• Salama

Är det ok för en 4-åring att spela GTA??????

Hej,

sonen på 6 år var hemma hos en grannpojke (7 år) och kommer sedan hem och berättar att han spelat ett spel där man skjuter poliser... Jag och min sambo reagerar på beskrivningen och listar ut att det handlar om Grand Theft Auto, ett spel som är extremt våldsamt, och dessutom har 18-årsgräns.

Till saken hör att sonen även slängde sig med uttryck som "fuck you" och "jag ska döda din mamma"!

Nu har jag sagt att jag inte vill att sonen ska leka med pojkarna i den familjen. Överreagerar jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-04 11:02
    Ser att jag skrivit fel ålder i rubriken, men till saken hör att grannpojkens lillebror som är just 4 år, var med och spelade...

• Svar på tråden Är det ok för en 4-åring att spela GTA??????
  • Kinne79

Självklart ska inte så små barn spela såna spel. Men jag tycker du överreagerar då din son inte får leka med dessa pojkar alls, kan de inte leka hemma hos er ett tag och sedan får du prata med föräldrarna om att du inte vill att din son spelar sådana spel.

• Bite me
    murranmutt skrev 2009-09-28 14:41:01 följande:
    Bite me skrev 2009-09-28 14:30:09 följande:
    Jo allt sånt dyker upp mycket tidigare i åldrarna nu.. Tycker det är hemskt :(Ett barn ska inte veta att det är "okej" att köra på någon så den ligger och blöder jättemycket..
    Det är skrämmande egentligen. Min gudson o hans lillebror har spelat såna spel sen de var kring fyra, mord o död o monster, o mardrömmar fick de också, så påverkade blev de ju tydligen. Min son spelar inga tv-spel, nåt spel på datorn där Byggare Bob kör nån maskin eller nåt annat underhållande dataspel på Boliompasidan, men det är inte ofta.
  • LyckligtSlut

Tycker inte det riktigt. Det är inte SÅ hemskt som t ex Resident Evil eller Silent Hill t ex, men finns en del hemska eller opassande scener. Kan inte de senaste spelen dock. Har inte spelat sedan trean.

• Gladskit

Min son är tre år och jag kommer nog aldrig låta honom spela GTA..
    Missförstå mig rätt, han kommer säkert skaffa spelet själv om han vill det men jag kommer aldrig att köpa den typen av spel ÅT honom. Minns hur avtrubbad man själv blev efter att ha kraschat bilar, skjutit gubbar och haft sjuka omgångar med "kill frenzy" (eller vad det nu hette)... Och då var jag väl kanske 23-24 år när jag spelade det.

• halli

Nej, nej. Självklart inte OK. Hur korkade är folk?

• spacecat

Min 8-åring spelade det när han var 7 år på x-boxen. Min man hade köpt och installerat det. Sonen spelade det en gång. Några minuter tills jag råkade gå förbi och såg vad han spelade.
    Kan säga så här att jag tog bort spelet fort som bara den och skällde ut min man ordentligt! Det är inte ett spel jag vill att mina barn ska spela!

Tyvärr så har sonen en kompis som får spela det hemma hos sig, men jag har varit tydlig till den pojkens föräldrar att min son INTE får spela det spelet när han är där. Och dom föräldrarna och jag har en ganska rak och öppen kommunikation om detta som tur är. Dom accepterar att min son inte får spela det spelet medan jag acceptererar att dom har en annan syn på det spelet när det gäller deras egen son.

Sonen pratar om spelet ganska ofta och tjatar om att få spela det, men jag har sagt att han får köpa det själv när han fyller 18 år. Till dess bestämmer jag.

Och efter utskällningen han fick av mig och lite diskuterande oss emellan så är min man på min sida äntligen:)

• Pappa2006

Nej. Mina barn skulle inte få spela sådana spel oavsett vad det står för förtryckt åldersgräns på fodralet. Jag är förälder och jag bestämmer.

Det enda i TVspelsväg vår son har spelat är Wii Sport och Wii Play. Han gillar att "spela" golf och köra det där spelet där man rider på en ko..........

• idolsamuel

hej  jag håller delvis med er men jag spelar själv spelet  och man måste intte  vara dum i spelet utan man kan vara snäll oxå  det är  ens  eget val men förstår er jag 15 år  men jag är snäll i spelet  och  gör uppdragen och alt 

• Bibbidi

Nej. Även om jag tycker att många spel är OK att spela innan åldersgränserna så är det alldeles för ungt. 

No no and no no. No. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Dompans mamma

Detta är GTA... Den oskuldsfulla biten.

Är alltså den minst stötande sexbiten i spelet.

