Jag har också haft förlossningar utan pauser mellan värkarna, men vanligtvis är den typen av värkar väldigt effektiva. Även utan pauser rullar ju smärtan i vågor, så det gör inte som allra ondast hela tiden och det går bra, jag lovar
.
Jag har försökt att välkomna smärtan och bara glida med i den, kroppen vet hur den ska göra, man får bara göra sigg bästa för att inte kämpa emot. Redan från start har jag tänkt att det är smärtan som driver förlossningen, så att ju ondare det gör, desto bättre, för då får jag snart se mitt barn.
Mina förlossningar har varit okomplicerade och ganska snabba (7 timmar första gången, 2 timmar andra). Första gången använde jag lustgas men andra lät jag bli eftersom det kändes som att den hindrade mig från att andas ordentligt.
Nu väntar jag mitt tredje barn och ser verkligen fram emot att få känna på den där urkraften i kroppen igen. Förlossningarna är det häftigaste jag varit med om och jag skulle aldrig vilja vara utan upplevelsen.
Jag var väldigt nervös inför min första förlossning, men det mesta av rädslan tror jag bottnade i ovissheten, att man helt enkelt ställs inför en ny okänd situation som man inte kan kontrollera. När allt kändes som jobbigast tänkte jag på en kvinna jag känner som är verkligen väldigt skör och mesig och som har tre barn - och om hon kunde så vore det väl fasen om inte jag skulle kunna det också
.
Stort lycka till TS, det kommer att gå kanonbra!