• Kstina

Vad tror ni, har jag PCO?

Hej

Jag behöver info om PCO. Jag har BMI på 20,3 (väger 51kg), är 32 år, frisk och motionerar en del (och gift). Vi har försökt bli gravida i 9 månader nu. Jag har ÄL (iaf enligt teststickor och min fertilitetsmonitor).
    Allt borde va ok. Har blivit gravid 2ggr tidigare men gjort abort (1a ggr när jag var 18 och 2a gång 29år).
    Jag hade enorma magsmärtor förra månaden började på typ ÄL+7 och varade sen i ca en vecka/8dgr (det var inte mensvärk/menssmärtor). Jag sökte läkarvård (kirurg) och blev där hänvisad till gyn.
    Det var flera år sen jag var på gyn-undersökning (vid aborten) och gyn-läkaren gjorde VUL och sa att allt såg jättebra ut men hon sa också att på ena äggstocken hade jag blåsor 6-7 st. Jag passade ju på att fråga om förmåga att bli gravid. Hon sa såhär "jag kan inte säga att du har PCO men ja då måste jag ta fler bilder men jag tror inte det ska behövas jag tror du blir gravid snart om ni tajmar rätt".
    Detta var 1a gången jag hörde talas om PCO.........
    Vad innebär det? Tror ni jag kan ha fått detta (blåsorna) av Apiforce, bidrottninggelé?
    Snälla ge några råd om ni kan. 

• Svar på tråden Vad tror ni, har jag PCO?
  • jakebana

Googla och läs lite om symptomen. Du är normalviktig och har ägglossning så det talar ju lite emot. Har du acne, ökad manlig behåring eller andra tecken på förhöjda nivåer av manliga könshormoner?

• Kstina
    jakebana skrev 2009-09-04 15:02:02 följande:
    Googla och läs lite om symptomen. Du är normalviktig och har ägglossning så det talar ju lite emot. Har du acne, ökad manlig behåring eller andra tecken på förhöjda nivåer av manliga könshormoner?
    Tack för ditt svar. Jag har lite lite acne men annars tycker jag inte att jag har något/några tecken på förhölj manlig behåring.

Vad gör man om man har PCO? Kan det behandlas?
  • jakebana
    Kstina skrev 2009-09-04 15:11:33 följande:
    Tack för ditt svar. Jag har lite lite acne men annars tycker jag inte att jag har något/några tecken på förhölj manlig behåring. Vad gör man om man har PCO? Kan det behandlas?
    Det beror rätt mycket på vilka olika problem man har, sjukdomen har ett antal delkomponenter som behandlas på olika sätt. Men eftersom du inte har övervikt, problem med ägglossning eller androgenism så då är det inte mycket att behandla :) Det låter ju inte som att det är särskilt hög risk att du har PCOS och har du det så verkar du ju inte ha särskilt mycket problem av sjukdomen.
  • Kstina
    jakebana skrev 2009-09-04 15:17:43 följande:
    Det beror rätt mycket på vilka olika problem man har, sjukdomen har ett antal delkomponenter som behandlas på olika sätt. Men eftersom du inte har övervikt, problem med ägglossning eller androgenism så då är det inte mycket att behandla :) Det låter ju inte som att det är särskilt hög risk att du har PCOS och har du det så verkar du ju inte ha särskilt mycket problem av sjukdomen.
    Tack igen för ditt svar. Jag instämmer med vad du säger / tycker likadant frågan är ju dock (för min del) kan jag bli gravid? Kan man få PCO på "äldre" dar? Dvs efter typ 30? 
  • jakebana
    Kstina skrev 2009-09-04 15:33:14 följande:
    Tack igen för ditt svar. Jag instämmer med vad du säger / tycker likadant frågan är ju dock (för min del) kan jag bli gravid? Kan man få PCO på "äldre" dar? Dvs efter typ 30? 
    Jag förstår. Den största infertilitetsorsakande faktorn med PCO vad jag förstått är framförallt att ägglossningen kan utebli, och så lite övervikten förstås. Men ägglossning verkar du ju ha enligt stickorna och du är inte överviktig. Och du har blivit gravid tidigare. Så det kan ju bara vara otur. 9 månader är ju ett tag, men det är ju inte helt ovanligt att det tar tid för vissa par.
  • LiselottePCOS

Kstina: Är du ihop med samma man som vid tidigare gravidteter? om inte kanske det skulle vara bra med ett spermaprov, be om det när 12 mån gått om inget hänt.
    Harhört webradio där en gynekolog talar om par som stirat sig blinda på ÄL- test och därför missat ÄL han rekomenderar samlag var tredje dag och spara pengarna för ÄL-stickor till något trevligt. Tyvärr är länken borta från webben , det var hos sveriges radio.

