• Majras

Bara vi som äter när barnen lagt sig på helgen?

Vi tycker det är ganska skönt att få sitta och äta i lugn och ro iaf en dag på helgen. Alltså äter vi lite senare, och ger barnen annan mat tidigare.
    Verkar som om folk tycker man är ovanlig när man gör så... men visst måste det finnas fler än vi som vill ha lite egentid tillsammans vid matbordet?

• Svar på tråden Bara vi som äter när barnen lagt sig på helgen?
  • Rödtott

Ha ha Jag trodde att alla hade familjemiddagar jämt.. Vi äter gärna själva på helgerna, tänder lite ljus och korkar upp vinet

• piggen

Vi gjorde så innan då sonen var kvällstrött och brukade somna vid 19.00 . Sen gick han på sommartid och var vaken till 21 men nu börjar han komma tillbaka. Skönt med vuxenmiddag utan klabb ibland.

• Fridayyy

Nix, vi äter alltid tillsammans, jag klarar inte av att äta för sent men däremot brukar vi dricka te och äta choklad ibland utan att barnen är med, framför tv:n. Det är lite lyx det!! =)

• snuttP

Vi äter alltid tillsammans. Skulle inte få för mig att först låta barnen äta och sen ska vi äta.

Vi kan få vuxen tid på annat vis. Eller så skaffar vi barnvakt nån gång och går ut och äter.

• 071001

Nej, vi gör inte så. Siri får ofta äta tidigare på helgen men hon lägger sig alldeles för sent för att vi ska orka vänta med middag till hon sover.

• UpsyDaisy

Min dotter lägger sig 19 så det har hänt att jag ätit när hon lagt sig. Men oftast äter vi tillsammans.

• redneck girl

vi äter tillsammans.annars vart det mat på tok för sent....
    vet faktiskt ingen annan som gör så som ni heller.

• pojkens

vi äter sällan med vår son. Men nu är han ju bara 11 månader. Han käkar middag runt 5-halv sex. Då hinner jag precis hem från jobbet och min sambo har inte kunnat laga middag till oss då, med en liten vilde till pojke hemma runt benen. SÅ vi lagar mat när han har fått sitt, och sen får han sitta med oss igen vid matbordet om han vill, eller leka på golvet. Ganska ofta blir det så att en lagar mat när den andre nattar killen, så då äter vi efter han somant, runt 19-19.30.

Jag är ingen sstor fan av att man måste äta tillsammans. Jag hoppas visserligen att vi ska äta familjemiddagar sen när han blir äldre, och med syskon. Men jag lägger större vikt vid att det ska vara avslappnat och stressfritt kring ätandet, än att alla äter på samma tider.

• daniel9900

det gör jag aldrig.
    Alldeles för sent att äta då.

Bättre att ha sex istället.

• gbgumman

Vi äter ofta efter barnen har lagt sig 4 dagar i veckan. Men alltid vardagar. Det är för att mannen kommer hem sent så jag äter med han. På helgerna äter vi alltid med barnen.

• Miss Lau

Vissa vardagar händer det att vi äter efter att barnen lagt sig, mest för att någon av oss kört till och från aktiviteter eller jobbat sent. Men på helgerna vill vi äta tillsammans hela familjen. Då har vi mysmiddagar med extra god mat, vin, läsk och efterrätt. Hade kännts väldigt underligt att inte ha barnen med då.

• dalakicka

Vi gör åxå så. Dottern är 11 mån och äter vid 17, det tycker vi är för tidigt för sambon är inte hemma före 16.30. Laga middag till oss när man har ett hungrigt grinigt barn som hänger i kjolen vet ni ju hur lätt det är..
    Vi äter när hon lagt sig mellan 19 och 20. Men visst tänker vi på att så småningom måste vi väl försöka äta samtidigt, tycker det är ganska viktigt att familjen har den lilla stunden tillsmmans. Får lite dåligt samvete ibland. Försöker äta lunch tillsammans på helgen när sambon är ledig.

• monica75

vi äter alltid tillsammans oavsett aktivieteter, träningar och matcher. Barnen skulle inte alls gilla att få äta annan mat eller en annan tid.
    Egentid har vi när barnen lagt sig då äter vi något annat, men middagen är en helig grej för hela familjen.
    4 barn har vi mellan 1½ och 10 år.

• Gummis

Vi äter alltid efter att hon våran tjej på 15mån har somnat. Hon äter sin middag kl 16 och då är inte sambon hemma, eller jag om jag jobbar, utan hon får äta sin middag sedan kvällis vid 18.15 och sedan i säng vid 18.45. En av oss ger henne mat och den andra fixar middag till oss. Så vi äter vid 19, vardag som helg. Vi äter frukost tillsammans med henne men nu har hon varit sjuk i 1½v och mest sovit hela dagarna. Men förstår inte varför man inte skulle kunna äta när barnen lagt sig. Efter jul blir det dagis så då misstänker jag att det blir mer familjemiddagar än vad det är just nu.

• annsan82

hr en son på snart ett och ett halvt, och han äter middag runt fem halv sex och vi äter själva ALLTID efter att han somnat..!! Kommer säkert ändras när han blir äldre men vi kommer göra så här så länge vi bara kan, jag ÄLSKAR våra sena vuxen middagar ihop i lugn och ro

• lillasysteryster

Vi åt sent redan innan barnen och så blir det emellanåt nu också. I veckorna äter vi alla tillsammans men speciellt på fredagar är sonen på 4år är trött o somnar vid 19.30. Lillebror 4mån somnar också alltid också runt 19.30 så då blir det lite rödvin, tända ljus och mat i lugn o ro.

• Kajak

Det gör vi med,ibland gör vi så.
    Ibland köper jag hem en fin köttbit som jag lägger i ugnen.
    Barnen äter tillsammans det dom tycker bäst om.

Sen när barnen somnar så äter vi middag med det lilla extra.
    Kan vara 3 rätter eller med extra goda efterrätt.

Som imorgon tänker jag att jag och min man kan äta lite goda medan barnen sover.
    Så klart ska vi alla 5 äter tillsammans som är gott men jag o min man behöver inte äta oss mätta.

Men det är inte vad vi bestämmer i förväg, mer som sist minuten kan man säga.
    Oftaste gör vi så på specialla dag som tex fars/morsdag, årsdagen eller en kväll som vi plötslig känner för att äta extra goda mat/smörgåsar så jag eller min man åker iväg till mataffären o köpa hem frallor eller vad det nu finns på matäffren.

Så snabblagar jag den.

Vi har 3 barn mellan 3,5 år till 9 mån.
    4e bebis finns i min mage.

• Husmusen8

Dottern är 20 månader och vi äter alltid efter att hon lagt sig på helgerna. Skönt med lugn och ro.

Svar på tråden Bara vi som äter när barnen lagt sig på helgen?