• Annixa

Cykla själv till skolan?

När börjar ni låta era barn cykla själv till skolan? Min son som går i ettan tjatar jämt att han vill börja cykla själv till å från skolan, men jag säger nej tycker att han är för liten, men funderar om jag kanske är för hönsig! men jag är så rädd att han kanske blir överkörd av en bil eller att nån tar honom!
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Cykla själv till skolan?
  • Annixa
    Rix skrev 2009-08-31 08:37:46 följande:
    Här har föräldrar och skola kommit överens om att man får börja cykla själv i 4an. Frågan är ju oxå hur skolförsäkringen gäller om nåt händer, när barn under en viss ålder inte bör cykla själva i trafiken.
    Just det, jag ska kolla upp det med skolan vad dom har för regler! Då kanske han slutar tjatar om det finns en åldersgräns.
    För det är ju just det om det skulle hända nåt, försökt förklara det för honom,
  • Elli47

Beror på hur man bor och hur vägen ser ut... mina barn har 10 km till skolan och de kommer inte att cykla till skolan. Det är en tungt trafikerad väg utan cykelbanor och trottoarer. Däremot finns det ganska många barn i centralorten (som har nära till skolan och bra cykelvägar) som cyklar redan i förskoleklass.

• Annixa

Tycker det här är jätte svårt, jag vet att han skulle klara av det, men som jag skrev tidigare så är jag ändå så rädd!
    Men jag ska prata med skolan idag när jag hämtar honom för har dom regler så blir det så mkt enklare! Men det finns ju barn i hans klass som cyklar så det kanske inte finns regler!

• Tryfflan

Där min dotter går har dom regler. Man får inte cykla förrän man börjar 4:an.

• Miss Lau

På mina barns skola är det också 4:an som gäller för att få cykla själv till och från skolan.

• JWM

när våra började skolan fick vi en lapp hem att barnen ej får cykla själva till skolan förrän dom är 12 år.

vill vi att barnen skall cykla själva innan det året skall vi skriva på en särskild lapp och skolan är då helt utan ansvar för barnen.

mina får ej cykla själv till skolan

• Annixa

frågade en mamma å hon sa att det inte finns några regler för cykling på min sons skola,

• Brunnsbo

Hade tänkt låta mina barn gå till skolan själva nu.
    Men så hörde jag angelica tror jag hon heter, som vann första big brother, berätta om på radion häromdagen att hon skulle gå hem med sin lillebror som blev på körd av en bil. han sprang över vägen och hon ropade tillbaka honom och han sprang tillbaka när hon sa att hon skulle berätta för föräldrarna. då blev han påkörd.
    fy vilken mardröm för henne.
    efter det har jag ändrat mig helt.
    blir inget gående eller cyklandes för dom på länge.

• Annixa
    Brunnsbo skrev 2009-08-31 14:26:40 följande:
    Hade tänkt låta mina barn gå till skolan själva nu. Men så hörde jag angelica tror jag hon heter, som vann första big brother, berätta om på radion häromdagen att hon skulle gå hem med sin lillebror som blev på körd av en bil. han sprang över vägen och hon ropade tillbaka honom och han sprang tillbaka när hon sa att hon skulle berätta för föräldrarna. då blev han påkörd. fy vilken mardröm för henne. efter det har jag ändrat mig helt. blir inget gående eller cyklandes för dom på länge.
    nä precis det går ju så fort när det väl händer nåt, fy så hemskt! tror oxå att min son får vänta ett tag till innan han får börja gå själv!
  • norpan 1

I vår skola finns det inga regler. Min dotter cyklar till och från skolan (2 km varje väg) dagligen. Hon går i tvåan nu, men har gjort det sedan vårterminen i ettan. Det gör nästan alla barn här omkring så hon är långt ifrån ensam.

• ImseVimsig

Han började cykla själv när han var 5½- 6 och gick på 6års. Men det var en sträcka på ca 500m på cykelbana och jag kom strax efter (lämnade småsyskon på dagis).

I ettan började han cykla själv hemifrån till och från skolan. Ca 1 km på cykelbana. Han är 7½ nu och går i tvåan, många av hans kompisar cyklar även där de korsar vägar. Men många av dem är 8-8'½.

Jag vill INTE att han cyklar på vanliga vägar, han får knappt gå till kompisar och korsa vägar...

På hans skola finns inga regler om att inte få cykla före en viss ålder.

• ImseVimsig

Han började cykla själv när han var 5½- 6 och gick på 6års. Men det var en sträcka på ca 500m på cykelbana och jag kom strax efter (lämnade småsyskon på dagis).

I ettan började han cykla själv hemifrån till och från skolan. Ca 1 km på cykelbana. Han är 7½ nu och går i tvåan, många av hans kompisar cyklar även där de korsar vägar. Men många av dem är 8-8'½.

Jag vill INTE att han cyklar på vanliga vägar, han får knappt gå till kompisar och korsa vägar...

På hans skola finns inga regler om att inte få cykla före en viss ålder.

• mamma till 2 frön

Skolan där sonen går rekommenderar, eftersom skolan ej kan sätta en sådan regel enligt skollag, att barnen cyklar själv först vid år 4. Dess för innan är det enbart med vuxen. Personligen skulle jag inte tillåta min son cykla själv i trafiken före 12år då det är först då som deras syn samt förstånd när det gäller att tänka i steg etc, som behövs i trafiken, är färdigutvecklade. Hur många 7-åringar kan titta åt ett håll utan att vingla till?? Gärna cykla men inte själv i trafiken.

• hazzzi

första gång jag gråtter min mamma lämnde mig i dags värför gråtter jag hon köpte cykl till mig och jag kunde inte cykla därför gråtter jag låt vara hjälp bran från hjärta lära dom skolan och liva liva.
    mvh
    cykla själv lång

Svar på tråden Cykla själv till skolan?