• Anonym (Cola-beroende)

Vad händer med kroppen när man dricker cola varje dag?

Jag dricker ca. 1-1,5 l cola zero om dagen.

Började för många år sedan med vanlig cola, gick efter några år över till cola light och dricker numer enbart cola zero.
    Har inte bytat mellan dem för att jag tror att den ena är "nyttigare" än den andra, utan det handlar enbart om smaken.

Jag dricker aldrig mer än 1,5 l om dagen, men förstår att kroppen ändå måste bli påverkad på flera sätt.

Jag har gått upp ett antal kilo i vikt dels p.g.a all cola, men det är hittills den enda konsekvensen jag märkt.

Vad kan hända mer på sikt?

Är medveten om att det inte är bra att dricka så mycket dricka, men får huvudvärk, blir trött och yr om jag inte får det. Är också fullt medveten om att cola zero (och light) innehåller aspartam som kan vara direkt skadligt för kroppen, det är därför jag undrar...

Någon mer som är cola-beroende?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad händer med kroppen när man dricker cola varje dag?
  • Anonym

Det är koffeinet i colan som gör en beroende, mitt x brukade dricka det varje dag, och han blev på dåligt humör om inte cola var i huset, så en gg hade colan tat slut så han stack ut en mitt i natten i snö oväder till närmsta nattöppet (typ 3 km) butik för han va TVUNGEN annas skulle hans blodsocker explodera haha..jag gick upp hela 7 kg under våra ett år långa förhållande, och han tappa emaljen på sina tänder..nu dricker jag pepsi max, men bara om det e extra pris annars blir d vatten! ;-D

• Gung Ho

Sol Angelica skrev 2009-08-29 10:20:40 följande:

Cola fräter på emaljen, du går upp i vikt, (även av light och zero), man förstör sin kropp helt enkelt...
    Fast jag gick ned ca 2-3 kg när jag bytte från vanlig till light..
  • Gung Ho
    Eisa skrev 2009-08-29 11:04:56 följande:
    Varför går man upp i vikt av sockerfri läsk? Är det insulinpåslaget?
    Du går inte upp av läsken, den kan dock göra dig 'sugen' på annat som gör att du går upp i vikt....
  • Anonym (colacola)

men om man bara härdar ut några veckor så vill du inte ha skiten längre ;)

sure det är jobbigt men efter några dagar är det värsta över......finns inget av nytta i cola förutom vattnet då ;) men vatten finns i kranen också o smakar bra mkt godare än söt läsk...vanesak jag lovar. jag har druckit många liter cola genom åren, men bestämde mej för att sluta...jag drack lite vanlig läsk ett tag men sen 1 1/2 år har jag varit "ren"....förutom lite jul o påskmust vid de speciella julafton o påskafton sött som bara den men vad ska man dricka till god julmat om inte must?^^ men 1 glas räckte det är fööör jäla sött...hur kunde jag pimpla litervis om dagen förut??

sen om du måste ha koffein så kanske du kan dricka kaffe ist? jag behöver inte koffein o sen hatar jag kaffe så jag är tråkigt nog helt "giftfri" :D

men om jag skulle dricka cola igen(kommer inte hända men om) skulle jag dricka vanlig, jag tror inte på konstgjorda sötningsmedel öht är bra för kroppen...har du diabetes så fine men annars no way!...men det är en annan diskussion...dont even get me started xD

• Anonym (ANNA)

Jag är också beroende av Cola. Helst Pepsi MAX men det går bra med Cola light också. Dricker kanske en liter om dagen.

Jag får huvudvärk om jag inte druckigt något under dagen. Är egentligen det enda jag märker.
    Idrottar mycket och har inget problem med vikt, har aldrig haft hål i tänderna och klarar mig faktiskt nästan alltid från influensor m.m.

Eftersom jag inte dricker kaffe eller röker, tycker jag att jag kan få vara beroende av cola- jag trivs med det !

• Anonym (oxå colaberoende)

Här är en till som är cola beroende. Jag dricker vanlig cola ca en liter varje dag.... På ett sätt känner jag att det i alla fall inte är alkohol eller droger som jag är beroende av, så så farligt är det väl inte. Men samtidigt har jag fått riktigt stora syraskador på tänderna. Trots detta kan jag inte sluta. JAg blir sur och arg och får huvudvärk utan cola..... Jag har lyckats sluta med cola vid 2 tillfällen och båda dessa gånger blev jag gravid. Hade försökt i 2,5 år utan resultat och efter en månad utan cola vart det barn...... Jag tror faktiskt att colan var en stor del i våra svårigheter att bli gravida....

• Anonym (Colacolacola)

Har druckit minst 1,5-2 l cola zero varje dag i typ tio år.

Enligt tandläkaren har jag ovanligt bra tänder och hon tror mig inte när hag säger att jag dricker så mycket cola.

Jag har typ inte ändrat min vikt ens ett gram på femton år.

Och nej, aspartam är inte farligt för kroppen utom i väldigt höga doser vilka mer eller mindre är omöjliga att få i sig genom läsk eftersom det är så extremt lite i läsk. Aspartam består av ämnen som redan finns i kroppen så dom är inte farliga i sig heller.

Cola zero är också mer eller mindre det enda jag dricker, förutom kaffe och energidryck.

Har kollat upp mig hos doktorer å så eftersom jag tänkt på att mitt koffeinintag och sötningsmedelsintag och så borde påverka kroppen, eller kanske det faktum att jag aldrig dricker rent vatten eller så. Men jag har även där ovanligt bra värden på allt doktorn kollade, så fattar inte nånting typ med allt stohej om läsk och tänder och sötningsmedel som förstör kroppen och allt sånt skit.

Jag mår ovanligt bra ur medicinsk synvinkel, å jag vill själv säga att jag i övrigt mår lika bra som vem som helst som mår bra, det enda är att jag har ett starkt koffeinberoende men jag lider inte av det eftersom jag inte får nån migränliknande huvudvärk och sånt när jag inte få koffeinet, blir som mest lite tjurig, trött och extremt sugen på en iskall cola zero

• Anonym (Colacolacola)
    Gung Ho skrev 2009-08-29 15:27:51 följande:

Du går inte upp av läsken, den kan dock göra dig 'sugen' på annat som gör att du går upp i vikt....

Nja, det kan ha motsatt effekt också så att man istället för att vilja ta den där chokladbiten dricker ett glas cola zero istället och vips så har man sparat hundra kcal
  • Anonym (Colacolacola)

Nja, det kan ha motsatt effekt också så att man istället för att vilja ta den där chokladbiten dricker ett glas cola zero istället och vips så har man sparat hundra kcal
  • Anonym (Colacolacola)

• Anonym (Colacolacola)

Svar på tråden Vad händer med kroppen när man dricker cola varje dag?