Jag bor i Nederländerna och födde en son i början av juni. Här får man totalt 4 månaders ledigt (1 månad innan beräknad födsel och 3 månader efter bebisen är född). Man får då 100% av sin inkomst. Efter dessa 3 månader har man rätt att gå ner i arbetstid, tex kan man jobba 4 dagar i veckan i stället för 5.
Det är väldigt vanligt att föda hemma. Jag fick tex arrangera speciellt att jag ville föda på sjukhus. Vanligtvis föder man bara på sjukhus om det är "nåt som är fel" eller det är möjligt med komplikationer (eller om man väntar tvillingar).
Smärtlindring är inte heller som i Sverige. Här har man väldigt lite val, för mig var det epidural eller inget alls. En sak som är rätt konstig är att det tills för några månader sen inte var säkert att man kunde få epidural. Om man hade oturen att föda på helgen eller natten på vissa sjukhus fanns ingen möjlighet till epidural eftersom alla anaestesiologer då inte behövde jobba! För några månader sen blev det lag på att alla kvinnor ska ha rätt till epidural. Snacka om efterblivet...
En annan tradition här är den sk "kraamzorg", en kvinna som kommer hem till en varje dag i ca en vecka efter födseln. Hon hjälper till med bebisen men också hushållet (lätt städning, dammsugning, tvätt). Detta är antagligen eftersom så många föder hemma. Denna kvinna är oftast också med vid födseln.
Hm, om jag kommer på nåt mer så skriver jag sen :) ...