• myrstacken

Hur gör ni som är hemma (ej dagis och dagmamma) tills erat barn är runt 2 år? Bor ni jätteenkelt eller är ni multimiljonärer?

Hur gör ni som är hemma (ej dagis och dagmamma) tills erat barn är runt 2 år? Bor ni jätteenkelt eller är ni multimiljonärer?

• Svar på tråden Hur gör ni som är hemma (ej dagis och dagmamma) tills erat barn är runt 2 år? Bor ni jätteenkelt eller är ni multimiljonärer?
  • Sereena

Vi ska försöka vara hemma med dottern tills hon är a 2 år.
    Vi är absolut inte multimiljonärer. Har ok inkomst båda två (någon/några tusenlappar över medel), men innan vi fick barn så sparade jag väldigt mycket pengar. 

Vi bor i en ganska dyr lägenhet, har två bilar, lever just nu på min mans lön (för att jag vill spara fp-dagar). Vi går litegrann back varje månad, men tar detta av mitt sparande. 
    I övrigt lever vi hyfsat snålt, åker inte på några dyra resor, vi får mycket kläder och barngrejer av släkt osv.
    Äta lunch ute brukar jag dock unna mig då och då, och jag känner inte att vi snålar så att det blir jobbigt, utan har inget större behov av att köpa massa nya dyra kläder till mig själv osv. 

Så visst funkar det, handlar som de övriga skriver om prioriteringar. 

• Gelehallonet

Vi började båda jobba och spara tidigt (under tonåren). Jag jobbar inom vården och har alltså ingen höjdarlön, min sambo är tjänsteman och har bra lön. Jag är fortfarande hemma med vår dotter som är 2år. Nästa barn kommer i Juni:) Dessutom bygger vi hus (Gör nästan allt själva dock) & förväntar oss inte behöva ta några större eller förhoppningsvis inga lån! Vet att det för många låter konstigt att det funkar. Men vi har en väldigt bra ekonomi tack vare att vi la grunden till den så pass tidigt! Vi lever absolut inte snålt nu, handlar och unnar oss när vi vill, åker utomlands å så:)

• Acelise
    iikiwiberries skrev 2012-03-12 08:04:44 följande:
    vi är inget av dem =) har ganska låg inkomst men allt handlar om att prioritera och köpa saker på rätt ställen =)
  • våreld

Vi är hemma till sonen är 21 månader. Under våren har vi haft vårdnadsbidrag. Då blir det min mans lön plus 3000 kr. Vi går nästan jämt upp och då kan vi inte bospara något vilket vi helst skulle vilja. Vi har sagt upp dagstidningen. Köper barnkläder på tradera. Ingen semester. Mycket hemlagat. Sparsamt med kläder till föräldrarna. Uteätande och bio blir det inte så mkt med då vi inte har nära barnvakt.
    Jag tror att det viktigaste är att inte ha ett för dyrt boende. Vi bor i hyresrätt.

• Kinya

Vår dotter började på förskolan när hon var 2 år. Jag var föräldraledig första året och min man var föräldraledig andra året. Jag tog ut fp 3 dagar/vecka och min man tog ut 5 dagar/vecka. Anledningen till att han tog ut fler är att ens sgi är skyddad under barnets första 12 månader oavsett hur få fp-dagar man tar ut per vecka medan när barnet fyllt 1 år så måste man ta 5 dagar/vecka för att ens sgi ska skyddas. Vi klarade oss genom att bo rätt billigt och inte resa. Vi levde bra och åt bra och det fattades inget. Men vi sparade ju inget under de två åren. Vi hade dock en bra buffert innan.

• santana01

Vi bor relativt enkelt och försökte spara så mycket som möjligt när vi visste att vi skulle få barn, så vi hade lite att leva på första året när vi snålade med fp-dagar. Vår dotter började förskola när hon var 22 månader.

• Lillkossan

Vi är absolut inte miljonärer! Jag har snålat med dagarna så mycket det bara gått. Vi klarar oss rätt bra ändå, visst vi kan inte unna oss något lyx men vi har mat på bordet och tak över huvudet. Nu när lillan fyller två i februari börjar hon på dagis. Jag är skitnojig och tycker det är för tidigt, medans alla runtomkring påpekar att "nääämen hon har ju varit hemma jäääättelänge..."

• FrökenLarsson

Jag var hemma tills sonen var två år och ja, vi hade inte så mycket kostnader då, utgifter för ca 13000 inkl. mat. Sen valde jag att gå på vårdnadsbidrag för att spara fp-dagar.

• Lillkossan

Får man ta ut vårdnadsbidrag samtidigt som FP? Isf är det efter att barnet fyllt 1 år, eller hur fungerar det där?

