Ja, Savoie är en region med en massa gott (tyvärr...) fast jag måste väl erkänna att jag inte gillar vin......också bor jag i ett vindistrikt och närmsta granne är en caveau:)
Min första flicka är född i Sverige och det var ju ganska smidigt, man fick kallelser till mvc-besök (som även tog blodprov), ultraljud och allt som hade med graviditeten att göra, så allt var ju väldigt enkelt.
2001 flyttade vi till Frankrike första gången och stannade i lite drygt två år, så mellanflickan är oxå född i Frankrike, och då hade jag stora problem.....Jag kunde knappt ett ord franska och man var tvungen att fixa allt själv, läkarbesök, ultraljud, blodprover mm, men tack vare en väldigt snäll granne som pratade jättebra engelska så löste sig allt, fast visst var det besvärligt.
2007 när jag var gravid med lillkillen så visste jag ju vad jag hade att vänta mig så det var lite smidigare, plus att jag kunde lite mer franska (är fortfarande inte jättebra på språket, men jag klarar mig i vardagssituationer i alla fall) fast jag måste erkänna att det är lättare i Sverige när man inte behöver tänka på att beställa tider mm.
Däremot är det mycket bättre i Frankrike med ultraljud då man har tre obligatoriska och i Sverige är det bara ett, och det väldigt sent i graviditeten, och även vården efter förlossningen är bättre då man inte blir hemskickad så fort som möjligt utan man får tid på sig att "landa" i sin nya roll.
Hoppsan, vad långt det blev men har du mer frågor så bara skriv:)
Ta det lugnt med vindruvsplockandet......../Lotta