värkarna? Eller blir det helt stilla i magen?

• Svar på tråden Känner man bebisen under förlossningen?
  • Min högsta önskan

Ärligt talat har jag absulut inget minne om jag kände barnens rörelse mellan värkarbetet eller inte.. Man hade liksom tankarna på helt annat håll.

Men har du väl kommit in till förlossningen så kopplar de upp både dej och barnet på ctg, så de kan följa barnets hjärtljud och dina värkar. Och då ser de direkt om något skulle vara fel.

• Dinkanesh

Jag har inte känt någon av mina röra sig under förlossningsarbetet.
    Men de har haft koll på barnen hela tiden. Först utanpå magen och sen via elektrod på huvudet.

• Cecese

Första och andra barnet minns jag inte om jag kände under förlossningen. Jag fick iaf ctg när jag fått eda så där hade dom koll på hjärtljud.

Tredje och fjärde vet jag att rörde på sig. Trean hade dom dock ingen koll på pga att ctg inte registrerade något sista timmarna före snittet, varken hjärtljud eller värkar registrerades. Med fyran tog dom vattnet på morgonen och satte då skalp så där hade dom ständigt koll.

• snusmumrik531

Sista dagarna innan förlossningen brukar det bli stiltje i magen - så pass att man funderar. Då ska man veta att det är på gång.
    Sen under själva förlossningen så hinner du inte ens fundera på om du känner bebis el. inte.

• BlommyNess12

Nej jag tror inte jag kände bebis mellan värkarna.. Jag kände honom definitivt inte mycket sedan vattnet gick.
    När han började tränga ner i bäckenet och det snart var dags att krysta så kände jag honom inte röra sig alls.

• J1983

Jag minns att jag kände min dotter under vissa delar av förlossningen. Men jag var inte orolig för att jag inte kände henne eftersom jag stor del av förlossningen var kopplad till ctg vilket innebar att man hörde bebisens hjärtljud samt kunde se dem på skärmen. Dock kan ju den där maskinen vara lite skrämmande eftersom de går upp och ner och man saknar kunskap att tolka de där siffrorna. Sen så händer det även att de blir glapp i dosan eller elektroden så att hjärtljuden försvinner vilket kan vara skrämmande trots att det inte är någon fara alls. Så det kan ju vara bra att du pratar med personalen om det där under förlossningen så kan de förklara för dig.

• 22april2009

jag kände henne jättemycket under förlossningen, vilket jag tyckte va obehagligt eftersom jag inte kunde koncentrera mig på värkarna

• malinkat

Ettan kände jag lite grann i början, men inte de sista timmarna, var alldeles för trötta bägge två antar jag (+ att jag hade EDA) ;o) Tvåan kickades massor hela tiden, ända tills det var dags att krysta. Där hade jag ingen EDA och det gick lite snabbare, så vi var inte så trötta ;o) Hjärtljuden kan visserligen gå ner, men de har stenkoll på BB.

• SmåbarnsmammaL
    Ellisizza skrev 2009-08-20 12:21:53 följande:
    Är orolig att något ska hända bebisen under förlossningen. Har hört att hjärtljuden kan sjunka under värkarna och tycker att det låter obehagligt.Nu innan förlossningen lugnas man ju av att man känner bebisen röra sig ofta. Hur blir det under förlossningen? Kan man känna rörelser mellan värkarna? Eller blir det helt stilla i magen?
    Jag kände bara då min pojke rörde huvudet..
  • colanappen

min lillkille hade nog party i magen tror jag för precis i början av varje värk rörde han sig. hade inte sjunkigt ner ordentligt om det kan ha med det att göra. men det var ganska obehagligt när han rörde sig det gjorde ont och man var liksom aldrig beredd. han slutade inte förrens det var dags att krysta... men man visste i alla fall att han var ok när han sparkade...

• Neko

Jag hade så ont att jag hade nog inte märkt av ifall han hade rört sig. Men de höll koll på hjärtljuden hela tiden och så markerar de i journalen var i bäckenet babyn befinner sig så man kan kolla och se att den kommer längre ut =)

Tror de är väldigt noga med att hålla koll hur babyn mår.

Svar på tråden Känner man bebisen under förlossningen?