Bästa nybörjar hundrasen???
Ja de är så att tankar på hund vankas...
Men då jag är nybörjare med hundar så vill jag ha lite tips på vilka raser som är dom bästa får även gärna vara bra familjehundar
Ja de är så att tankar på hund vankas...
Men då jag är nybörjare med hundar så vill jag ha lite tips på vilka raser som är dom bästa får även gärna vara bra familjehundar
vad vill du ha för en hund?
tycker du ska kolla på en hund som pasar dej.
alla hundar kan man ha som första hund. bara man har intresset för att.
Pudel utan tvekan.
För mig finns det ingen ras som är bra "nybörjarhund". För mig handlar det om hur engagerad man är som blivande ägare. Är man redo att gå kurser? Är man redo att lägga X antal timmar på hunden istället för sig själv? Är man redo att träna oavsett väder?
Har vänner som börjat sin hundbana med chihuahua, och har vänner som börjat med malle. Det har gått lika bra för samtliga då de varit på olika nivå rent intressemässigt samt i engagemang.
Du får först och främst utgå från vad du vill göra med hunden. Ska den bara vara promenadsällskap är Cavalier ett bra val.
Och angående tik eller hane. Rent generellt kan man säga att tikarna ofta är lite grinigare än hanar. Men träningsmässigt oftast lite mjukare och "enklare" än hanarna.
Jag valde hane just pga att jag är uppvuxen med hanar och ser mer "personlighet" i dem.
Att välja hane för att slippa löpen ska man INTE göra. Tänk så här, en tik löper väldigt kort tid utslaget på ett år. Hanarna däremot stöter på löptikar året om.