• Pingvin86

Hur skickar jag med tradera

Nu ska jag lägga ut lite kläder på tradera som jag vill sälja.. Men Jag undrar om man kan skicka paket så här:
    Jag har virat ihop det i en påse + slått in det som ett paket i vanligt A4 papper så inte posten ska se att det är fina kläder jag skickar så det kommer bort.. Kan man skicka det så eller måste jag köpa nån kartong?

Sen även ska jag skicka i andra paket. Men ska jag ta liten extra avgift i frakten för lådorna jag har fixat att lägga kläderna i, Lika så stora kuvert man köper?

Sista frågan?
    Tjänar man nått på att sälja igentligen, Vissa kläder går ju inte för mer än 6 kr och avgiften kostar ju 10 kr??
    Kan ju säga att mina kläder är näst inpå nya och väldigt fina så jag vill ju ha mer än 6 kr om man säger så? Sen vilket är bäst: Ska man sätta utropspris 1 kr eller ska man ta det man vill ha för saken? Vilket är bäst?

• Svar på tråden Hur skickar jag med tradera
  • Avelyn

Packa kläderna så platt som möjligt. Köpare handlar helst inte av dem som packar så skrymmande att fraktavgiften blir hög. Jag har svårt för dem som rullar kläderna i ett paket eller låda. Det blir inte lönsamt att handla då. Jag skickar i vanliga påsar som man handlar med. Från Hm eller Lindex t ex. Lägger kläderna platt och tejpar igen påsen. Skriver adresslapp och avsändare utanpå. Många uppskattar om man skriver ut fraktkostnaden i auktionen. Folk brukar ej uppskatta dem som tar emballageavgift. Jag budar själv aldrig på sådana auktioner.

Tar aldrig reservationspris. Lägger ut varan för det pris jag vill ha. Inte många budar på varor med reservationspris.

Mina tips..

• Pannkaksmamman

Jag skaffade mailingbags och tar lite betalt för dem. de är smidiga att packa i och väger inte mycket. Köpte dem på tradera med.

personligen betalar jag gärna ett par kr extra när säljaren packar i dem.
    De är av plast med en klisterremsa. Finns i olika storlekar o färger.

• Pingvin86
    Avelyn skrev 2009-09-03 22:07:37 följande:
    Packa kläderna så platt som möjligt. Köpare handlar helst inte av dem som packar så skrymmande att fraktavgiften blir hög. Jag har svårt för dem som rullar kläderna i ett paket eller låda. Det blir inte lönsamt att handla då. Jag skickar i vanliga påsar som man handlar med. Från Hm eller Lindex t ex. Lägger kläderna platt och tejpar igen påsen. Skriver adresslapp och avsändare utanpå. Många uppskattar om man skriver ut fraktkostnaden i auktionen. Folk brukar ej uppskatta dem som tar emballageavgift. Jag budar själv aldrig på sådana auktioner. Tar aldrig reservationspris. Lägger ut varan för det pris jag vill ha. Inte många budar på varor med reservationspris. Mina tips..
    Vad är emballageavgift, Och vad mennas med inte många budar på varor med reservationspris?

Självklart har jag packat in så litet paket och platt som möjligt, Det ända jag va tvungen att ha en liten låda till va 4 klädersplagg som jag ska sälja ihop
  • Utopia
    Pingvin86 skrev 2009-09-03 22:24:05 följande:
    Vad är emballageavgift, Och vad mennas med inte många budar på varor med reservationspris?Självklart har jag packat in så litet paket och platt som möjligt, Det ända jag va tvungen att ha en liten låda till va 4 klädersplagg som jag ska sälja ihop
    Embalageavgift är för det du packar många tar mellan 1 kr upp till 10 kr vissa lägger ut för 1 kr men tar frakt inkl embalage ca 199 kr i extrema fall men det finns

Jag budar inte på dom som tar embalage tycker man ska ta ut det i auktionskostnaden i stället då ser man inte det på samma sätt

när du väger sakerna kolla dhl gratis kartonger och mycket bra frakt vid tyngre saker
    kläder går bra att packa i en ica påse sätt dej på den se till att den är vänd så är det ganska enkelt och billigt material att packa i
    021229, 040817, 070111, planerad BF 100119 Jag är nu i V 21
  • Utopia

sätter du ett reservationspris  på tillexempel 100 kr men sätter ut den på 1 kr så vet inte dom som budar vad du satt för pris dom ser 1 kr men inte reservationspriset och då är det ganska ofta som det blir osålt även om du fått bud på upp till 99 kr

