• Tola

massa tips på ENKLA luncher till barnen!

jag är kass på att laga mat, eller när jag lagar blir det väldigt gott. Dock är jag bäst på att göra ungsmat:)
    jag vil ha massa tips på vad en lunch kan vara till barnen på snart 5 och 1.5.. och till mig själv:) snabb o enkel..
    :)

• Svar på tråden massa tips på ENKLA luncher till barnen!
  • ÖNadja
    Tola skrev 2009-08-24 13:07:26 följande:
    ok.. ärligt nu. Köttfärssås är det enda lagade på spisen som jag klarar. Lasagne är inget kan bara kan trolla fram utan det krävs planering. Jag tycker det kom in så mycket MAT MAT..mera som middagartips.. kan man inte äta ngt lättare till lunch som ändå blir näringsrikt? om vi tar pannkakor tex då.. som vi äter ofta för et går alltid ner. Då käns ju en toastmacka med grösakerfrukt o ett glas mjölk nyttiare o mer matigare. Men bara för att det är macka bli det mer som mellis?
    tycker inte att mackan blir som mellis när du gör den så matig. =)

Vi har även ätit nån gång

Kall karre och potatissallad, dock ingen jätte höjdare av min son, men ack så fort det går! =)
  • malin neli

lr ännu enklatre.. gör lite extra av middagsmaten på kvällen och ät resterna dagen därpå... (antingen som d e lr "gör om" d lite, stek potisen ist, tärna köttet och potatisen och det blir en enkel pytt, e d ris så blanda ut med grönsaker lr likn för en svensk enkel variant av risotto...

• maggen08

Jag ger lagad mat även till lunch. Jag tycker att det är roligt att laga mat men vill att det går snabbt - och jag vill att det ska smaka gott.

Några enkla rätter (i princip bara skuts in i ugnen):
    - lax med dijonsenap och grädde, lägg även tärnad potatis och morot i formen, på med folie och in i ugnen = klart
    - torsk med tomat, citron och creme fraiche och kokt potatis eller potatismos

Jag har gjort en hemsida med lite recept, gå gärna in och kolla! www.blojbarnet.se

• MrsMurphy

Jag känner mig också hopplös här men jag försöker göra massa mer mat till middag som jag sen lägger upp på tallrik och har redo i kylen.

Jag tycker också det är bekvämast att laga ugnsmat och då blir det främst div pajer, macaronipudding, ugnspannkaka med riven potatis i, omelett.

Jag har rivit ut lite recept nu som jag ska gå igenom med lite matigare muffins/bullar, inte klassiska sådana utan mer som maträtt med bacon och sånt i som jag ska baka och ha i frysen och kasta fram när det helt brister med matlagningen här.

Min tjej har varit sjuk ett tag så man blir helt galen här för hon käkar ingenting nästan nu och då känns det så meningslöst att laga mat. Det som aldrig slår fel är väl köttbullar eller korv/bröd men jag fullständigt vägrar att ge henne det varje dag... *muttrar*

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Mela78

Har alltid blodpudding i frysen. Skivar den innan jag fryser, sen är det bara att micra och servera med lingon/lingonsylt och lite grönsaker. Fort, enkelt och näringsrikt för de dagar jag inte har rester och orkar inte laga mat.

• hannaliza

Macka eller pasta med makrill i tomatsås (och lite färsk tomat till) blir det ofta som snabblunch här. Gillar jag och sonen men inte mannen :- )

• Scraptroll

Här är vi urdåliga på mat och till lunch kan det mycket väl hända att vi helt enkelt äter gröt(havregryn lr mannagryn) för att det är enkelt och går snabbt att göra.
    Annars brukar det bli rester från middagen dagen innan.

• Kodia

Om det finns rester kan vi äta det till lunch, men annars blir det i regel smörgåsar (grovt bröd med tex. ägg & kaviar, makrill i tomatsås, kötbullar & rödbetssallad el. dyl) och frukt eller grönsak.

Jag tror det är betydligt nyttigare än pannkakor eller snabbmakaroner och "hot dogs"!

• Mealla

Jag ger smorgas till lunch nagon gang i veckan och tycker det ar alldeles utmarkt att ata, speciellt da det ar varmt ute och man inte kanner for att ata varm mat.

Jag brukar gora pa grovt brod, mosad avokado och low soduim kalkon. Lite korsbarstomater och sma morotter vid sidan om, sedan naturell yogurt med farska bar, nyttig och bra lunch.

En annan losning ar att kopa fardiggrillad kyckling och servera med pasta eller en frasch sallad.

Omelett med lite skinka och en sallad till det

• DunderFrida

Jag har två snabbisar:

Koka tortellini (pastaknyten med ost) (Barillas är jättebra). När det är några minuter kvar så häller man i broccoli i pastan så får det koka tillsammans slipper man flera kastruller. Till det brukar jag steka upp lite knaperstekt bacon men man kan ju ta vad man vill. Har man pesto hemma så kan man ju lägga på en klick.

