• Tessan24

fjällande hud på 1 vecka gammal bebis

min son som är 1 vecka fjällar på hela kroppen. Nån som vet vad det kan bero på? Han luktar inte så gott heller trots att han duschat idag...

• Svar på tråden fjällande hud på 1 vecka gammal bebis
  • 3 barns mor

beibsar gör så dottern gjorde det i ca 8 v. det är bara för att dom legat i fostervatten .

• Flickan och kråkan

Helt normalt. Man ska inte smörja och hålla på, utan låta naturen ha sin gång...låta hudens talgproduktionen få anpassa sig till "ute"miljön i fred

• Lenchen77

Det stod i våra böcker att det är vanligt, särskilt vid för sent födda. Huden håller på att vänja sig vid luften. Båda våra har fjällat jättemycket.

• emmsan123

Som de andra svarat, inget onormalt, de gör så. Ser lite läskigt ut, men ingen fara!

• katz

ska man inte smörja? vår bvc tant sa att vi skulle smörja med fet kräm. sonen är 10 dagar gammal.

• Ankissen

Jag smorde Ella. Hon fjällade som fasen, och var åtta dagar överburen. Det gick över till slut i allafall. Nu är hon snart fyra månader och jättefin i skinnet.

• Mallan77

Min dotter var jättetorr i huden när hon var baby. Blev rekommenderad av bvctanten att smörja med Miniderm. Samt att inte bada för ofta (ca 2 ggr/v), och när hon badades så skulle man använda babyolja i vattnet.
    Det funkade för oss.

• camillas1985

Vår pojke fjällade också och jag tror inte vi gjorde någonting utan det gick över efter någon vecka.

• emmsan123

Jag smorde inte, behövs inte enligt vår BVC. Sonen är torr i huden normalt sett, men blev inte torrare för att han fjällade. Han badar en gång i veckan enligt rekommendationer från Huddinge Sjukhus. Men tvättas givetvis varje dag! Jag smörjer vecken med kallpressad rapsolja varje dag, smörjer resten av kroppen efter behov, ungefär varannan vecka. I övrigt sköter sig huden själv, sålänge man inte inte utsätter den för för mycket vatten. Det är min erfarenhet i alla fall.

• Lissy81

Vi gick över tiden med 11 dagar och min son fjällade massor. Till slut hade han fjällat av sig ett lager hud från exakt hela kroppen, och då var huden jättefin.

• En helt vanlig mamma

Min 1a son gick över 15 dagar, var kanonfin i huden.
    Min andra son gick jag över 9 dagar med. Han var torr, fläckig i fjällade. Gick dock över av sig självt.

• Viggo 090730

Vår son föddes på BF+14 och han var jättetorr vid födseln! Han ömsade skinn! :) Vi smörjde med olja, för det sa doktorn att var bra och det har vi gjort och då blir det bättre och bättre för varje gång :) Nu är det nästan helt borta och han är strax över 3veckor! :) Det är noga att smörja in så inte huden spricker (tex. vid fotleden/händer/fötter)....

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma till Viggo 090730 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Flickan och kråkan
    katz skrev 2009-08-22 21:09:43 följande:
    ska man inte smörja? vår bvc tant sa att vi skulle smörja med fet kräm. sonen är 10 dagar gammal.
    Nej, rekommendationen är att inte smörja för då kan man störa den naturliga talgproduktionen. Huden måste ju få "känna efter" ifred vad som behövs så att säga.
  • GizmooGirl

Vad skönt att höra att fler barn fjällar. Min lille som är en vecka idag började fjälla en massa efter sitt bad igår. Vi kände oss som dåliga föräldrar först, eftersom vi trodde att han blev så för att vi kanske inte hade torkat honom tillräckligt. Men frågade på BB idag och de sa också att det var helt normalt. Fick också rådet att smörja med babyolja.

• Amme79

Vår tjej fjällade, luktade ägg och var lite grågul i färgen under sin första levnadsvecka. På BB och BVC trodde de att det var en kombination utav att jag gick över i 16 dar och att vattnet hade gått utan att jag märkte det samt att hon inte fick tillräckligt med mat. Började ge tillägg och smörjde in henne med babyolja och till slut så blev hennes hud bättre och hon slutade lukta illa.

• Amme79

Kan tillägga att hon inte gick upp såsom hon skulle, därför BB och BVC kom fram till att hon var tvungen att få ersättning efter amning. Nu är hon fyra månader och jag har sedan tre veckor slutat med amning, eftersom min stora tjej inte var nöjd med enbart amning. Hon vägde 4700 g när hon föddes.

• BabyJia

Dottern fjällade en del i början, men mest på händer å fötter. De jag gjorde va att jag smörjde lite me babyolja bara några ggr.

Svar på tråden fjällande hud på 1 vecka gammal bebis