• Barba Söt

PCOare som rör sig mot ett +!

En peppande tråd för oss PCOare med det lilla "extra" (runt midjan) som vet att vägen mot vårt efterlängtade plus går genom viktminskning. Hur vi gör det är inte lika viktigt som ATT vi gör det!

Här peppar och stöttar vi varandra genom viktminskning, motion och vardagens glädjeämnen och vedermödor!!!

• Svar på tråden PCOare som rör sig mot ett +!
  • PCO20
    CessB skrev 2009-10-06 21:43:41 följande:
    Hej hej, Hur har det gått med din vikt?! Har du gått ner något, är du överviktig överhuvudtaget?! Förlåt att jag frågar, men tycker det är så kul att få prata med andra i samma situation, så jag är så nyfiken! Kram C
    Fråga på Jag är inte överviktig, jag är normalviktig men vill ändå gå ner lite. Kan gå ner 2-3kg och det är faktiskt SVÅRT. Är säker på att just dessa få extrakilon sitter på magen, den såkallade bukfettman som drabbar oss med PCO. Jag gick ner 2 kg med metformin (tror jag har gått upp dom igen?) och läkaren påpekade dock bara att det inte var nödvändigt. Men jag pratade med en annan tjej men samma vikt och längd och när hon lyckades gå ner sina extrakilon så blev hon gravid.

Så ja, jag försöker, men det är svårt. Även om jag inte äter mycket godis/pizza/chips. Står still ändå. Borde dock röra på mig mer, så det är väl där problemet sitter tyvärr.

Själv?
  • CessB
    PCO20 skrev 2009-10-06 22:00:23 följande:
    Fråga på Jag är inte överviktig, jag är normalviktig men vill ändå gå ner lite. Kan gå ner 2-3kg och det är faktiskt SVÅRT. Är säker på att just dessa få extrakilon sitter på magen, den såkallade bukfettman som drabbar oss med PCO. Jag gick ner 2 kg med metformin (tror jag har gått upp dom igen?) och läkaren påpekade dock bara att det inte var nödvändigt. Men jag pratade med en annan tjej men samma vikt och längd och när hon lyckades gå ner sina extrakilon så blev hon gravid. Så ja, jag försöker, men det är svårt. Även om jag inte äter mycket godis/pizza/chips. Står still ändå. Borde dock röra på mig mer, så det är väl där problemet sitter tyvärr. Själv?
    Ja, jag är ju överviktig, men har gått ner 25 kg på 2 år nu.. så jag börjar väl komma i fas.. Jag är 176 cm lång så jag ska ner unde r90 kg nånstans.. då har jag ett bmi som är runt 28.. enligt min läkare vore det kanon.
    Men själv känner jag att jag ska ner så mkt att jag känner mig fin och hemma i min kropp. Man behöver inte vara trådsmal.. men man ska må bra.

Träning är kanon.. ut å rör på dig.. jag lovar att dina kilon kommer att rasa!!!!
    Så länge man rör på sig och gör av med energi, och framför allt mer energi än man äter så kommer m an gå ner och dhå kan man också äta lite vad man vill.
    Mindre portioner är också bra... mindre kalorier. VIll du ha en liten kickstart är måltidsersättning bra, för en kort period för att komma ner sna bbt... Jag brukar äta 2-3 påsar av Itrims chokladshake per dag, och ett mål mat.. till lunchen..
    Det gör att jag får vad jag behöve ri energiväg, men jag får också i mig mindre kalorier, och då börjar kroppen att göra sig av med det som sitter runt magen, låren...
    Försöker träna varannan dag på¨gymmet.. Ut och gå .. perfekt för att bränna fett o kalorier, ta en kopp kaffe innan du går ut, och gå sen i snabbt powertempo en 40-60 min... då får du en hög förbränning!!

/C
  • PCO20
    CessB skrev 2009-10-10 10:31:30 följande:
    Ja, jag är ju överviktig, men har gått ner 25 kg på 2 år nu.. så jag börjar väl komma i fas.. Jag är 176 cm lång så jag ska ner unde r90 kg nånstans.. då har jag ett bmi som är runt 28.. enligt min läkare vore det kanon. Men själv känner jag att jag ska ner så mkt att jag känner mig fin och hemma i min kropp. Man behöver inte vara trådsmal.. men man ska må bra. Träning är kanon.. ut å rör på dig.. jag lovar att dina kilon kommer att rasa!!!! Så länge man rör på sig och gör av med energi, och framför allt mer energi än man äter så kommer m an gå ner och dhå kan man också äta lite vad man vill. Mindre portioner är också bra... mindre kalorier. VIll du ha en liten kickstart är måltidsersättning bra, för en kort period för att komma ner sna bbt... Jag brukar äta 2-3 påsar av Itrims chokladshake per dag, och ett mål mat.. till lunchen.. Det gör att jag får vad jag behöve ri energiväg, men jag får också i mig mindre kalorier, och då börjar kroppen att göra sig av med det som sitter runt magen, låren... Försöker träna varannan dag på¨gymmet.. Ut och gå .. perfekt för att bränna fett o kalorier, ta en kopp kaffe innan du går ut, och gå sen i snabbt powertempo en 40-60 min... då får du en hög förbränning!! /C
    Oj, vad duktig du är! Är imponerad Du kommer att klara detta hör jag!

