Hur stimulera nyfödd?
Någon som har tips på hur man stimulera nyfödda? Tänker lite i form av boktips, lek och liknande.
Någon som har tips på hur man stimulera nyfödda? Tänker lite i form av boktips, lek och liknande.
Jag trodde att nyfödda enbart behövde närhet och i stort sätt bara få vara....
eller ja...man kan juh "leka" i forma av att man tittar på barnet och pratar med det.
Tror faktiskt inte att en nyfödd får ut mycket av en bok eller lekar...
fast jag har juh inga själv...väntar på min första men jag har i alla fall inte införskaffat några grejer för lek och sånt än..känns lite tidigt.
Hade heller inte en tanke på sådant när jag var gravid och jag tycker inte om att boka in barn på en tonvis med aktiviteter. Men vill börja förbereda mig på lite bra böcker och annat. Även om jag kanske inte behöver på studs så lär nog tiden gå rätt fort.
Varför ska man stimulera nyfödda??
Titta på barnet, rör vid det, håll det nära, prata, sjung, gosa, vagga och amma.
Mer stimulans är så behöver inte en nyfödd.
En nyfödd klara sig absolut bra med enbart ditt ansikte som stimulans. Du kan ju sjunga o använda din röst.
Har en prematur som är 2,5 månad så det är lite i gråzonen om man ska kalla henne nyfödd eftersom hon egentligen inte ska vara född än. Har under dessa 2,5 månade fått just precis sömn och mat och säkerligen bra mycket mer närhet än andra nyfödda eftersom vi haft henne hos oss nästan dygnet runt. Så vi är lite redo att ta nästa steg.
Svar till Becka81:
Du kan låta din lilla nyfödda få titta på färglada saker som du hänger ovanför sängen eller över vagnen. Det tycker nyfödda barn om och blir stimulerade av. Men tänk på att så små barn endast ser klara färger i rött och gult.