Min 10 åring får inte spela. Är otroligt stolt över honom som kom hem helt uppgiven från en kompis som inte lyssnade på att han inte får spela eller titta på detta spel. Sonen hade då blivit arg och gått hen när kompisen ändå satte på spelet.

Gta är alltså inte bara våld.

Jag vill inte att han som 10 åring ska ta del av olika avanserade sexställningar och varianter.

Och absolut inte det ohyggliga våldet som är i var och vart annat kvarter i spelet.

18 års gränsen på fodralet är inte för utsmyckning.

Ring den andra familjen och berätta hur du känner. Att du inte vill att detta ska spelas när barnen är på besök hos dem.

• Pojkmamma2

Absolut inte okej.... Jag har två söner på 5 å 6,5 å de får INTE spela det spelet.. Tyvärr så har dom en kompis som är 5,5 som får spela å mamman i den familjen förstår inte hur jag resonerar... Jag vet att min 6 åring INTE kan skilja på fantasi o verklighet pga hans problematik o därför vill jag inte att han spelar det. Han tar in alldeles för mycket å frågade mig (jag var ovetandes om vad han spelade hos kompisen då) vid 5 års ålder vad knulla å fuck betydde. Samt att han visste att man var kåt om man ville ha sex. Efter de så har jag sagt ABSOLUT NEJ till detta spelet å kompisens mamma förstår mig inte alls.. Hon tycker jag är taskig som inte låter sonen spela när han är där?! Tydligen har han ändå fått kolla på när kompisarna spela så nu får han inte vara där alls.. Min son tar efter allt å då vill jag INTE att han spelar ett spel där man dödar, skjuter, har sex med horor, hör folk stöna, se olika sexställningar m,m ,m nej det är inget för barn under 18 år... :(

• Fröken Vargh

Vår son har fått spela bl.a. GTA4 sedan han var 3-4 år (GTA5 får han dock inte spela mer än när pappa sitter med). Han gör uppdrag, men ägnar sig mest till att putta ner polisbilar i vattnet... Man får se till barnets mognad och hur realistiskt spelet är. GTA4 ser inte det minsta realistiskt ut. Kompisar får dock inte vara med och spela, så vida inte föräldrarna godkänt det. Jag har märkt att de föräldrar som säger nej och höjer på ögonbrynen är föräldrar som inte själva spelar spel och inte är så insatta i själva spelet. Det är helt okej, vår son sitter inte och spelar hela dagarna utan tycker om att vara aktiv ute, bygga lego, läsa och räkna m.m. och han spelar inte bara GTA, utan har en hel hylla med TV-spel att välja bland av olika kategorier.

Det där med svordomar känner jag inte heller igen.

• Sous

Jag spelar visst spel själv, maken också, men sonen skulle aldrig få spela GTA. Varför skulle jag, överhuvudtaget, köpa spel där man sätter på crack-horor när det finns tusentals välgjorda, snygga, fantastiska spel han kan få spela?

• YokohamaNr2
    Fröken Vargh skrev 2013-10-12 11:11:35 följande:
    Vår son har fått spela bl.a. GTA4 sedan han var 3-4 år (GTA5 får han dock inte spela mer än när pappa sitter med). Han gör uppdrag, men ägnar sig mest till att putta ner polisbilar i vattnet... Man får se till barnets mognad och hur realistiskt spelet är. GTA4 ser inte det minsta realistiskt ut. Kompisar får dock inte vara med och spela, så vida inte föräldrarna godkänt det. Jag har märkt att de föräldrar som säger nej och höjer på ögonbrynen är föräldrar som inte själva spelar spel och inte är så insatta i själva spelet. Det är helt okej, vår son sitter inte och spelar hela dagarna utan tycker om att vara aktiv ute, bygga lego, läsa och räkna m.m. och han spelar inte bara GTA, utan har en hel hylla med TV-spel att välja bland av olika kategorier.

Det där med svordomar känner jag inte heller igen.
    För en 4-åring tror jag nog att GTA4 är realistiskt nog
  • Pojkmamma2
    YokohamaNr2 skrev 2013-10-14 14:31:55 följande:
    Så dant som de e sagt!
  • Fröken Vargh
    YokohamaNr2 skrev 2013-10-14 14:31:55 följande:
    Du ser ju att det är tecknat, att det inte är på riktigt. Alla barn är olika och förstår olika mycket, man får helt enkelt utgå ifrån sitt barns mognad när det kommer till vilka typ av spel som barnet kan spela.
    För många år sedan var det en pojke som slog sin lillebror i huvudet med en hammare efter att sett Tommy & Jerry, gör alla barn så efter att tittat på tecknade filmer och spel? Nej, självklart inte. De flesta barn kan i väldigt unga år skilja både mellan rätt och fel och vad som är fantasi och verklighet.
Svar på tråden Är det ok för en 4-åring att spela GTA??????