Dina tips låter jättebra, jag har ju gymkort och var där regelbundet i våras. Men har börjat jobba 100% och jag är så fruktansvärt trött hela tiden efter jobbet.. Hur klarar man av att jobba och träna? Fast det är klart, man får försöka göra det till en vana.. promenader är ju så härligt i detta friska lite kalla väder, var på en lite kortpromenad nu på morgonen och man mår ju sååå bra av det! Ska försöka lägga upp en bra plan innan jag sätter igång med någon så jag kommer klara av jobbet Men ska ha dina tips i huvudet.. tusen tack!

Har du egen mens och ägglossning?
  • CessB
    PCO20 skrev 2009-10-10 12:19:00 följande:
    Oj, vad duktig du är! Är imponerad Du kommer att klara detta hör jag! Dina tips låter jättebra, jag har ju gymkort och var där regelbundet i våras. Men har börjat jobba 100% och jag är så fruktansvärt trött hela tiden efter jobbet.. Hur klarar man av att jobba och träna? Fast det är klart, man får försöka göra det till en vana.. promenader är ju så härligt i detta friska lite kalla väder, var på en lite kortpromenad nu på morgonen och man mår ju sååå bra av det! Ska försöka lägga upp en bra plan innan jag sätter igång med någon så jag kommer klara av jobbet Men ska ha dina tips i huvudet.. tusen tack!Har du egen mens och ägglossning?
    Jag brukar träna innan jobbet, jag börjar inte förrän kl 9.. Då hinner man gå upp vid 6-halv 7 och sticka i väg en 45-50 min.. Hem o duscha o äta frukost..
    Perfekt start på morgonen, energi håller i sig på jobbet. Visst man är lite trött när man kommer hem, men bättre att då gå å lägga sig tidigt..
    Jag och min sambo har faktiskt fått in en rutin med att gå upp tidigt ochträna och sen vara i säng inte senare än 22. Perfekt! SKöna timmar med sömn och träning och samma tidsrutin. Mkt skönt och det hjälper mot ANTI motivationen..:)
    Jag har svårt att motivera om mig när jag kommer hem efter jobbet. Lika bra att ta det på morgonen så är man ändå igång.
    Mitt stora problem var förr var just rutin och motivation. Börjar hitta rätt nu.. det tar lite tid.. men mitt bästa tips är LÅT DET TA TID!! Det blir bara värre o värre om man stressar upp sig.. Huvudet måste hänga med hela tiden!!

Ang ägglossning och så.. jag tro rjag har egen ägglossning, fick i alla fall mens här i sept efter att jag avslutat Ppiller i Augusti, och jag tror jag hade ägglossning 2v efter sista ppillermensen i Aug. Och ska jag vara helt ärlig så är mina äggstockar i dag rätt ömma, började i går och om jag räknat rätt så är det dags för ägglossning..:)
    Så jag tror det fungerar...
    Får se om 2 v om det kommer nån mens igen... en gång är ingen gång 2 gånger är kanon!! :):)

Jag tror nog att du kommer få din egen ägglossning o mens om du kommer ner ett par kilon.. Även om du är normalviktig så tror jag att om du kommer ner en ca 5 kg så kommer din kropp i balans...

kram C
  • Barba Söt

Så - då var dieten över...tappade ett par kg iaf... tappade många egentligen, men gick upp 2 efter dieten var över...men nu tror jag att viktuppgången avstannat... Fick reda på att vid 85kg så får jag hjälp... 8 kg kvar...det sänktes ett par kg till sen sist jag ringde mottagninge... men nu skulle de skriva in att detta var gränsen... men sedan måste jag ju ned till 81 kg minst om det ska bli ivf... men skulle va skönt att få testa pergotime innan 81 kg... skulle ge mer motivati0n... Så nu blir det aftonbladets viktklubb och motion för hela slanten...

Men detta med jobb och motion är kravligt att ihop... speciellt som jobbet är i en väldigt krävande fas just nu... men detta är viktigare... jag måste prioritera mig själv... men det är inte alltid lätt... och ibland prioriterar man fel och tror att soffan är bättre än gymmet... men men... i eftermiddags promenerade jag ändå hem...det tar ca 45 minuter... det var härligt!

