• Zeraphia

Vilka vinterskor? Viking, kouma, ecco, superfit?

Hej!

Jag funderar över vinterskor till barnen, de kommer i vinter vara 2,5 och knappt 5. Vi går på en uteförskola och vistas även privat mycket ute i naturen, detta innebär att jag ställer höga krav på skorna. De ska hålla temperaturen även om det blir -15 och de ska vara vattentäta - men givetvis också sköna att gå i.

Vi har tidigare använt Viking och är faktiskt nöjda, men funderar ändå på tex. superfit. Superfit har jag köpt två par sandaler var till killarna som verkar oerhört sköna men som också är riktigt bra kvalitet på, och snygga. Någon som har erfarenheter av riktigt bra vinterskor? Isf tar jag mycket tacksamt emot dessa!

Vill man tipsa om andra märken går det givetvis bra, det är en djungel jag ger mig ut i varje höst

Tack på förhand!
    Emma

~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Svar på tråden Vilka vinterskor? Viking, kouma, ecco, superfit?
  • Nalle Puh73

Kouma= Håller inte fötterna torra + att min äldsta var ständigt kall. Blir inga fler såna.
    Goodyear= Kouma kopian men den är vattentät. William var varm om fötterna men klagade på knäont ända tills vi köpte nya skor så dom passade nog inte hans fötter.
    Ecco= Torra och varma små fötter
    Viking= Torra, varma och dom skor vi är mest nöjd med hittills. Lär blir såna i år med. William tyckte dom var jättesköna
    Friends= Tyckte dom var kalla men hade dom bara som extra sko så jag vill inte döma ut dom helt.
    Bor i Norrbotten så vi behöver varma och ordentliga skor. I Kouman testade jag ullsockar, termosockar m.m men han hade röda och iskalla tår jämnt. I Viking och Ecco har vi kört vanlig tunn innesocka och han har istortsett aldrig klagat över kalla fötter trots våra minusgrader och timmar i snö.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Mollan

Min dotter hade Superfit förra vintern och de var ganska kalla, och vad värre är - de läckte! När jag reklammerade fanns inga likadana kvar, tack och lov, och hon fick ett par Viking istället. De var varma och goa och höll tätt. I år ska jag kolla på Viking igen.

• Zeraphia
    Nalle Puh73 skrev 2009-09-01 20:28:58 följande:
    Kouma= Håller inte fötterna torra + att min äldsta var ständigt kall. Blir inga fler såna. Goodyear= Kouma kopian men den är vattentät. William var varm om fötterna men klagade på knäont ända tills vi köpte nya skor så dom passade nog inte hans fötter. Ecco= Torra och varma små fötter Viking= Torra, varma och dom skor vi är mest nöjd med hittills. Lär blir såna i år med. William tyckte dom var jättesköna Friends= Tyckte dom var kalla men hade dom bara som extra sko så jag vill inte döma ut dom helt. Bor i Norrbotten så vi behöver varma och ordentliga skor. I Kouman testade jag ullsockar, termosockar m.m men han hade röda och iskalla tår jämnt. I Viking och Ecco har vi kört vanlig tunn innesocka och han har istortsett aldrig klagat över kalla fötter trots våra minusgrader och timmar i snö.
    Tack för ett bra svar!
    ~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Mollan

Vi har provat Ecco också och de frös dottern i. Lillen får Kavat för de har jag bara positiva erfarenheter av till små barn.

• Allimac 2004
    Nalle Puh73 skrev 2009-09-01 20:28:58 följande:
    Kouma= Håller inte fötterna torra + att min äldsta var ständigt kall. Blir inga fler såna. Goodyear= Kouma kopian men den är vattentät. William var varm om fötterna men klagade på knäont ända tills vi köpte nya skor så dom passade nog inte hans fötter. Ecco= Torra och varma små fötter Viking= Torra, varma och dom skor vi är mest nöjd med hittills. Lär blir såna i år med. William tyckte dom var jättesköna Friends= Tyckte dom var kalla men hade dom bara som extra sko så jag vill inte döma ut dom helt. Bor i Norrbotten så vi behöver varma och ordentliga skor. I Kouman testade jag ullsockar, termosockar m.m men han hade röda och iskalla tår jämnt. I Viking och Ecco har vi kört vanlig tunn innesocka och han har istortsett aldrig klagat över kalla fötter trots våra minusgrader och timmar i snö.
    För oss har det varit tvärt om Kall i Ecco och Viking men aldrig i Kuoma...
    ♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • Nalle Puh73
    Allimac 2004 skrev 2009-09-02 20:47:56 följande:
    För oss har det varit tvärt om Kall i Ecco och Viking men aldrig i Kuoma...
    Haha, jag hade också bara hört gott om Kouma men jag var missnöjd och nu hör jag många här uppe som börjat gå ifrån Kouma just för att dom inte håller torrt och att det blir kallt.
    Gillar du Kouma ska du testa Goodyear, ganska exakt samma sko men vattentät.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • kristinah

dcet verkar olika för olika barn

hur som helst - jag AVSKYR viking - vi hade dem för 2 vintrar sen, de möglade - 3 par, vi gjorde enligt konstens alla regler för att torka ut den svett som blev under dan men likväl möglade - vi skulle få ersättning (hade köpt på tradera, nya, så jag hade inget kvitto), först blev vi lovade via mail,  ringde två gånger - vi skickar nya skor idag..blabla bla

inte en enda skitsko så långt ögat kunde se.

Åkte till Barkarby och handlade superfit i februari till bägge barnen -  funkade super - därför blev det våra nya favoriter.
    De användes som gummistövlar slaskiga dagar och med en tunn ullsocka kallare dagar.

• sarsparis

Hade tänkt köpa superfit, men icke, de passade inte på lillens fot, var inte många skor som passade, eller rättare sagt det vara bara viking som passade av alla han provade. så det fick bli det, kul att så många ändå är nöjda med det, bor på västkusten där det mest är slask så jag hoppas de håller måttet.

• Lars 456

Hej

Vi har alltid köpt begagnat i Småland (vi är snåla här). Men nu kommer jag få köpa (beg) Kouma från kusinerna i Norrbotten ... De BÖR väl vara kanon i Småland?! 

Vi kommer testa i alla fall ... hade jag inte varit norrbottning i grunden så hade jag inte ens vetat att Kouma fanns.

• lowhog

Wiking är helt klart att rekommendera.

Har använt deras kängor i 30 år. Super varma å alltid torra fötter.

Sen vill jag rekommendera dig att använda Merinoull strumpor & sockor.

Blir strumpan blöt värmer den ändå.????????????????????????????????????????????????

• Magdalena03

Viking för sonen med breda fötter och Ecco för dottern med smal fot.

Båda har varit vattentäta och varma, haft dem i många år. Bor i Västerås.

• MajaMaria79

Superfit för barnet med smalare fot och Viking om man har en bredare fot. Det är mitt tips

• Ankanpankan1

Hej!

Jag skulle rekommendera Sulman till höst och vår. De tål vatten och går ned till -10.

När det blir mer än -10 rekommenderar jag kuoma . Kuoma håller visserligen inte väta , men när det är så kallt så man verkligen behöver Kuoma är det oftast liksom inte blött.

Lycka till!

Svar på tråden Vilka vinterskor? Viking, kouma, ecco, superfit?