• Lillan Li

hinner ni?

en fråga till er föräldrar som har en liten bebis hemma...
    vi har en 6 veckors bebis hemma. när min sambo kommer hem så tycker han att jag ska ha hunnit med allt detta...

diska (har ej diskmaskin)
    städa
    tvätta
    handla

sen ska man försöka klämma in...

dursh
    frukost
    laga lunch
    äta

och....
    amma
    sova
    gulla med den lilla

är det någon som hinner allt detta nedanstående under en dag...? då menar jag fram till 16.00

• Svar på tråden hinner ni?
  • Naturgodis

Äh, nej! Tycker verkligen inte att han kan förvänta sig detta. Du är föräldraledig, inte hemma för att ta hand om honom!

• La Lola

Varför i hela friden tycker han det?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Lillan Li

för att alla andra mammor han känner till hinner det

• La Lola
    Lillan Li skrev 2009-08-29 15:56:16 följande:
    för att alla andra mammor han känner till hinner det
    "Alla andra"....
    Trist inställning han har.

Vore jag dig så skulle jag skita i vad han tycker.
    Ni har en jätteliten bebis!
    Du gör det du hinner/vill o så delar ni såklart på resten.
    Han kan ju diska efter maten tex.

Vad gör han i hemmet förresten?
    Om du ska både diska, städa o tvätta menar jag?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Naturgodis

Fråga honom om han skulle hinna det under en dag! "Alla andra mammor hinner det" Ha, det tror jag ärligt talat inte!

Jag hann det inte när jag var hemma, och min sambo hinner det inte nu när han är hemma.

• goabarn77

Dessutom handlar det ju inte bara om att inte hinna. Du vill ju naturligtvis svara på din lillas behov så snart du kan och det är ju schysst om det är din prio nr 1.

• Ann Lee

Sambon får sänka sina förväntningar! Prioritet ett är mätt och nöjd bebis. I början hinner man ingenting. Jag hann oftast inte ens laga mat. Därför hade jag matlåda i kylskåpet som jag kunde värma i mikron. Ibland hann jag inte värma den och om jag hann det så hann jag inte äta den för sonen skulle amma och amma. Sen ville han bara vara i famnen så man lärde sig att bre smörgåsar med en hand efter ett tag.

Er bebis är fortfarande så liten så hushållssysslor är något som kommer i andra hand ett tag. Lär känna varandra istället. Sen när sambon kommer hem får ni hjälpas åt och göra det nödvändigaste.

Om ett tag kommer du hinna springa och slänga in en tvätt i maskinen medan barnet sover, eller du kanske hinner diska.

• Skeppsbron

Herregud, när min var sex veckor hittade jag varken tid att duscha eller äta på dagarna. Min man handlade och lagade mat.. Hade mycket strul med amningen också, så jag fick pumpa mycket. Ta det lugnt, sov så mycket du kan med bebisen, fokusera på er två på dagen, på kvällen är ni två vuxna som kan hjälpas åt. Att vara nyförlöst och amma är heltidsjobb i sin själv.

Säg åt din karl att tagga ned - och påminn honom om hans förväntningar när han är pappaledig!

• MrsMurphy

Vill påminna att du är hemma som föräldraledig, inte piga...

Med första barnet så tog jag långa duschar innan och efter killens jobb då han fick ta bebisen. Efter han kommit hem från jobbet så fixade jag gärna i köket, diskade och lagade mat. Gjorde i ordning en tallrik till lunch dagen efter dessutom. Städning/tvättning/handling fixades på helgen. Jag tillbringade de första 9 veckorna merparten i sängen då jag kollade på dvd filmer med en tuttunge vid bröstet.

Det var en kalashärlig tid då vi bara gosade allesammans och tog det lugnt.

Är det första barnet så måste man få ta sig riktigt med tid och lära känna barnet och njuta och lära sig den nya rollen.

Nu när jag har två barn så fixar jag lätt allt detta och lite till men vid första hade det varit helt otänkbart och rent ut sagt idiotiskt om man känner att man inte hanterar läget. Det finns tid för allt och spädbarnstiden försvinner så snabbt så ta ett redigt snack med karln och försök lägga upp en handlingsplan på hur ni ska lösa det dagliga meckandet för du har inte förvandlats till ett hembiträde bara för att du är på hemmaplan. Den här tiden får ni ALDRIG tillbaka så låt den inte förstöras av såna här triviala saker. Snart är ni i gängorna och det ska inte vara på bekostnad av dig.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Riskornet

Vilka krav! Eran bebis är 6 veckor...lite tid ska väl du få på dig att lära känna barnet, komma i form sjäv m.m.?

Jag hann allt det där när rutinerna var på plats.

• Grodan12

Nej, verkligen inte!!
    Vår bebis är tre månadetr nu, men vissa dagar har jag inte gjort "ett dugg" (dvs hushållsarbete) och inte har jag dåligt samvete för det. Min man lagar dessutom all mat + handlar och fixar annat hemarbete om det behövs. Eller tar bebisen så jag kan duscha el annat osv om jag inte hunnit.
    Detta är tredje barnet och han är ändå snäll, har man gnällig bebis hinner man ingenting ibland.

Svar på tråden hinner ni?