Gör couscous (brukar har grönsak eller hönsbuljong i vattnet för att få mer smak) stek upp tex falukorv, lök, soltorkad tomat. Micra lite frysta ärter och lägg i. Man kan slänga i lite mini eller vanlig majs. Ibland har jag i kidneybönor. Allt går att slänga i coouscous.

Båda rätterna tar max en kvart.

• DunderFrida

Kom på en till om man har barn som gillar Kvibilleost.

fräs upp rökt skinka. Häll i en burk lätcreame fresh. Smula i blå Kvibilleost och peppra. Om man vill kan man hälla i en burk majs oxå. Koka upp lite spagetti så är det klart.

• Mollan

Omelett är perfekt snabbmat - det är enkelt, billigt OCH nyttigt! Man kan blanda i nästan vad som helst. T ex kokt pasta, en burk tonfisk, hackade tomater eller andra grönsaker, riven ost, skinka, korvbitar, köttbullsbitar, köttbitar, kokt kall potatis osv osv. Krydda med lite salt och svartpeppar. Mina barn gillar omelett iaf.

• Horst

Snabbmat som ändå är hemlagad, varm mat.

PYTTIPANNA
    Tärna kött/korv och kokt potatis från gårdagens kvällsmat. Tillsätt hackad lök. Fräs upp i pannan.
    Under tiden: gör en liten grönsallad, sätt fram ketchup/rödbetor, duka och städa undan i köket.
    Servera!

I och med att det inte är en massa kastruller (utan bara stekpannan) går även efterarbetet snabbt.

• hammarby

Här kan lunchen bestå av allt möjligt..oftast rester från middagar men även:

Potatisbullar
    Blodpudding
    Fiskbullar med ris (ris som kokas på 10 min)
    Tortellini med ostsås (brukar blanda i strimlad rökt skinka och ärtor oxå)
    Fiskpinnar med pasta/mos
    Plättar
    Omelett
    Ost/skinkpaj (färdiglagad, som tillagas i micron på 3 min)
    Pirog (ungarna älskar Gorbys!)
    Korv med bröd
    Köttbullar/korv och makaroner
    Laxfilé i ugn(jag brukar ha ett tunt lager pesto på)..och så couscous till
    Spaghettiringar i tomatsås (bröd till)

Kom inte på nåt mera just nu.
    Men som sagt, att göra iordning lite extra korv stroganoff, köttfärssås, lasagne till middag gör att man kan frysa in och bara värma till lunch senare. Så enkelt

Eddie 060913 ~~ Dante 071019
  • cloudberry79

Jag kokar mycket potatis Jag brukar göra en potatis och fiskgryta som sonen gillar, jätteenkel också. Kokar potatis och fisktärningar med broccoli eller någon annan fryst grönsak. Kryddar med lite vitpeppar och frysta örter. Låter hela rasket koka i 30 minuter, sen häller jag bort vattnet, delar i mindre bitar och sätter på en klick smör och lite vispgrädde (sonen är underviktig, så han ska ha extra kalorier, man behöver inte sätta några stora mängder). Potatis över huvud taget är enkelt som få rätter, bara skala och sen sköter det sig självt tills det är klart. Sen är det bara att sätta till det man gillar, typ frikadeller, korv eller vad som helst.

If you love me - please don't feed me!
  • CMH

Jag tycker också det är så himla svårt med mat!
    Jag har ett tips på en maträtt vi brukar göra ofta, sonens favvo men vi har inte gjort den på hela sommaren kom jag på nu, får vi ändra på..

Ta en ungsform och lägg ner kokad broccoli, lök, falkorvsskivor och tomat, häll på Keldas ostsås, salt och peppar, in i ugnen i ca 20 minuter på 225 grader. Servera med kokt potatis, såå gott!
    Ännu enklare är falukorv i ugn med lite mjölk/grädde och senap och ketchup, också kokt potatis till, smarrigt!

• mammatilljames

Soppa med potatis pch broccoli/purjolök. Böomkålssoppa, tomatsoppa. Pasta med tomatsås (tomatsås: en förp. Krossade/passerade tomater, basilika, salt och peppar. Mixa om du vill och avsluta med en skvätt grädde. Smaka av!)Potatis, blomkål och skinksås. Pasta med ost& skinksås/baconröra/tonfiskröra. Falukorv/köttbullar med pasta, stuvad pasta, eller en pastageatäng. Falukorv stekt, och en gratäng med broccoli och/eller blomkål. Mums!! Ungsfalukorv i en form med potatis/pulvermos runtom (knäck i ett ägg i moset då). Omelett med potatis och korvslantar eller skinka och ost. Om det finns överbliven tacofärs eller köttfärssås? Gör en enkel röra och lägg på roströd, på med ost- in i ugnen och servera med sallad. Och trotts att jag precis skrivit massor av enkla och lättlagade förslag vet jag inte alla vad jag själv ska laga nu år mig och min 20månaders son..:)

Svar på tråden massa tips på ENKLA luncher till barnen!