• Sashimi

Hysteroskopi

Är det någon här som har gjort en Hysteroskopi-operation pga myom eller av någon annan orsak? Kan du berätta för mig hur det gick och hur du mådde efteråt? Fick du narkos?

Jag ska göra en sån snart pga ett myom som buktar in mot ena livmoderväggen och jag är jättenervös. Tänker fråga om jag kan få narkos just för att jag är så nervös men kommer jag må sämre efteråt pga narkosen? Hur kommer jag må dagen efter? Höstens kurs har börjat på universitetet och jag vill inte missa för mycket i början då kursstarten är viktig för att jag ska hänga med från början, men så klart är barnverkstan och mitt välmående viktigare.

Jag hoppas någon kan svara mig då jag sett att såna här trådar får inte så många svar (konstigt? Det borde finnas massa kvinnor som genomgår såna här operationer?).

Snälla svara!

• Svar på tråden Hysteroskopi
  • Skruff

Har inte gjort en hysteroskopi själv men du kan läsa mer här:

www.fertilitetsguiden.nu/therapyOptions/surgery/hysteroscopy/index.asp

Prata med läkaren innan och berätta hur du känner. Det är omöjligt att säga hur just du kommer att må av narkosen (om du blir sövd, men det är väl kanske det troligaste). Vissa mår jättebra så snart de vaknar och är snabbt på benen medan andra mår väldigt illa och är jättetrötta. Illamåendet får du i så fall hjälp med när du vaknar och tröttheten släpper av sig själv. Lycka till

• Sashimi

Tack, jag har läst info på fertilitetsguiden men söker efter andras personliga erfarenheter. Ska träffa läkaren på måndag för samtal inför operationen och har skrivit ner massa frågor men som sagt, medsystrars erfarenheter är guld!

Skruff skrev 2009-08-21 19:05:12 följande:
    Har inte gjort en hysteroskopi själv men du kan läsa mer här: www.fertilitetsguiden.nu/therapyOptions/surge... Prata med läkaren innan och berätta hur du känner. Det är omöjligt att säga hur just du kommer att må av narkosen (om du blir sövd, men det är väl kanske det troligaste). Vissa mår jättebra så snart de vaknar och är snabbt på benen medan andra mår väldigt illa och är jättetrötta. Illamåendet får du i så fall hjälp med när du vaknar och tröttheten släpper av sig själv. Lycka till
  • tulipanaros

Vet inte om du hinner läsa detta innan du gjort din operation. Jag gjorde en hysteroskopi i våras för att man misstänkte att jag hade sammanväxningar i livmodern. Jag var sövd under ingreppet och mådde bra efteråt. Jag berättade att jag var rädd för att må illa av narkosen och jag har för mig att jag fick någon medicin mot illamående.
    Jag kände ingenting i magen efteråt och kunde jobba precis som vanligt.

• Sashimi

Tack för att du delger dig av dina erfarenheter, jag ska göra min operation på tisdag och det känns nervöst.

tulipanaros skrev 2009-08-29 19:56:33 följande:
    Vet inte om du hinner läsa detta innan du gjort din operation. Jag gjorde en hysteroskopi i våras för att man misstänkte att jag hade sammanväxningar i livmodern. Jag var sövd under ingreppet och mådde bra efteråt. Jag berättade att jag var rädd för att må illa av narkosen och jag har för mig att jag fick någon medicin mot illamående. Jag kände ingenting i magen efteråt och kunde jobba precis som vanligt.
Svar på tråden Hysteroskopi