• M65

Misslyckad äggdonation igen

Har gjort vår andra behandling i Åbo med ny donator.
    Tidigare 3 IVF+ 2 FET i Sverige och 1 äggdonation+ 1 FET i Åbo och nu
    ett misslyckat försök med ny donator. Aldrig varit gravid och inget fel har hittats på oss (förutom min ålder.....).Har 4 ägg i frysen och ska ta dom också.
    Har ni hört om någon i liknande situation som lyckats?
    Hoppet börjar försvinna.

• Svar på tråden Misslyckad äggdonation igen
  • nesistas

Så ledsen för er skull... Skickar en stor kram, vet hur förtvivlat det känns.
    Det är mörkt och bottenlöst nu, men försök att inte ge upp. Håller tummarna för att ni ska lyckas med någon av frysisarna. Kanske ligger just ert guldägg och väntar på er i frysen... Stor kram Bobi

• M65

Tack, det är klart man fortsätter hoppas, men man undrar ju vad det är för fel...
    Kram M65

• Topdog

Jag tycker att du ska kolla upp ifall du har imunologiska problem som sätter käppar i hjulet för en graviditet. Vissa immunologiska problem går att behandla framgångsrikt.

• isisisis

Jag hade 5 MF,en IVF och 4 ÄD som misslyckades innan jag fick besked om immunologiska faktorer.
    Fick medicin och lyckades på sista försöket.
    Tycker som topdog att du ska kolla upp dig.

• M65

Jag har faktiskt telefontid till dr Mika R. i Åbo imorgon. Vad är det för mediciner man kan få och vilka immunologiska faktorer är det. Är det immunförsvaret som stöter bort embryot eller har jag fattat det helt fel. Vore bra att veta lite mer när jag ska prata med honom. Jag har nu börjat beh. inför nästa FET. (Varit medicinfri i 3 dagar) men det känns bra att köra på direkt

• Meddelande borttaget
  • Topdog
    M65 skrev 2009-08-26 08:10:42 följande:
    Jag har faktiskt telefontid till dr Mika R. i Åbo imorgon. Vad är det för mediciner man kan få och vilka immunologiska faktorer är det. Är det immunförsvaret som stöter bort embryot eller har jag fattat det helt fel. Vore bra att veta lite mer när jag ska prata med honom. Jag har nu börjat beh. inför nästa FET. (Varit medicinfri i 3 dagar) men det känns bra att köra på direkt
    Jag vet inte vilka mediciner man tar vid immunproblematik. Däremot har jag tagit en massa prover för bla immunologiska faktorer i samband med min missfallsutredning.

Immunologiska faktorer kan innebära att embryot stöts bort direkt då det fäster vilket gör att gravtestet alltid visar minus. Det kan och orsaka missfall i tidig graviditet.

Det här var proverna jag fick ta när min missfallsutredning gjordes:

P-vonWillebrand
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-Protein S, fritt
    P-Protein C
    APC-resistens
    P-Fibrinogen
    P-ATPT
    RF
    RF (IgA)
    ANA
    Anti-kardiolipin (IgG och IgM)
    Lymfocytprofil; T-B-NK
    TNF-alfa
    Allmän kemi
    S-CRP
    S-TSH
    S-fritt T4
    S-fritt T3
    S-TPO antikroppar
    ANA-screening (IF-mikroskopi/HEp-2 och ELISA)

Jag hoppas att jag fick med alla.
    Dessutom gjordes en kromosomanalys av mig och min man.
  • Piken

M65: Oj så ledsamt och läsa era erfarenheter! Vi, jag har faktiskt inte heller blivit gravid i hela mitt liv på vanligt sätt och endast ett av befruktade äggen har fästs av fyra insättningar och visat positivt på gravtestet. Den enda gången har gett mig lite hopp, även om det for ut rätt snabbt igen. Jag har ett landstingsfinansierat ivf kvar av tre, och nu hoppas vi förstås att det går bra, trots tidigare misslyckanden. De har inte hittat något fel på mig eller min man, och enligt min doktor så är det ovanligt att man stöter bort foster, att man skulle vara "allergisk".
    Topdog: Vet du syftet med alla testerna, dvs vad de söker efter?
    Har inte själv gjort någon missfallsutredning då jag aldrig blivit gravid, utan bara utredning av barnlösheten. Ska man be om dessa prover tas, då vi nu haft fyra "missfall" (tre som inte fästs och ett missfall)?
    Vad kan immunologiska faktorer vara? Varför tas inte proverna mer rutinmässigt om man som vi nu haft flera misslyckade försök?

• Topdog
    Piken skrev 2009-08-26 20:10:10 följande:
    Topdog: Vet du syftet med alla testerna, dvs vad de söker efter? Har inte själv gjort någon missfallsutredning då jag aldrig blivit gravid, utan bara utredning av barnlösheten.
    Jag hade under 10 månader 4 missfall; två tidiga och två sena. Det är framförallt de två sena missfallen som läkarna står frågande till. Båda gångerna har jag gjort KUB-UL i 12 fulla veckor. Vid vecka 13+0 dör dom. Detta upptäcktes första gången när jag var i vecka 19 och andra gången när jag var i vecka 16.

"Obduktionerna" har inte visat något så jag tror dom tog alla dessa tester för att leta brett, att inte missa något.

Varför proverna inte tas rutinmässigt, är nog främst beroende på att det i Sverige är ganska ny kunskap och jag tror heller inte att det gjorts särskilt många kliniska tester.
  • Qarrolajm

ussh beklagar verkligen , hoppas verkligen att oturen vänder ...

maassa kramar ..

Svar på tråden Misslyckad äggdonation igen