• Anonym

Vad ska vi göra?

Jag är en tjej på 24 år som blivit lämnad av mitt ex (24 år i nov) 5 veckor innan beräknad förlossning. Jag trodde det var kalla fötter inför bebisen och valde därför att bo hos min pappa tills förlossningen. Vilket jag gjorde, vi sa båda att jag framför allt skulle låta han få tänka igenom vad han ville osv. Barnet är planerat från hans sida.

Den 19 Juli fick vi en välskapt son. Han var med på förlossningen och var ett jättebra stöd och han är även en fantastisk pappa till vår son.

2 veckor efter förlossningen så fick jag veta att han har känslor för vår gemensamma bästa vän. Efter ett tag får jag veta att dom även haft sex och ljugit mig rakt upp i ansiktet när det gäller detta. Han vill inte ha mig nära och är rädd att hans känslor för mig ska komma tillbaka av någon anledning. Jag och sonen har nu flyttat in i lägenheten (som vi bodde ihop i innan) som pappan bor i för att jag ska bli klar med skolan (1 termin kvar) och för att han ska vara pappaledig.

Vi har skrivit på faderskapspapper och om gemensam vårdnad. Då sa kvinnan på socialen att för vår sons skull ska vi söka hjälp hos familjerätt, terapi eller liknande. Jag vill oavsett vad som hänt att det ska bli vi igen, jag har sagt att jag gör allt för att det ska bli vi igen. Terapi, psykologer mm. Han är den som inte vill försöka då han inte har känslor kvar och han tror inte på parterapueter och liknande. Han vill inte ens försöka för vår sons skull

Vad tycker du att vi/jag ska göra i denna situationen?
    Jag vill veta varför han är rädd för att hans känslor ska komma tillbaka.
    Hur får jag det ur honom?

Jag älskar honom verkligen och jag vet att det är han jag vill leva med.
    Han vet mycket väl om det.

• Svar på tråden Vad ska vi göra?
  • Tommy parterapeuten

Hej

Det måste ha varit en svår period du har varit igenom. När det gäller din förra partner ska du vara lite försiktig med vad du gör för  att det ska bli bra igen. Om han vill ha dig behöver han bli tydligare. Just nu låter det som om han är ambivalent och kanske har en känsla av att både vilja ha familj och vara fri och obunden. Om han väntar för länge riskerar han att förlora dig och det kan vara onödigt samtidigt ska du värna dig själv.
    Tommy
  • Anonym

Så ditt råd är att jag bara ska ta en dag i taget och inte "pressa" han? Jag har ju tjatat en del om att jag vill försöka och det gör han irriterad så jag kanske ska sluta och tjata`=?

• Tommy parterapeuten

Hej

För din skull ska du undvika att tjata. Men du ska också fundera på hur länge du ska vänta på att han ska ändra sig.
    Tommy
Svar på tråden Vad ska vi göra?