• LykkeLee

Fler som har tonåringar som sover heeeeeela dagen??

Jag blir galen på minn tonårsson!! han sover hela dagen.. idag klev han upp kl fyra!! det är ju inte klokt! Jag försöker väcka honom tidigare men det är stört omöjligt! han är ju som medvetslös. Usch.. jag gruvar mig för det VIDRIGA skolmorgnarna då jag i princip får dra en 175 cm lång och 65 kilo tung muskelkille som stretar emot ur sängen. Det är INTE lätt för lilla mamma

• Svar på tråden Fler som har tonåringar som sover heeeeeela dagen??
  • Menhir

10.30 är maxtiden hemma och *förvånad* det respekteras. Nåja, knappast med glädje men ändå!

Visst - det inga sprudlande tonåringar (13 resp 17 år) som kommer ner för trappan direkt för ofta har de ju varit vakna betydligt längre in på nattkröken än vad jag har varit.

Undrar om lilla mamma ska prova blomsprutan på skolmorgnarna??

• Eisa

Återigen: JA!

Har en 18-årig lillebror som sover till typ 15. Helt sick. Tonåringar är ett konstigt släkte och jag är glad att jag kommit därifrån.

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • blinkalilla

Det verkar som om lilla mamman har glömt hur det är att vara i tonåren

Kommer ihåg hur trött jag var själv i tonåren, trots 8 timmars nattsömn kom man hem efter skolan och var helt slut, käkade mellanmål och lade mig för att sova i flera timmar, vaknade och pluggade och sen var det dags att sova igen. Helt sjukt hur mkt man kan sova som tonåring

Att vakna på skolmorgnarna ska din son ha ansvar för inte du tycker jag.
    Och om han inte vaknar i tid får han stå ut med konsekvenserna.

• LykkeLee
    blinkalilla skrev 2009-08-22 18:14:21 följande:
    Att vakna på skolmorgnarna ska din son ha ansvar för inte du tycker jag. Och om han inte vaknar i tid får han stå ut med konsekvenserna.
    Mm.. det tyckte jag med.. jag lät honom försova sig tre-fyra dagar i rad. Då ringde hans klassföreståndare OCH rektorn och sa att jag var en otroligt ansvarslös förälder som inte såg till att han kom till skolan och att han har skolplikt och att om jag inte såg till att han kom till skolan så skulle dom ringa soc!! Jag ringde soc som också tyckte att om sonen inte kunde ta sig upp själv, dvs vakna av väckarklockan (som låter som sju svåra år, men inget väcker en medvetslös..) så var det mitt ansvar att se till att han vaknar!
  • MiisPiis
    blinkalilla skrev 2009-08-22 18:14:21 följande:
    Det verkar som om lilla mamman har glömt hur det är att vara i tonåren Kommer ihåg hur trött jag var själv i tonåren, trots 8 timmars nattsömn kom man hem efter skolan och var helt slut, käkade mellanmål och lade mig för att sova i flera timmar, vaknade och pluggade och sen var det dags att sova igen. Helt sjukt hur mkt man kan sova som tonåring Att vakna på skolmorgnarna ska din son ha ansvar för inte du tycker jag. Och om han inte vaknar i tid får han stå ut med konsekvenserna.
    Det är ju tyvärr inte han som får stå ut med de hårda konsekvenserna, utan föräldrarna vid den här åldern!
  • LykkeLee
    MiisPiis skrev 2009-08-22 18:56:50 följande:
    Det är ju tyvärr inte han som får stå ut med de hårda konsekvenserna, utan föräldrarna vid den här åldern!
    Ja uppenbarligen så är det ju så...
  • blinkalilla

För det första tycker jag att klassföreståndaren och rektorn borde fatta bättre vad gäller tonåringar.
    Vet din son om att du har fått hem samtal som gör dig ledsen/upprörd/arg ?

På min tid drog ju lärare och rektor undan en och hade ett ordentligt snack med en så att man fattade att det var allvar.
    Har skolan förändrats så mycket sedan dess att lärarna hoppar på föräldrarna så fort eleven missköter sig?

• LykkeLee
    blinkalilla skrev 2009-08-22 21:52:33 följande:
    För det första tycker jag att klassföreståndaren och rektorn borde fatta bättre vad gäller tonåringar. Vet din son om att du har fått hem samtal som gör dig ledsen/upprörd/arg ? På min tid drog ju lärare och rektor undan en och hade ett ordentligt snack med en så att man fattade att det var allvar. Har skolan förändrats så mycket sedan dess att lärarna hoppar på föräldrarna så fort eleven missköter sig?
    Ja det vet han, men han säger att han inte KAN vakna och ja.. den har förändrats så..
  • blinkalilla
    LykkeLee skrev 2009-08-22 21:57:56 följande:
    Ja det vet han, men han säger att han inte KAN vakna och ja.. den har förändrats så..
    Kanske brist på någon vitamin som gör han så trött?
  • LykkeLee
    blinkalilla skrev 2009-08-22 22:05:53 följande:
    Kanske brist på någon vitamin som gör han så trött?
    Ja det trodde jag med så jag tog honom till doktorn som tog alla prover och sen ringde han upp mig och sa "proverna såg bra ut. han är bara en fullt normal tonåring"

Jaha.. hade nästan önskat att det var någon brist så det gick att åtgärda..
  • Waldo

Nej faktiskt inte.

Min tonåring vaknar av sig själv varenda vardagsmorgon, utan väckarklocka.
    Tom när det är sovmorgon går hon frivilligt upp vid 7
    Hon har någon slags inbyggd väckarklocka.

Vill hon någongång sova halva dagen så får hon göra det, för det händer så sällan

• Lena63

Det är rent ut sagt skitjobbigt att få upp "vissa" tonåringar på morgomen..Det är krig skoldagar varje morgon..Oftast kommer han försent och vad gör man som förälder??? Har man ett jobb att sköta vill man ju vara rädd om det oxå.. På helgerna är jag iaf "glad" om han är uppe senast kl 14...men det är mycket tjat då oxå... Han skulle nog kunna sova längre med...

• LykkeLee
    Lena63 skrev 2009-08-30 12:07:44 följande:
    Det är rent ut sagt skitjobbigt att få upp "vissa" tonåringar på morgomen..Det är krig skoldagar varje morgon..Oftast kommer han försent och vad gör man som förälder??? Har man ett jobb att sköta vill man ju vara rädd om det oxå.. På helgerna är jag iaf "glad" om han är uppe senast kl 14...men det är mycket tjat då oxå... Han skulle nog kunna sova längre med...
    Jag är också glad om han masar sig upp vid 14-tiden.. men idag klev han faktiskt upp tio med motiveringen "annars bllir det så svårt att somna ikväll och då blir det ett helevet att ta sig upp imorgon på morgonen" Det är inte mindre än ett mirakel! jag lovar..*fortfarande i chock*
Svar på tråden Fler som har tonåringar som sover heeeeeela dagen??