• planeraren

Tips på fina, välgjorda namnsmycken?

Jag har varit på jakt efter ett namnsmycke där namnen är gravderade på ovansidan av en ring. HAND of Sweden har helt perfekta smycken, med undantag av priset... Kollade på den på s 6 i deras Family-katalog och en ring i vitguld skulle kosta 4650:-

Någon som beställt namnsmycke någon annanstans som är nöjd och som kan tipsa?? (Vill inte ha något hemmatillverkat där bokstäverna sitter i olika höjd..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-26 11:05
    Här är länken: www.handsweden.se/bilder/HANDfamily2008.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 20:01
    Har beställt från www.solx.se. Väntar spänt på att få se om smycket blev som jag beskrivit det..

• Svar på tråden Tips på fina, välgjorda namnsmycken?
  • planeraren

LPW
    Eeehhh... kolla här då! www.arkdesignsweden.com/group.asp, kolla den första produkten lite längre ner. "Love circle". SKRÄMMANDE likt ett visst smycke som HAND of Sweden tillverkar, eller hur?! Haha! Fantastiskt! Men... bara för det så blir jag lite tveksam. Så nu behöver jag ditt råd LPW. ANTINGEN beställer jag det smycket... det var ju egentligen exakt ett sådant jag var ute efter från första början. ELLER så (du vet.. nu har jag fått tid att fundera och börjat titta på andra saker) ... eller så funderar jag på ett halsband som ser ut såhär: www.solx.se/blandatal2.html (från solx alltså). På bilden är det ett armband men man kan ju beställa det som ett halsband i stället. I så fall tänkte jag beställa med bara en av ärtlänkarna för att inte tröttna på att det ser "för mycket" ut. Annars var det väldigt fint med båda länkarna också tycker jag.

Råd!! Vad hade du valt?? Och, om du hade tagit det första, skulle du gjort ett med hål i då och haft en silverlänk eller hade du tagit utan hål och satt den i ett läderband?

Men med min otur så blir det väl inget av detta heller så då får jag väl gå vidare och ringa till guldsmedshuset. Mmmmm.....

• LPW
    planeraren skrev 2009-10-10 17:07:12 följande:
    LPWEeehhh... kolla här då! www.arkdesignsweden.com/group.asp, kolla den första produkten lite längre ner. "Love circle". SKRÄMMANDE likt ett visst smycke som HAND of Sweden tillverkar, eller hur?! Haha! Fantastiskt! Men... bara för det så blir jag lite tveksam. Så nu behöver jag ditt råd LPW. ANTINGEN beställer jag det smycket... det var ju egentligen exakt ett sådant jag var ute efter från första början. ELLER så (du vet.. nu har jag fått tid att fundera och börjat titta på andra saker) ... eller så funderar jag på ett halsband som ser ut såhär: www.solx.se/blandatal2.html (från solx alltså). På bilden är det ett armband men man kan ju beställa det som ett halsband i stället. I så fall tänkte jag beställa med bara en av ärtlänkarna för att inte tröttna på att det ser "för mycket" ut. Annars var det väldigt fint med båda länkarna också tycker jag.Råd!! Vad hade du valt?? Och, om du hade tagit det första, skulle du gjort ett med hål i då och haft en silverlänk eller hade du tagit utan hål och satt den i ett läderband?Men med min otur så blir det väl inget av detta heller så då får jag väl gå vidare och ringa till guldsmedshuset. Mmmmm.....
    Jag är egentligen inte så mycket för "kopior" men av de två alternativen ovan tycker jag ändå klart bäst om "Love circle". Jag hade beställt det (med öglan och kedjan- tyckte inte om det med läderremmen). Ett annat (dock dyrare) alternativ är "Love circle", en knäppögla i rödguld från HAND samt en silverkedja- tror att det skulle kunna vara riktigt fint!

Du måste meddela vad du väljer!!!!
  • vilja84

Lite Off Topic nu men, om man beställer ett namnsmycke som doppresent.
    Ska man då beställa "vuxenstorlek"?
    Det måste man väl ändå göra. Det är ju som vuxen man har användning för det?

• planeraren

LPW
    Jag är sämst på att bestämma mig... men jag har ändå kommit fram till något. Att det är VÄLDIGT vanligt med alla dessa ringar hit och dit. Tycker jag ser var och varannan person med en stor ring runt halsen. Visst har det blivit väldigt vanligt?? Jag vill ha något lite annorlunda. Det var därför jag fick upp ögonen för det där andra smycket på solx.. det var fint men en lite mindre, runt platta med namnet skrivet rätt över. Enkelt, okomplicerat. Kanske tröttnar man inte på ett sådant smycke heller. Ringen som var en kopia på HAND-smycket är ju fint men som du säger, hur kul är det med just en kopia? Kanske roligare att satsa på nåt helt annat då.

vilja84
    Du får säkert olika svar beroende på vem du frågar men personligen hade jag beställt barnstorlek, om det är till ett barn. Det är ju till minne av dopet och man är ju rimligtvis liten när man döps. Dessutom tycker jag att det är kul att kunna sätta på barnet ett smycke vid finare tillfällen och då är det ju kul att ha ett i just barnstorlek. Smycken i vuxenstorlek kommer det finnas massvis med andra tillfällen att skaffa, senare i livet. Min åsikt

