• malininorrköping

    Min son blinkar/himlar med ögonen

    Har hört att man kan ha tics om man har As. Min son har under ett par års tid blinkat/himlat så dant med sina ögon. Vi har alltid tyckt det var gulligt (eller är )
    typ nu tänker han. Är det ett slags tics eller är det att han får för mycket intryck. Detta händer rätt så många gånger dagligen och kan hå¨lla på ngn halv minut. han känns inte närvarande då. Vad tror ni?
    Frågvis

  • Svar på tråden Min son blinkar/himlar med ögonen
  • LondonAnnika

    Jag är 24 år, har alltid blinkat mycket och jag märker inte av det förutom när jag ser det på video. Min sambo brukar säga att jag blinkar oftare när jag är nervös och är osäker

  • Lykketrollet

    Min son med hfa gör också detta ganska ofta. Eller något liknande iaf. Han rullar ögonen bakåt, nästan som att himla, fast bara åt ena sidan av ögat. Lite svårt att förklara, men han drar dem inte i en ring uppåt, utan bara åt ena hörnet av ögat.. Han gör det oftast när något är lite jobbigt. Fast inte många gånger på rad, och ganska kort åt gången.

  • pk75

    Vill inte oroa men precis så gör min dotter när hon har sina "småanfall" dvs epilepsi. Hon har en del andra sorters anfall oxå men mest dessa. De dagar hon "blinkar" mycket blir hon mer trött och har ett sämre humör. Det behöver ju inte alls vara ep men så kan det se ut.

  • pk75

    Jo du...som ep-mamma är det ju väldigt lätt att se kramper...har tex fått syrran att stanna på motorvägen för att jag inbillade mig att hennes 2-åring hade anfall när han i själva verket höll på att somna.

  • Mopsan
    pk75 skrev 2009-08-23 23:48:01 följande:
    Jo du...som ep-mamma är det ju väldigt lätt att se kramper...har tex fått syrran att stanna på motorvägen för att jag inbillade mig att hennes 2-åring hade anfall när han i själva verket höll på att somna.
    lillan här ryser när hon kissar hur många ggr tror du inte mitt hjärta stannat för "jaha det var en absens nu blir det samma visa som med brorsan" men av vad ts har skrivit ovan så tycker jag nog dock att en sjukhus kontakt om det vore på sin plats för det är som du skriver det låter lite väl mkt ep.
  • malininorrköping

    Jag har jobbat mycket med ep och det känns inte som det det....men man ska väl aldrig säga aldrig....kanske bäst att lyfta ändå...känns mer som kanske att hans synintryck blir mycket eller andra intryck....

  • Little Ms Chatterbox
    Starlight mamman skrev 2009-08-23 13:07:00 följande:
    Min son med hfa gör också detta ganska ofta. Eller något liknande iaf. Han rullar ögonen bakåt, nästan som att himla, fast bara åt ena sidan av ögat. Lite svårt att förklara, men han drar dem inte i en ring uppåt, utan bara åt ena hörnet av ögat.. Han gör det oftast när något är lite jobbigt. Fast inte många gånger på rad, och ganska kort åt gången.
    Så gör min son med!!! Just när det är något som känns lite jobbigt/halv pinsamt eller inte förstår. Han gör det bara någon gång vid varje tillfällen, men kan tänka mig att det är mer ofta och sällan om han är i en bra period eller inte. Har inte direkt tänkt på ett samband eller mönster.
    Han är 7 år och fick ADHD + Atypis Autismdiagnos nu på försommaren. Jag frågade om det skulle kunna vara hfa men det var det inte, kommer inte ihåg riktigt vad det var som skillde eller varför han inte fått den diagnosen. Iaf, när vi kontaktade bup trodde vi att han ev. hade AS.
    Han kommer utredas igen inom 5 år för autismen för läkaren trodde att ADHDn var så svår att den förstärkte Autismen.
    Enligt läkare/psykolog under utreningen hade han inte typiska AS tics, och det kan jag hålla med om, även om skolan sagt annat.

    Men TS om du är orolig för att det skulle kunna vara ep bör du kontakta vården för utredning. Men själv tycker jag det låter som tics när jag läser hur du beskriver det.
  • malininorrköping

    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-24 11:17:03 följande:


    Så gör min son med!!! Just när det är något som känns lite jobbigt/halv pinsamt eller inte förstår. Han gör det bara någon gång vid varje tillfällen, men kan tänka mig att det är mer ofta och sällan om han är i en bra period eller inte. Har inte direkt tänkt på ett samband eller mönster.Han är 7 år och fick ADHD + Atypis Autismdiagnos nu på försommaren. Jag frågade om det skulle kunna vara hfa men det var det inte, kommer inte ihåg riktigt vad det var som skillde eller varför han inte fått den diagnosen. Iaf, när vi kontaktade bup trodde vi att han ev. hade AS. Han kommer utredas igen inom 5 år för autismen för läkaren trodde att ADHDn var så svår att den förstärkte Autismen. Enligt läkare/psykolog under utreningen hade han inte typiska AS tics, och det kan jag hålla med om, även om skolan sagt annat.Men TS om du är orolig för att det skulle kunna vara ep bör du kontakta vården för utredning. Men själv tycker jag det låter som tics när jag läser hur du beskriver det.
    Vad är hfa och atyois autism?
  • Lykketrollet
    malininorrköping skrev 2009-08-24 21:52:13 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-24 11:17:03 följande:
    Vad är hfa och atyois autism?
    Högfungerande autism (=normalbegåvad med autism) och atypisk autism (= en som inte uppfyller alla kriterier för autism).
  • malininorrköping

    Starlight mamman skrev 2009-08-24 21:58:43 följande:


    Högfungerande autism (=normalbegåvad med autism) och atypisk autism (= en som inte uppfyller alla kriterier för autism).
    Ursäkta om jag verkar lite trög ; ) men atypisk autism är en diagnos alltså? Kan man få enbart den eller endast i samband med annan?
  • idape

    Det där låter precis som min son!
    har din dotter nån medicin för detta? Och vilka fler anfall har hon?

  • idape
    malininorrköping skrev 2009-08-22 22:06:20 följande:

    Det är mer som han himlar än blinkar....kan ofta vara när han får en fråga eller ska göra ngt


    Precis så gör min son! Hur gick det sen?
Svar på tråden Min son blinkar/himlar med ögonen