• gemigsinnesro

Hm..konstigt det där hur gränserna sänks hela tiden. Jag var på fertilitetskliniken idag och skulle få hjälp om jag gått ner till ett BMI under 35. Gick ner så jag har nu BMI 33.2 och då helt plötsligt skulle jag behöva gå ner 10 kg till så KANSKE jag skulle få hjälp. Inte kul alls.

Barba Söt skrev 2009-10-12 20:21:37 följande:

Så - då var dieten över...tappade ett par kg iaf... tappade många egentligen, men gick upp 2 efter dieten var över...men nu tror jag att viktuppgången avstannat... Fick reda på att vid 85kg så får jag hjälp... 8 kg kvar...det sänktes ett par kg till sen sist jag ringde mottagninge... men nu skulle de skriva in att detta var gränsen... men sedan måste jag ju ned till 81 kg minst om det ska bli ivf... men skulle va skönt att få testa pergotime innan 81 kg... skulle ge mer motivati0n... Så nu blir det aftonbladets viktklubb och motion för hela slanten... Men detta med jobb och motion är kravligt att ihop... speciellt som jobbet är i en väldigt krävande fas just nu... men detta är viktigare... jag måste prioritera mig själv... men det är inte alltid lätt... och ibland prioriterar man fel och tror att soffan är bättre än gymmet... men men... i eftermiddags promenerade jag ändå hem...det tar ca 45 minuter... det var härligt!
  • CessB

Barba Söt skrev 2009-10-12 20:21:37 följande:

Så - då var dieten över...tappade ett par kg iaf... tappade många egentligen, men gick upp 2 efter dieten var över...men nu tror jag att viktuppgången avstannat... Fick reda på att vid 85kg så får jag hjälp... 8 kg kvar...det sänktes ett par kg till sen sist jag ringde mottagninge... men nu skulle de skriva in att detta var gränsen... men sedan måste jag ju ned till 81 kg minst om det ska bli ivf... men skulle va skönt att få testa pergotime innan 81 kg... skulle ge mer motivati0n... Så nu blir det aftonbladets viktklubb och motion för hela slanten...Men detta med jobb och motion är kravligt att ihop... speciellt som jobbet är i en väldigt krävande fas just nu... men detta är viktigare... jag måste prioritera mig själv... men det är inte alltid lätt... och ibland prioriterar man fel och tror att soffan är bättre än gymmet... men men... i eftermiddags promenerade jag ändå hem...det tar ca 45 minuter... det var härligt!
    Håller med dig.. Det är viktigt att prioritera, men jag tror vi alla gör lite fel i detta med bantning och dieter... Det handlar nog inte om at tgå ner kg hit o dit.. det handlar om att ALLTID ha rätt livsstil. Att alltid laga rätt mat enligt dieterna, att ha rutiner.. att lägga om livet liksom.
    DEt är vad jag har försökt att göra, och det är mkt till tack för min sambo, i alla fall rutinmässigt. Detta med mat är han också dålig på.
    Men det jag har märkt som är viktigt är att äta mindre än vad man gör av med. Minska portionerna, minska kaloriintaget. Ät mindre mat, men NYTTIG och BRA mat...

Jag har ett bmi på 31.3 just nu, ska ner till 88 kg vilket rä 10 kg.. men inte förrän om ett halvår, då kommer jag ha bmi 28.
    Jag tror vi klarar detta... hejja alla glada söta flickor!!!!!!!
  • gemigsinnesro

Hej på er. Länge sedan som det skrevs här. Jag ville mest bara skriva att jag plussade imorse 1 dag innan BIM. Två gravtester och de allra svagaste streck men ändå streck där det skulle vara streck :). Ska köpa ett digitalt test o ta imorgon med för att vara på den säkra sidan.

• CessB
    gemigsinnesro skrev 2009-11-02 10:52:30 följande:
    Hej på er. Länge sedan som det skrevs här. Jag ville mest bara skriva att jag plussade imorse 1 dag innan BIM. Två gravtester och de allra svagaste streck men ändå streck där det skulle vara streck :). Ska köpa ett digitalt test o ta imorgon med för att vara på den säkra sidan.
    ÅH gud så skoj!! Grattis och lycka till!!!
  • gemigsinnesro

Tack så mycket....det digitala testet visade gravid det med så det är bara att försöka ta in att det är så :)

CessB skrev 2009-11-03 08:53:29 följande:
    ÅH gud så skoj!! Grattis och lycka till!!!
Svar på tråden PCOare som rör sig mot ett +!