• LPW
    planeraren skrev 2009-10-12 18:09:37 följande:
    LPWJag är sämst på att bestämma mig... men jag har ändå kommit fram till något. Att det är VÄLDIGT vanligt med alla dessa ringar hit och dit. Tycker jag ser var och varannan person med en stor ring runt halsen. Visst har det blivit väldigt vanligt?? Jag vill ha något lite annorlunda. Det var därför jag fick upp ögonen för det där andra smycket på solx.. det var fint men en lite mindre, runt platta med namnet skrivet rätt över. Enkelt, okomplicerat. Kanske tröttnar man inte på ett sådant smycke heller. Ringen som var en kopia på HAND-smycket är ju fint men som du säger, hur kul är det med just en kopia? Kanske roligare att satsa på nåt helt annat då.
    Jag förstår precis hur du tänker men är det inte väldigt vanligt med namnsmycken (oavsett form)?! Jag tycker att var och varannan person har det och jag tycker nästan att det är svårt att se vem som kopierar vem när det finns så många olika leverantörer. Hänget från Solx är dock fint och jag är övertygad om att du kommer att tycka om det. Du får uppdatera hur du gör!
  • Andreas tjej

Ni som beställt från solx, kan man få se hur era smycken ser ut?

jag gillar handsmyckena men tycker inte att de var så grabbiga (jag letar en present till min man)

• Janina

Jga har inte läst hela tråden, men ett tips på vart man kan köpa namnsmycken är amandaegilsson.com. Hon har jättefina smycken...

• Andreas tjej
    Janina skrev 2009-11-05 15:25:38 följande:
    Jga har inte läst hela tråden, men ett tips på vart man kan köpa namnsmycken är amandaegilsson.com. Hon har jättefina smycken...
    Men är inte så serviceminded. (min erfarenhet)
  • jennySTM

Jag har beställt från www.luciadesign.se dock inte äkta silver med väldigt snabb leverans och man får komponera smycket som man själv vill. Jag är jättenöjd!

• planeraren

Som sagt, det blev inte riktigt som det var tänkt med smycket från solx. Jag beställde ett, betalade och väntade i tre veckor innan jag frågade över statusen på mitt smycke efter att ha kollat posten ivrigt varje dag. Fick då till svar att hon försökt kontakta mig tre gånger via mail men jag hade inte fått något av de tre mailen. Däremot från andra ställen så det verkade inte som det var hos mig felet låg. Hon undrade över en sak med smycket och kunde inte fortsätta förrän hon fått svar (vilket jag förstås förstår) så det slutade med att hon fick skicka tillbaka en sak som hon hade beställt och betalade tillbaka mina pengar. Kändes jättetråkigt.

Så, tre veckors väntan för ingenting. Därefter frågade jag om det gick att tillverka ett annat smycke, med sex bokstäver på. Det gick bara med fem så jag lade ner det med. Men några dagar senare såg jag just ett såndant smycke på hemsidan med inte mindre än sex bokstäver och frågade då igen. Då gick det bra (?). Så det slutade med att jag beställde det, ett mycket enklare och billigare smycke men som jag blev nöjd med. Synd bara att det inte gick med det första, så som jag egentligen ville haft det.

Kvalitet och utseendet på smyckena är i toppklass. Kan absolut inte bli bättre (och jag är petig!!). Servicen får däremot inget vidare bra betyg från mig. Men beställer man färdiga smycken enligt de som visas på hemsidan så är det säkert inga problem.

• LPW
    planeraren skrev 2009-11-07 14:18:14 följande:
    Som sagt, det blev inte riktigt som det var tänkt med smycket från solx. Jag beställde ett, betalade och väntade i tre veckor innan jag frågade över statusen på mitt smycke efter att ha kollat posten ivrigt varje dag. Fick då till svar att hon försökt kontakta mig tre gånger via mail men jag hade inte fått något av de tre mailen. Däremot från andra ställen så det verkade inte som det var hos mig felet låg. Hon undrade över en sak med smycket och kunde inte fortsätta förrän hon fått svar (vilket jag förstås förstår) så det slutade med att hon fick skicka tillbaka en sak som hon hade beställt och betalade tillbaka mina pengar. Kändes jättetråkigt. Så, tre veckors väntan för ingenting. Därefter frågade jag om det gick att tillverka ett annat smycke, med sex bokstäver på. Det gick bara med fem så jag lade ner det med. Men några dagar senare såg jag just ett såndant smycke på hemsidan med inte mindre än sex bokstäver och frågade då igen. Då gick det bra (?). Så det slutade med att jag beställde det, ett mycket enklare och billigare smycke men som jag blev nöjd med. Synd bara att det inte gick med det första, så som jag egentligen ville haft det.Kvalitet och utseendet på smyckena är i toppklass. Kan absolut inte bli bättre (och jag är petig!!). Servicen får däremot inget vidare bra betyg från mig. Men beställer man färdiga smycken enligt de som visas på hemsidan så är det säkert inga problem.
    Vad roligt att du nu fått ett smycke du är nöjd med! Tråkigt med dålig service dock men det viktigaste är ju förstås att kvalitet och utseende är bra. Har du någon bild? *nyfiken*

Jag har precis "fått" mitt första "hänge" till knäppöglan- en blågrön pärla.
Svar på tråden Tips på fina, välgjorda namnsmycken?