Hej!
Jag spenderade en långhelg i Rom i början av sommaren och det var 5:e gången jag åkte dit. Den här gången bodde jag på ett hotell som låg ett stenkast från Piazza Navona. Jag har bott i alla möjliga delar av staden men det här var det absolut bästa läget tycker jag. Det finns mycket restauranger kring Piazza Navona och det var gångavstånd till både Trastevere, Fontana di Trevi, Spanska Trappan, Campo di Fiore, Vatikanstaten och Colosseum.
Min väninna som jag åkte med var där för första gången och då ville hon förstås se allt detta och vi åkte inte taxi eller buss eller tunnelbana en enda gång utan kunde lätt promenera till allt.
Hotellet vi bodde på heter Hotel Genio www.hotelgenioroma.it/index-eng.html och är ett 4 stjärnigt hotell fast med priser som mer matchade ett 2 stjärnigt hotell tyckte jag. Vi betalade 2000 kr per person för 3 nätter och det är rätt rimligt för att vara Rom som annars är dyrt tycker jag. Förra gången jag åkte, i oktober 2008, bodde jag på Hotel Doge www.hoteldogerome.it/ som ligger precis bredvid Spanska Trappan. Men om jag ska jämföra de två hotellet så var Genio mycket bättre. Priset på Hotel Doge var samma som på Genio.
Båda hotellen hittade jag via hotellsajten Romeby www.romeby.com/ men Hotel Genio bokade jag via deras egen hemsida då jag fick ett bättre pris där.
De flesta hotell i Rom ligger runt Termini men det ligger inte lika bra i förhållande till alla de ställen man gärna vill besöka i Rom. Man ska även vara medveten om att Termini har den högsta brottsligheten i Europa per kvadratmeter. Mycket ficktjuvar och annat obehagligt folk tyvärr.
Fråga gärna mer om du vill veta något.
Hoppas ni får en underbar semester i Rom!
Hälsningar
Ulrica