Den enda som kan uteluta eller tillstyrka PCO/S med mer säkerhet är läkaren. Om inget händer på ett par månder se till att få ta blodprover och då på könshormoner samt sköldkörtelhormon.

Du har rätt att få eller få köpa en kopia av din journal och du kan alltid boka en telefontid till läkaren och fråga för att få ett tydligt svar.

Själv har jag på förläsningar av läkare som är intressrad av PCOS och arbetar med det hört att det ska vara mer än 8 lika stora äggblåsor per äggstooch att volymnen på äggstockarna ska vara förstorad.

Kvinnan behöver inte ha övervikt för att ha PCO/S. Acne på rygg den i ansikte kan bero på mycket mer enl föreläsare jag hört.

Min blogg:blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Fredrika Bremer

Man kan ha PCO-liknande äggstockar (det har jag) utan att ha PCO. För att diagnosticeras som "riktig" PCO ska man ha fler symptom, tex ägglossningsstörning, övervikt etc. Om man bara har PCO-äggstockar är det egentligen en fördel, för det tyder ofta på att man är lättstimulerad vid ivf och har en stor äggreserv
    Är man över 30 ska man nog räkna med att det tar ett år över om man är normalfertil. Så jag tror ni har goda chanser!

• LiselottePCOS

Kvinnan behöver inte vara överviktigt för att ha PCO/S knappt 40 av alla med PCO/S har övrvikt.

• Kstina

Liselotte och Fredrika

Tack för era svar - tusen tack!!!! MASSOR MED KRAMAR TILL ER!!!!

Ja. jag är ihop med samma man som vid min andra graviditet (abort vid 29 år). Han har dessutom ett barn sedan tidigare. Det enda som "hänt" emellan är förutom min abort (medicinsk) att han har opererats för pungbrock men det är enligt läkarna (hans urolog) inget som ska påveka hans fertilitet....... men man tänker ju på det.

Min man och jag pratade lite om det här med vår barnlängtan igår och bestämde att om det inte tagit sig till våren, typ mars så ska vi söka hjälp (utredning). Det känns bra tycker jag.

LiselottePCOS: jag har sett inslaget om vad läkaren säger om ÄL-teststickor. Det finns på svt också http://svtplay.se/v/1375702/agglossningstest_ofta_onodigt
    Jag använder fertilitetsmonitor också  men vi har ett regelbundet sexliv så jag hoppas inte det är problemet (att vi missar ÄL), vi har sex ofta..... iaf ca 3ggr per vecka minst.

Antar att det bara är att kämpa vidare

• 79a i Göteborg

Hej!
    Läste på förpackningen till ÄL-stickorna jag har köpt att om man har pco så ger de utslag utan att man har ÄL. Stämmer det? Ger de utslag när man skulle ha ÄL eller hela månaden då?
    *har bokat tid hos gyn för att få veta om jag har pco*

• LiselottePCOS

79a i Göteborg:

Ja det stämmer ÄL stickor regarar på LH som kvinnor med PCO/S ofta har högt av hela tiden. Pga av många små obogan äggblåsor som inte mognar och brister. Äggblåsorna (follikel, cysta) de utsöndrar lite LH var och en av blåsorna som tillsamamns ger högt värde LH och ger fel resultat på stickorna.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Forumet på Patientföreningen för PCO och PCO-S:
    pco-s.egetforum.se/forum/

• 79a i Göteborg

Tack vad gullig du är som svarar!

Jag är dock lite trög... menar du att man får falskt utslag på nästan alla dagar i månaden om man har PCO/S eller visar sig det falska utslaget bara just dagen då ÄL skulle ha skett?

• LiselottePCOS

Jag är inte kunnig hur testern ger utslag då jag aldrig prövat dem själv(var ej aktuella/ fanns ej i slutet av 1980- talet) det finns kanske någon annan som vet.
    Hur testen ger utslag vid PCOS.

Vad Äl testerna reagerar på är höga halten LH som den som har PCOS har hela tiden. Logiskt borde testerna ge utslag fler gånger per månad med spridning mellan dagarna.

• Kstina

Hej igen

Nu har jag en annan fråga - verkar det inte otroligt / inte sannolikt att jag har PCO då jag har så regelbundna menstrautioner (utan att ta p-piller)?

Jag hoppas verkligen att det är som Fredrika skriver - att jag endast har PCO-liknande äggstockar utan att ha PCO.

Tusen tack för att bra information

Svar på tråden Vad tror ni, har jag PCO?