• Lenagbg

kass i magen metformin

hej ! jag funderar på att trappa ner metformin ett tag eller börja om väldigt långsamt för min mage e så jäkla kass.. kan inte göra något längre utan att ha en toalätt i närheten.

hur har ni gjort??

äter 2 på frukost och 2 till middag

• Svar på tråden kass i magen metformin
  • Millli

Min man har prövat att ta en eller två till natten nu just för han blir så dålig.. Har funkat för honom. Han skulle gå upp till 6st/dag nu men det går inte alls så det får bli 4. Hur är det med måltiderna? Viss mat fungerar bättre med metforminet för min man..

• Lenagbg

jag tar dem ju med måltiderna men har hört av en här att man inte ska äta för fett eller för sött.. för då kan det bli värre.

min frukost kanske inte va så bra idag rostade mackor med ost men sååå gott.

• Lenagbg

jag tog alldrig de två tabletterna idag till middagen.

tänkte om jag tar 1 till frukost och 1 till middag ett tag så magen får vänja sig .. i kanske en månad eller så`???

• PCO20

Hej
    Jag äter 2 på morgonen och 2 på kvällen. Första veckan då jag hade ökat till 4 tabl/dag så mådde jag extremt illa hela tiden, kräkter nästan. Min mage har alltid varit lite bubblig så jag märkte ingen större skillnad. Det gick dock över och nu känner jag inte mycket alls. Men om du mår så dåligt av dom så ska du självklart minska dosen. Varför äter du metformin?

• Multignutten

Jag har precis ökat med ½ tablett, tog det i lugn takt. Öka med ½ i taget så brukar det gå bra.
    Jag gjorde så här, ökade med ½ tablett på måndagen, tog vanlig dos på tisdag och onsdag, ½ tablett extra på torsdagen och sen vanlig dos igen över helgen. Körde så i 1-2 veckor så att jag var säker på att magen hann vänja sig, ökade därefter ½ tablett på tisdagen efter 2 v. Kändes det ok tog jag ½ tablett på onsdagen och sen var jag uppe i full dos.
    Har inte märkt nån skillnad vad gäller kosten, äter vad jag vill när jag vill och magen har inte protesterat ännu. Ätit metformin i många år nu och när jag skulle öka dosen första gången kom ajg bara upp i tre tabletter, nu äter jag 4½ /dag utan problem. Min sköterska rådde mig att ta det i lugn takt och inte stressa och det har fungerat för mig.

• PCO20
    Multignutten skrev 2009-08-24 21:55:23 följande:
    Jag har precis ökat med ½ tablett, tog det i lugn takt. Öka med ½ i taget så brukar det gå bra. Jag gjorde så här, ökade med ½ tablett på måndagen, tog vanlig dos på tisdag och onsdag, ½ tablett extra på torsdagen och sen vanlig dos igen över helgen. Körde så i 1-2 veckor så att jag var säker på att magen hann vänja sig, ökade därefter ½ tablett på tisdagen efter 2 v. Kändes det ok tog jag ½ tablett på onsdagen och sen var jag uppe i full dos. Har inte märkt nån skillnad vad gäller kosten, äter vad jag vill när jag vill och magen har inte protesterat ännu. Ätit metformin i många år nu och när jag skulle öka dosen första gången kom ajg bara upp i tre tabletter, nu äter jag 4½ /dag utan problem. Min sköterska rådde mig att ta det i lugn takt och inte stressa och det har fungerat för mig.
    Hur hjälpte metformin dig? Fick du ägglossning, eller hade du redan det innan?
  • Lenagbg

för jag har pco och vill gå ner i vikt men jag har inte märkt nån skillnad av förutom ibörjan då jag mådde lite illa.. mest haft magproblem av dem men nu känns det som om jag inte ens kan gå utanför dörren för rätt som det är så behöver jag en toalett jättesnabbt.. jobbigt ju..

ska tillbaks till hösten till läkaren.. men man skulle visst försöka med dem i minst ett halvår sa en åt mig här på fl för det kan visst ta ett tag innan det börjar verka på en.

• Lenagbg
    Multignutten skrev 2009-08-24 21:55:23 följande:
    Jag har precis ökat med ½ tablett, tog det i lugn takt. Öka med ½ i taget så brukar det gå bra. Jag gjorde så här, ökade med ½ tablett på måndagen, tog vanlig dos på tisdag och onsdag, ½ tablett extra på torsdagen och sen vanlig dos igen över helgen. Körde så i 1-2 veckor så att jag var säker på att magen hann vänja sig, ökade därefter ½ tablett på tisdagen efter 2 v. Kändes det ok tog jag ½ tablett på onsdagen och sen var jag uppe i full dos. Har inte märkt nån skillnad vad gäller kosten, äter vad jag vill när jag vill och magen har inte protesterat ännu. Ätit metformin i många år nu och när jag skulle öka dosen första gången kom ajg bara upp i tre tabletter, nu äter jag 4½ /dag utan problem. Min sköterska rådde mig att ta det i lugn takt och inte stressa och det har fungerat för mig.
    kan man dela på tabletterna ???

kanske bara ska ta en tablett ett tag istället då och öka långsamt igen

tack så mycket för ditt svar
Svar på tråden kass i magen metformin