• älskarlivet81
    myrstacken skrev 2009-08-26 22:07:28 följande:
    Jag var hemma ca 19 månader och min man var hemma 7 månader ungefär. Första året jag var hemma tog vi ut 1 fp-dag/vecka för att spara dagar. När vår dotter föddes hade jag en lön på runt 22000 och min man en på ca 31000 kr. Vi bor i hus och lever bra ändå trots att vi var hemma så länge. Nu väntar vi syskon och ska försöka vara hemma ungefär lika länge.
  • älskarlivet81
    våreld skrev 2012-06-10 20:49:35 följande:
    Vi är hemma till sonen är 21 månader. Under våren har vi haft vårdnadsbidrag. Då blir det min mans lön plus 3000 kr. Vi går nästan jämt upp och då kan vi inte bospara något vilket vi helst skulle vilja. Vi har sagt upp dagstidningen. Köper barnkläder på tradera. Ingen semester. Mycket hemlagat. Sparsamt med kläder till föräldrarna. Uteätande och bio blir det inte så mkt med då vi inte har nära barnvakt.
    Jag tror att det viktigaste är att inte ha ett för dyrt boende. Vi bor i hyresrätt.
    Hyresrätt behöver ju inte vara billigare.. Vi betalade 8000 kr för vår trea t.ex..
  • Erfdgt

Jag har varit hemma med vår dotter större delen av hennes nu 6-åriga liv. Jag har pluggat någon enstaka termin, men har inte tagit lån, utan endast bidragsdelen och det är ju bara ett par tusenlappar i månaden. Jag har dessutom haft den lägsta nivån för vårdbidrag (sjuk dotter, har sökt om nu) och maken har jobbat (och jobbar ännu). Han har inte en hög lön alls, men tjänar rätt okej då.

Vi bor trots det i en lägenhet på 95kvm, 3 rok, i centrala delarna av staden vi bor i, kör en fin och relativt ny familjebil (det enda vi har ett litet lån på), har 2 katter och en hund samt sparar en slant varje månad.

Vi har lärt oss att leva efter våra tillgångar och visst, vi kan inte åka utomlands fler gånger om året (vi vill ändå inte åka utomlands), äta på restaurang varje dag osv osv. Vi kan dock unna oss saker ibland och vi kan betala räkningarna varje månad. Vi har inte en massa pengar över varje månad, men vi klarar oss och känner att vi har det bra.

• FrökenLarsson

Lillkossan
    Nej, man får inte ta ut samtidigt som fp. Däremot får man ta CSN samtidigt som vårdnadsbidraget. Man kan få halvt vårdnadsbidrag om barnet går max 25 timmar i veckan.
    Ålder kommer jag inte ihåg, men som längst tills barnet fyllt 3 år.

• EnsamMammaTillTvå

Pluggar halvtid på distans och kan alltså vara hemma dubbelt så länge då jag tar 50% föräldrapeng och 50% csn

• Zeran

Vi är verkligen inte miljonärer och bor faktiskt riktigt bra. Vi har vårdnadsbidraget i vår kommun vilket gjort det möjligt för mig att vara hemma. Sonen är 2 1/2 och jag kommer vara hemma med honom tills han är 3 år

Min man tjänar absolut inte nån förmögenhet, men med hjälp av prioriteringar så får vi det att fungera...

Hade nån sagt för ett par år sedan att vi skulle klara oss på en lön + 3000 kr i vårdnadsbidrag hade jag skrattat och sagt aldrig i livet! Men det går faktiskt.

25/7 2010 ? lyckligaste dagen i mitt liv
  • ump

Är hemma med tvååring och femåring. Är absolut inte miljonärer men maken tjänar rätt bra + att jag jobbar lite ibland och så har vi vårdnadsbidrag för lilla tjejen + barnbidrag då såklart : ) Så klarar oss fint men blir inga dyra utlandssemestrar och liknande. Vi prioriterar att kunna ha barnen hemma helt enkelt.

• hannis

Vi planerar att vara hemma i 2 år med nästa barn som kommer i mars. Vi gjorde ungeför lika med första barnet fast då började han förskolan vid 19 månader. Denna gången skall vi alltså vänta lite längre. 

Vi bor 5 mil utanför Stockholm i nybyggt hus med två bilar, tre hundar och ett barn samt ett på väg.

Vi är inte miljonärer utan medelinkomsttagare.

Vi löser det ekonomiskt genom att jag är hemma på heltid i 10 månader. Då får vi ut ungefär 28.000 kr tillsammans inkl fp, lön och föräldralön från jobbet. Tar ut 5 dagar/vecka fp. 

Sedan kommer jag börja jobba 75% medan min man jobbar 60%. För oss innebär detta att han jobbar mån-ons och jag tors-lör. Söndagar är vi lediga tillsammans, På detta sätt vi får ut ca 33.000 kr samt behöver endast ta ut 3 fp-dagar/vecka och skyddar ändå SGI. 

Svar på tråden Hur gör ni som är hemma (ej dagis och dagmamma) tills erat barn är runt 2 år? Bor ni jätteenkelt eller är ni multimiljonärer?