Bästa nybörjar hundrasen???
Ja de är så att tankar på hund vankas...
Men då jag är nybörjare med hundar så vill jag ha lite tips på vilka raser som är dom bästa får även gärna vara bra familjehundar
Ja de är så att tankar på hund vankas...
Men då jag är nybörjare med hundar så vill jag ha lite tips på vilka raser som är dom bästa får även gärna vara bra familjehundar
vad vill du ha för en hund?
tycker du ska kolla på en hund som pasar dej.
alla hundar kan man ha som första hund. bara man har intresset för att.
Pudel utan tvekan.
För mig finns det ingen ras som är bra "nybörjarhund". För mig handlar det om hur engagerad man är som blivande ägare. Är man redo att gå kurser? Är man redo att lägga X antal timmar på hunden istället för sig själv? Är man redo att träna oavsett väder?
Har vänner som börjat sin hundbana med chihuahua, och har vänner som börjat med malle. Det har gått lika bra för samtliga då de varit på olika nivå rent intressemässigt samt i engagemang.
Du får först och främst utgå från vad du vill göra med hunden. Ska den bara vara promenadsällskap är Cavalier ett bra val.
Och angående tik eller hane. Rent generellt kan man säga att tikarna ofta är lite grinigare än hanar. Men träningsmässigt oftast lite mjukare och "enklare" än hanarna.
Jag valde hane just pga att jag är uppvuxen med hanar och ser mer "personlighet" i dem.
Att välja hane för att slippa löpen ska man INTE göra. Tänk så här, en tik löper väldigt kort tid utslaget på ett år. Hanarna däremot stöter på löptikar året om.
själv tycker jag tik är lättast! Har en Golden Retriever tik och har haft en Papillonhane innan och en Chihuahua hane men måste ändå säga tik!! För hanarna är svårare att få rumsrena. Min goldentik blev rumsren efter två månader medan mina hanar blev rumsrena efter 5 månader. Föredrar tikar för det och att de inte luktar lika illa men hanarna är mer stabila i humöret. Tiken vill gärna vara bitchig och vill visa upp sig men det kan vara med tanke på rasen (Golden gillar att visa upp sig och älskar människor och andra djur) Vilket inte en Papillon gör eftersom de är mer avviikande och anpassar sig bättre. Angående ras skulle jag välja Papillon helt klart den bästa rasen som finns!!!
Vad har du för livsstil och vad skulle du göra , är det mera söndagspromenader i sogen eller är du intresserad av någon hundsport ?
Många hundar kan fungera som förstahundar om man är engagerad och är villig att lära sig att läsa av hundspråket och även vad just din hund är avlad för att göra.
Alla hundar kan t ex lära sig att söka föremål, godis etc eller träna lydnad men sedan så behöver vissa hundar 2 timmar varannan dag och andra 1 tim i veckan.
Titta över din situation och känn efter vad du kan erbjuda i 10-15 år framöver.
I skogen ska det stå och inte i sogen.
En Am. Cockespaniel är väldigt simpla familjehundar tycker jag :)