• buset

    mer frågor..

    först o främst!

    tjena alla boys! jag e ny här i djungeln...o snart ny inom fältet förälder!

    men vafan..jag har pluggat o donat med FK hemsidor o skit o visst,alla e nybörjare..men..

    alltså..dom där 10 dagarna (hon föder i slutet av okt)

    1. ska man ANMÄLA sig först,o sen BEGÄRA penningen?! e anmälan en typ förstagångs procedur?

    2. hur vet FK att jag e jag o har ett barn etc..med rätt till penning? sonen har ju knappt fått person nummer när jag ska ha penningen..mamman har ju tex allt klart per automatik i början (moderskapsintyg etc..)

    3. det har jag glömt nu..suck

    HJÄLP GRABBAR!!

    mvh bosse

  • Svar på tråden mer frågor..
  • Simvin76

    Hej hej

    Stort grattis till att börja med!

    Till att börja med skriver du "mamman" och inte "min fru" så jag utgår från att ni inte är gifta.

    Det ni ska göra först är att gå till socialförvaltningen och skriva på faderskapsintyg. Gör detta innan barnet kommer!! De behandlar sedan intyget när de får en signal att barnet är fött (går per automatik). Du skriver på ett papper som "mannen" (det kan vara flera) och vissa kontor behandlar "mannen" som ett kräk tills dess han har skrivit under och blivit fadern. Du skriver under på att ni bonka-bonkade vid tidpunkten för beräknad tillkomst.

    Om du är gift (räcker med dagen för förlossningen) är du automatiskt far till barnet, oavsett vem som är biologisk far.

    * * * Pappadagarna * * *
    Du anmäler till försäkringskassan att du ska ta ut pappadagar. Det kan göras via telefon/sms/internet. Du får hem en blankett (som du också kan fylla i på försäkringskassans hemsida), i den fyller du bland annat i moderns personnummer. När soc sedan har behandlat ert intyg vet försäkringskassan att du ska ha pengarna.

    När anmälan är gjord kan du begära pengar för de tio dagarna. Det går att begära pengar för dagar innan anmälan, men då måste du motivera varför, så anmäl så fort som möjligt.
    Dagarna ska tas ut innan barnet är 60 dagar (har jag för mig) och kan tas ut i form av heldagar, halv-, kvarts- och åttondelsdagar. De kan bara tas ut på dagar du annars skulle jobba.
    Mitt företag ger permission för förlossningsdagen, så kolla upp det så du inte använder en pappadag i onödan.
    Fundera igenom lite innan hur ni vill fördela dagarna. Om din kvinna blir kvar länge på BB kanske du kan jobba på dagarna?
    Jag tog ut fem heldagar och sedan tio halvdagar. Det gjorde att jag kunde vara hemma i tre veckor innan jag började jobba heltid igen. Det funkade jättebra för oss.

    Vad gäller försäkringskassan gäller följande: Bli proffs eller bli blåst!

  • Nordie
    Simvin76 skrev 2009-09-03 04:00:42 följande:
    Vad gäller försäkringskassan gäller följande: Bli proffs eller bli blåst!
    No kidding, när jag fick första barnet ringde jag faktiskt från BB och anmälde att hon kommit till världen och att jag ville plocka ut mina dagar. Dock lade tydligen inte handläggaren in det så jag förlorade inkomst under fem dagar innan det var gjort via nätet.. så dubbelkolla allt!

    Skaffa e-legitimation och gör så mycket du kan via nätet så du får ärendenummer och kan ringa och dubbelkollare några timmar senare.

    All info man behöver finns på forsakringskassan.se men det tar fan många år och läsa igenom allt!

    Lycka till!
  • Schnitzel

    Jag hade inget med FK att göra förren den dagen min dotter kom till världen. Då skickade jag iväg ett SMS till dom (de va något nr man skulle smsa) med mitt personnr, sen fick jag hem papper och fyllde i och skickade iväg till dom, alles klar.

    Dom kan nog inte veta innan att du ska bli pappa, däremot så kan dom göra stickprov efter och se att allt står rätt till, gör det inte, så får man väll en polisanmälan på sig med några tusenlappar i böter + återbetalning.

Svar på tråden mer frågor..