Kompisens jobbiga barn - vad gör man?
Jag känner mig elak när jag skriver det här men min kompis barn är verkligen jobbig. Jag vet att det inte är barnets fel men det är bara så trist att umgås med dem p.g.a. flickans beteende.
Hennes grundläge är sur och negativ till allt. Hon är 5 år men gnäller som en bebis när hon inte får som hon vill ("uuähh uuähhh" ungefär) eller om det ställs något litet krav (ät upp maten, gå utan vagn, dela med dig etc). Hon får ofta hemska utbrott och skriker hysteriskt i säkert en kvart.
Hon struntar i tillsägelser, vänder sig bort och låtsats inte höra eller SPOTTAR (!) på den som säger till.
Hon retar mitt barn (som sällan startar konflikter själv och aldrig retas - det är sant), hon är ofta direkt elak och struntar i om mitt barn blir ledsen.
Varje gång vi ska göra något tillsammans hoppas jag att det ska fungera bättre men det blir samma sak varje gång.
Jag står f-n inte ut! Jag vill faktiskt inte utsätta mitt barn för hennes beteende eller betala dyra pengar för någon aktivitet som blir förstörd p.g.a. hennes ständiga gnällande eller att vi måste vänta på att hennes utbrott ska gå över.
Mamman säger ifrån men är inte konsekvent så flickan vet att hon kommer undan med det mesta. Men hur 17 säger man det på ett fint sätt till en annan förälder? Jag är inte perfekt på något vis men jag vet hur jobbigt det blir när man inte sätter tydliga gränser.
Jag gillar verkligen mamman men jag fixar inte att tillbringa min lediga tid med dem längre. Idag hade jag tänkt föreslå att vi skulle göra något men jag kan inte förmå mig att ringa.
Jag har andra vänner med barn och brukar alltid fråga den här mamman om de vill hänga med så hon lär ju fatta om jag slutar fråga.
Så vad gör man?
Jag tycker förstås inte illa om barnet, det handlar inte om det, utan bara att jag inte fixar hennes beteende.