vet inte om ni sett forumet hos Patientföreningen för PCO och PCOS
Hittade den här länken där :pco-s.egetforum.se/board/hjalp-t201.html
Ev behöver du vara medlem för att se den. forumet och under rubriken övervikt...
Citat"
Jag hittade en diet som kallas för "Jordnötssmörsdieten" och skapades av den personlige tränaren Sid Knutsson. Dieten går ut på att det enda man under 4-12 veckor "äter" är proteindrinkar och naturellt jordnötssmör (självklart utan socker). Detta blir som en strikt LCHF-kost med minimalt med kolisar. Samtidigt styrketränar man, men skippar konditionsträning (bara promenader) för att kroppen ska bränna fettet och inte musklerna. Det som händer är att man går ner en hel massa i underhudsfett (ca 1-2 kg eller mer i veckan, och det är INTE vätska!) SAMTIDIGT som man bygger muskler. Superbra kur att köra några gånger per år. Folk har fått helt fantastiska resultat och format om hela kroppen efter en sån här diet. Framförallt är det otroligt enkelt, logiskt och dessutom ganska billigt.
Detta är ett bra tips om man känner att man har stannat av i sin viktminskning. Vad som ibland händer när man ätit LCHF under en längre tid är att kroppen anpassar sig så mycket till tillståndet att man till slut blir resistent på nåt sätt. Jag vet inte exakt hur det här funkar men det har med metabolism och insulin att göra. Man slutar märka resultat av sin träning t.ex. Det som då kan vara bra att göra är att minska ner på träningen och framförallt att byta ut den mot nånting nytt som kroppen inte känner igen ett tag. Sedan bör man också äta kolhydrater ett tag (ex 4 veckor), för att sen eventuellt då hoppa på jordnötssmörsdieten. Om man vill kan man varva mellan detta hela tiden, så håller man hela tiden igång sin ämnesomsättning.
Läs mer om det här på www.fitnessgurun.se om ni är intresserade! Själv kan jag uppdatera här hur det går för mig om ni vill.
Men som sagt, kom ihåg att inte övermotionera för det kan tvärtemot vad man tror göra att man står still i vikt! Finns flera exempel i forumet på den länken jag gav på folk som haft exakt samma problem och sedan dragit ner avsevärt på träningsmängden - och DÅ kommer resultaten! Detta förutsätter förstås att man har en god kost i övrigt