021229, 040817, 070111, planerad BF 100119 Jag är nu i V 21
  • Pingvin86

Utopia
    tack för svaret.
    Jag tänkte att det jag packar i kommer jag lägga till tex på frakten, Om kläderna kostar 13 kr i frakt, Tar jag kanske 15 kr i frakt för det jag packar in i dem, Beroende på vad jag packar i för nått, en påse är ju inte så dyrt

• Avelyn

Det värsta jag varit med om i att betala för emballage, är när säljaren jag köpte av packade i små hundbajspåsar och ville ha 5 kr för påsen Så ska man ta avgift för det man packar i bör det nog var en rimlig avgift. Jag kan förstå att man tar betalt för fina mailingbags eller postens vadderade påsar, men ej för ica kassar eller hundbajspåsar. Bara en tanke..

Lycka till med dina affärer !

• isisisis

Kolla första sidan på Tradera FÖRST ,ibland har DHL rabatter.
    Då är det bara halva fraktkostnaden mot posten.

Kan vara värt att kolla.
    Då får man ju dessutom fler bud,och behöver inte heller riskera att paketet försvinner.

Man kan spåra paketen hela vägen,och får mkvitta på leveransen.

• Ejin

tycker oxå det är skit b att ta betalt för att man packar in de i en simpel kasse.. jag tar ALDRIG mer i avgift än vad portot blir...allt annat känns så dåligt.. visst om man packar i postens vadderade kuvert.. Men då ska de stå klart o tydligt i annonsen att man lägger på de på kostnaden så man vet innan man budar...

Jag klipper isär sopsäckar (svarta) och packar som en julklapp typ och tejpar rejält... funkar fin fint.... man kan presse ihop de massor om man tar mkt tejp så blir fakten så billig som möjligt... folk föredrar att buda när frakten är låg..

Dessutom tycker jag att man tjänar mest på att ha 1 kr som utgångsbud... skulle aldrig läggga bud på en body som har 10 el 20 kr redan i utgångsbud... ibland tjänar man på de.. ibland inte... men i de stora hela har jag ju tjänat på mina aktioner såklart... många bäckar små

• Pingvin86

Tack för alla tips, Men tyvärr budar ingen Jag har jätte fina kläder inligt mig själv, Nya hela och snygga men ingen budar Är det för jag inte har några omdömen??

• c0ol
    Pingvin86 skrev 2009-09-14 19:37:03 följande:
    Tack för alla tips, Men tyvärr budar ingen Jag har jätte fina kläder inligt mig själv, Nya hela och snygga men ingen budar Är det för jag inte har några omdömen??
    Oftast kommer buden de sista dagarna
  • Elinryman

Jag använde mig också av papper, sax och tejp förr för att få ner priset på frakten så mycket som möjligt.. 
    dock tog det sådan lång tid att klippa och tejpa speciellt när de blev flertal paket om dagen så då när de blev stressigt snubblade jag som tur var över www.mailingbags.nu som jag köpt av länge nu och alltid rekommenderar för jag inte hittat något bättre än på något år nu..

Beroende på vad ni säljer så rekommenderar jag dem ändå, de har allt jag någonsin varit i behov av i alla fall.
    det går snabbt, är billigt och portot blir lågt. perfekt. :) och väldigt fina färger på påsarna :D 

http://mailingbags.nu/postorderpase-small-a5/postorderpase-small-valj-antal-och-farg/

• Oliver1

Brukar sälja kläder på Tradera och man behöver ta ut några kronor extra för emballage det går papp teijp eller bläck till skrivare mm kanske inte för de som säljer typ 5 saker men säljer många saker så blir det en hel del pengar . Tänk också på att Tradera ska ha sin avgift så om man skulle få 10:- för något så betalar du 3:- i avgift samma avgift om du får 30:- för produkten / Mari

Svar på tråden Hur skickar jag med tradera