• Ejjan

Kopparspiral?

Jag har ganska nyligen fått mitt tredje barn och funderar nu på vilket preventivmedel jag ska ha.
    Är det någon med PCO som har erfarenhet av kopparspiral? Eftersom min PCO har blivit bättre efter första barnet, och jag sedan dess fått regelbunden mens mellan graviditeterna har jag ingen lust att ta några hormonpreparat.

• Svar på tråden Kopparspiral?
  • Dollars matte

Jag hade kopparspiral ett tag innan jag hade PCO-diagnosen. Ville sluta med p-piller för att jag mådde skit av dom och även för att se om/hur kroppen fungerade utan hormoner men ville inte vara oskyddad "för säkerhets skull". Hade alltså inte fött barn då.
    Det funkade jättebra till en början, jag fick 2 jämna menscykler i alla fall. Men sen hände det något, jag började småblöda hela tiden istället så efter att ha blödit en hel sommar (ca 3 månader har jag för mig) så tog jag ut den. Bm visste inte riktigt varför det hade blivit så, hon gissade på att det hade blivit någon irritation i livmodern och att den kanske försökte stöta ut spiralen, men nu i efterhand när jag vet om min PCO så är jag benägen att tro att det kanske hade med saken att göra.

Men det är ju inget som säger att det behöver bli så för dig. Testa! Det är ju bara att ta ut den om det inte fungerar som du vill.
    I övrigt mådde jag jättebra med den, men då jämförde jag förstås med p-pillren som kraschar mitt psyke och gör mig deprimerad.

Internet är roligare än text-tv
Svar på tråden Kopparspiral?